• enlitenbitkaka

Köpa liten bil. Tips sökes!

Kommer ev behöva köpa bil inom en framtid och efsm jag bor själv och centralt vill jag ha en liten bil. Har dock hund också så behöver en bil där hunden får plats i bagagen. Kommer ev pendla till jobbet så den måste vara bensinsnål (ca. 14mil om dagen) 

Har kikat på Toyota Yaris, Audi A3, Peugeot 206 osv.

Har ett maxpris på 50 000:-, mer vill jag inte lägga på en bil i dagsläget.

Sätt igång och tipsa mig!

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Svar på tråden Köpa liten bil. Tips sökes!
  • Danne74
    enlitenbitkaka skrev 2009-08-29 21:49:41 följande:
    Nej men jag hatar att fickparkera och vill ha en liten bil som är smidig Inne i stan är det mer fickparkering än ute i förorten.
    Smidighet behöver ju inte ha med storlek att göra, se på 740 som är hur smidig som helst trots sitt format...
  • enlitenbitkaka
    Danne74 skrev 2009-08-30 00:23:16 följande:
    Smidighet behöver ju inte ha med storlek att göra, se på 740 som är hur smidig som helst trots sitt format...
    Uufgh 740'n är superklumpig att köra. Får sitta på en kudde för att nå upp till att se ordentligt ut.
  • Danne74

Det finns reglage som man kan använda för att höja och justera in förarstolen.

Både Volvo och SAAB är kända för att ha generösa justermöjligheter för att alla ska hitta en lämplig körställning.

Volvo har dessutom ett anpassningsprogram för förare med speciella behov i fråga om handikappanpassning, byggnation av ambulanser, begravningsbilar och andra udda specialkonstruerade fordon för de som rent fysiskt har svårt att hantera en vanlig bil.

Mycket få andra bilar på 480 cm längd kan svänga runt 180 grader på mindre än 10 meters radie, en 740/940 är otroligt smidig för sitt format.

• ester

Har inte läst de andra svaren.
    Mitt bästa tips är Honda Civic.
    Jag är inne på mina andra och är supernöjd! Den drar knappt nåt och motorn bara går och går
    Svagheter är: Ljuddämparen! Har fixat den två gånger. Det är det enda som gått sönder och jag har kört över 20000 mil.

• Trolli

Vi har en Peugeot 206 1,6 och trivs bra med den! Den är liten o bensinsnål och billig att äga =)
    Och framförallt SUPER rolig att köra.. Hehe..
    Vår är en -03 och vi gav 59.000:- för den..

• enlitenbitkaka

Ja Volvo och Saab må vara bra, men det är en småbil jag vill ha Vilket jag också¨skriver i min TS och rubrik

• enlitenbitkaka
    Trolli skrev 2009-08-30 11:32:44 följande:
    Vi har en Peugeot 206 1,6 och trivs bra med den! Den är liten o bensinsnål och billig att äga =) Och framförallt SUPER rolig att köra.. Hehe.. Vår är en -03 och vi gav 59.000:- för den..
    Det är pluspoäng Hur snabb/kvick är den?
    ester skrev 2009-08-30 11:23:38 följande:
    Har inte läst de andra svaren. Mitt bästa tips är Honda Civic. Jag är inne på mina andra och är supernöjd! Den drar knappt nåt och motorn bara går och går Svagheter är: Ljuddämparen! Har fixat den två gånger. Det är det enda som gått sönder och jag har kört över 20000 mil.
    Hmm ska kika på den, Tack!
  • ester

Glömde att säga, att min Civic är billig i både skatt och försäkring :)

• Trolli
    enlitenbitkaka skrev 2009-08-30 11:53:34 följande:
    Hmm ska kika på den, Tack!
    Den gör 0-100 på 10, nånting och toppar 190 nånting.. Hehe.. Men den känns snabb som attan i o med att den är liten =)
    Och så drar den bara typ 0.57 l/mil!
  • enlitenbitkaka
    Trolli skrev 2009-08-30 11:57:28 följande:
    Den gör 0-100 på 10, nånting och toppar 190 nånting.. Hehe.. Men den känns snabb som attan i o med att den är liten =) Och så drar den bara typ 0.57 l/mil!
    Måste verkligen iväg och provköra lite men Peugeoten står högt upp på listan! vad tror du om hund i bagaget? Får han plats? är van att sitta bak i en Fiesta.
Svar på tråden Köpa liten bil. Tips sökes!