• Silence

Änglatrumpet...

Vet inte vart detta passar in men...
    Jag var ut med hunden nyligen och jag går genom området och passerar några små killar i 13 års åldern som står och plockar bladen från ett par stora buskar.

Min hund ville promt nosa på killarna då vi gick förbi och jag började prata med dom, frågade vad dom gjorde osv.
    Dom sa att de plockade bladen för att de skulle röka dom

Jag kände mig som en morssa då jag sa att det kan ju inte vara bra!
    Men dom bara skrattade åt mina förvarningar...
    Liten stund senare slank dom iväg med händerna fulla med dessa blad.

jag kanske över driver, och du är ofarliga!

Vad tror ni?

Växten heter Änglatrumpet...

• Svar på tråden Änglatrumpet...
  • Nattsaga

Vad jag hört är den jättefarlig

• Silence

Ja, va fan jag med!
    Och jag varnade dom också!

• rastom32

På vilket vis är dom farliga? Jag har 3 st hemma i trädgården... jag menar, ska man få i sig nåt eller räcker det att man får växtsaften på sig etc.
    Visste inte att dom var SÅ giftiga!

• Maneater

vad läskigt.. hoppas det inte händer nåt med dom då..vet att jag och en kompis var nyfikna på dt där med å göra egna ciggaretter fast vi körde på vinbärsbuskens blad :P smakade bara skit å ingen effekt gav det heller :P
    hoppas det inte händer nåt som sagt!

• Pius

tja, växten är ju giftig att äta och sånt kanske kan ge förhoppning om att det kan vara lattjo att röka... när jag var ung skulle man rosta "strängarna" i bananer och sen röka, jag menar hallå.

men jag antar att du är orolig att de skulle bli förgiftade... äh de spyr nog innan... kan man hoppas.

men alltså växte de på friland? jag trodde man måste ha dem i kruka... eller du kanske bor mer söderut än jag (mer intresserad av själva busken än killarna, sorry )

• Silence

Huhuh,
    läskigt!
    Och jag vet inte vilka de där killarna var
    har aldrig sett dem!

• Silence

Nja jag bor i mellansverige kan man säga,
    och dom växer i vårat bostadsområde under en balkong, det är väl hyresgästföreningen som planterat dem...

• Marsbebis06

Änglatrumpeten är GIFTIG!

• Helle76

Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl.a. atropin.

Svar på tråden Änglatrumpet...