• Silence

Änglatrumpet...

Vet inte vart detta passar in men...
    Jag var ut med hunden nyligen och jag går genom området och passerar några små killar i 13 års åldern som står och plockar bladen från ett par stora buskar.

Min hund ville promt nosa på killarna då vi gick förbi och jag började prata med dom, frågade vad dom gjorde osv.
    Dom sa att de plockade bladen för att de skulle röka dom

Jag kände mig som en morssa då jag sa att det kan ju inte vara bra!
    Men dom bara skrattade åt mina förvarningar...
    Liten stund senare slank dom iväg med händerna fulla med dessa blad.

jag kanske över driver, och du är ofarliga!

Vad tror ni?

Växten heter Änglatrumpet...

• Svar på tråden Änglatrumpet...
  • Jennie Brunflo

Min granne har också Änglatrumpet.

Jag fattar det som att hela växten är jättegiftig och att det är själva blomman är den del man använder för att knarka.

• Silence

Va fan skulle jag gjort, kunde ju inte hoppa på dem och slitit bladen ur händerna direkt...
    Ojoj stackars killarna, hoppas det går bra för dom, dom kanske ändrar sig...

• Pius

men det finns ju massor av växter som är giftiga. Bären till liljekonvalj (som finns på vårt dagis, grattis), massa svampar, som sagt änglatrumpet, digitalis (fingerborgsblomma) stormhatt.... osv osv osv.

så många hör man ju inte om som kolar för att de tuggat i sig giftiga växter. har man dem hemma får man väl hålla lite xtra koll på ungar och hundar/katter bara...

och killarna verkar ju ha hajjat fel, tipsa dem om att koka te nästa gång ni ses sielence

• krakel

Man ska använda hanske när man håller på med änglatrumpet

och det är farligt tror inte att man bara kräks tyvärr,, jobbat på IVA i sommar och de har haft pat där uppe som tagit änglatrumpet......vet nu inte om man bara kan typ plovcka av dem bladen men det funkar väl som kokainblad man typ torkar kanske....

• Esmeraldah

Änglatrumpeten är giftig, men förväxlas ibland med Spikklubba (Datura), som också är giftig. Det var Spikklubba som de använde sig av som hallucinogen drog i Grottbjörnens folk - böckerna. Kanske ngt. sånt killarna hade hört?

• Silence

stormhatt, är det svamp?

• Pius

nope stormhatt är också en kulturväxt.

• Nadiya

Har hört att man kan koka te på bladen och dricka för att bli påverkad och man kan få hemska hallucinationer av ängaltrumpet...inte såååå bra

• Anonym (Krim.vå.)

På fängelset där jag jobbar (öppen anstalt) hade några intagna fått tag på änglatrumpet och gjort te på.. De blev rejält dåliga, främst psykiskt, såg ormar och halshuggna människor m.m. Blev till att ringa ambulans som fick hämta 2 av dem.. så det är absolut inte att leka med!!

• perran

definitivt inte ofarliga, här var det några ungdomar bla bästa vännens brorsa som fixade i sig sånt där, blev tripp till akuten för samtliga i medvetslöst tillstånd med dödsångest när de vaknade. en blev inte medvetslös, han sprang ner till ån istället och hoppade i, det var i november tror jag.

• Mesangium

verkar som att varje kull unga har sina drogförsök. tyvärr har de kanske lättare att hitta växter nu med internet..

när jag var i tonåren var det muskot och salvia och jag vet inte vad.. rönnbär.. ?!

• A S K

Så här säger Giftinformationscentralen: www.giftinformationscentralen.se/

Brugmansia suaveolens (=Datura suaveolens), änglatrumpet

Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl.a. atropin.

Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte.

Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.

Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.

Symtom:
    Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.

Åtgärd:
    Om mer än en smakbit förtärts, ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

• BabyToby

Hej!
    Min x-kille gjorde te på änglatrumpet och vart helt väck. Han visste inte vem han var eller vart han var. Så dom andra larmade ambulans och han fick ligga på HIA i två dygn. Enl. läkarna kunde man dö utan förgiftningen.
    Så jag tycker att du gjorde rätt som försökte tillrättavisa killarna.

• Anonym (ung o dum)

När jag var lite yngre var det flera av mina kompisar som både rökte och gjorde te på änglatrumpet...Det framkallar mest knäppa hallucinationer och effekten kan bli liknande en hashpsykos...

När jag bodde i Italien så hade de stora änglatrumpet träd där och där sas det att om man somnade under ett sånt skulle man aldrig vakna igen...Hmm hur som helst så används det som en drog ibland även om jag personligen tycker det var mest obehagligt att ta...

• Anonym (ung o dum)

Just det...kom på en sak till...Man ska absolut ha handskar på sig om man handskas med änglatrumpeter

Min mamma och min systerson fick åka in till akuten för ett par somrar sen efter att de hade rensat bland mammas änglatrumpeter och pojken efteråt hade kliat sig i ögonen..
    Hans pupiller blev JÄTTEförstorade...
    Så har man barn hemma ska man vara jätteförsiktig..

• Anonym

hejjsan ängla trumpet är en sorts narkotika fasst man mosste koka bladen och dricka vattnet som te. jag vet inte om det går att röka det. men det är en väldigt giftig blomma om den anvends på fel sätt.

• lovelylocks

vet en kille som trippade änglatrumpet. i trippen skar han av sig tungan och snoppen... änlatrumpet är en starakt hallucigen drog.

Svar på tråden Änglatrumpet...