• södertälje

sjundedagsadventisterna

Finns det någon som vet något om denna "sekt" i Luleå.
    Min mormor som är 93 år får nämligen besök av dom titt som tätt,prästen eller vad han kallas sover i hennes säng,hon sover på soffan,plus att det är 2-3 stycken till med.Hon ger dom en tiondel,det ska serveras vegetarisk mat och hon är inte vegeterian,ingen TV osv och dom stannar inte bara i en dag.
    Dom kommer från Findland tror vi,kan man polisanmäla dom utan mormors vetande,hon är annars pigg och helt klar i huvudet,ingen demens.Men jag tycker inte om att dom kommer som dom gör och ska ha pengar och service.
    Hur fan ska man bli av med dom,mormor vill inte lyssna på oss,och hur har hon/dom hittat varandra.Knackar dom dörr som Jehovas/pingstvännerna och värvar nya medlemmar?
    Snälla någon som vet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 16:12
    Äntligen,äntligen har vi blivit av med sjunde adventisterna som huserat hos min gammla mormor.Hon var motvillig till att börja med då hon var rädd för repisalier från "sektledaren"dom skrev ondskefyllda brev till henne,vem fan skrämmer en gammal människa med att hon är döpt i en smutsig dopklänning och alltså inte ren och värdig att komma i himmelen.Hon har pengar kvar på sitt konto när räkningarna är betalda,förut tog sekten nästan allt.
    Hon fick skaffa hemligt telefon nummer så att inte sekten får tag på henne,men hon är fortfarande rädd.
    Svenska kyrkan är inblandad nu och har samtal med mormor under teapiliknande former så att hon inte ska känna samma rädsla längre,hon ville inte bli begravd på kyrkogården tackvare den smutsiga dopklänningen.
    Vi vet mera om sekten nu och tydligen är sektledaren inte välkommen i sjunde adventisterna och har skapat sig en egen liten församling,han kommer ursrungligen från Bulgarien,han har gjort om 10 guds ord i sitt eget syfte och mycket mycket annat elände.

• Svar på tråden sjundedagsadventisterna
  • Clobberella

Om hon är vid sina sinnes fulla bruk så har hon väl rätt att vara med i vilken religion/sekt hon vill? Visst låter det som att de utnyttjar henne, men låter inte som att något brottsligt pågår, och om din mormor har koll på läget och inte har något emot det så är det ju faktiskt none of your business, oavsett hur gammal hon är.

• södertälje

Jag har googlat på dom,men jag vill veta hur man blir av med dom,hur man ska få dom att släppa greppet om mormor.
    Hon är bara renlevnadsmänniska när dom är dår mer eller mindre för att dom kräver det.

• mowgli
    södertälje skrev 2009-08-29 16:33:25 följande:
    Jag har googlat på dom,men jag vill veta hur man blir av med dom,hur man ska få dom att släppa greppet om mormor. Hon är bara renlevnadsmänniska när dom är dår mer eller mindre för att dom kräver det.
    Ring socialförvaltningen i din kommun, och be dem om råd.
  • södertälje

Visst kan hon välja religion själv,men hon är inte sjundedagsadventist och har aldrig varit förren nu helt plötsligt,hon gör bara som dom säger och predikar om när dom är där.

• södertälje

Hon är ju för fan inte ens religös,så jag fattar inte hur hon fått kontakt med denna sekt.

• södertälje

Då får jag ringa till Luleås socialförvaltning,men vad kan dom göra?Skulle hellre polisanmäla dom,men för vad?

• Åsa

Du tycker att de utnyttjar din mormor verkar det som men är _hon_ missnöjd? Vare sig hon är troende eller renlevnadsmänniska i vanliga fall. Kanske upplever hon en gemenskap med dem och tycker det känns bra att de kommer?

Om din mormor är vid sinna sinnes fulla bruk och inte känner sig hotad eller pressad att hysa de här personerna eller till att avstå pengar till deras kyrka ser jag inte riktigt hur du skulle kunna "bli av" med dem.
    Att du pratar med din mormor om dina farhågor är väl rimligt men om hon vill fortsätta kontakten med dem blir det ju du som pressar henne mot hennes vilja om du trycker på om att hon ska bryta kontakten med dem, inte de.

Hur kyrkan fungerar vet jag inte men jag haft både grannar och arbetskamrat som varit sjundedagsadventister. Tämligen trevligt folk på den nivå vi umgicks; ingen av dem några missionärer. Arbetskamraten var gift med en pastor. De följde bibelns bud om förbud mot griskött och undvek kött i övrigt. Inget förbud enligt vad hon sade men de ansåg inte att det var bra för hälsan.

• Åsa

De jag träffat har varit svenskar för övrigt men givetvis kan just din mormors bekanta vara finnar.

Svar på tråden sjundedagsadventisterna