• södertälje

sjundedagsadventisterna

Finns det någon som vet något om denna "sekt" i Luleå.
    Min mormor som är 93 år får nämligen besök av dom titt som tätt,prästen eller vad han kallas sover i hennes säng,hon sover på soffan,plus att det är 2-3 stycken till med.Hon ger dom en tiondel,det ska serveras vegetarisk mat och hon är inte vegeterian,ingen TV osv och dom stannar inte bara i en dag.
    Dom kommer från Findland tror vi,kan man polisanmäla dom utan mormors vetande,hon är annars pigg och helt klar i huvudet,ingen demens.Men jag tycker inte om att dom kommer som dom gör och ska ha pengar och service.
    Hur fan ska man bli av med dom,mormor vill inte lyssna på oss,och hur har hon/dom hittat varandra.Knackar dom dörr som Jehovas/pingstvännerna och värvar nya medlemmar?
    Snälla någon som vet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 16:12
    Äntligen,äntligen har vi blivit av med sjunde adventisterna som huserat hos min gammla mormor.Hon var motvillig till att börja med då hon var rädd för repisalier från "sektledaren"dom skrev ondskefyllda brev till henne,vem fan skrämmer en gammal människa med att hon är döpt i en smutsig dopklänning och alltså inte ren och värdig att komma i himmelen.Hon har pengar kvar på sitt konto när räkningarna är betalda,förut tog sekten nästan allt.
    Hon fick skaffa hemligt telefon nummer så att inte sekten får tag på henne,men hon är fortfarande rädd.
    Svenska kyrkan är inblandad nu och har samtal med mormor under teapiliknande former så att hon inte ska känna samma rädsla längre,hon ville inte bli begravd på kyrkogården tackvare den smutsiga dopklänningen.
    Vi vet mera om sekten nu och tydligen är sektledaren inte välkommen i sjunde adventisterna och har skapat sig en egen liten församling,han kommer ursrungligen från Bulgarien,han har gjort om 10 guds ord i sitt eget syfte och mycket mycket annat elände.

• Svar på tråden sjundedagsadventisterna
  • Åsa
    södertälje skrev 2009-08-29 17:00:51 följande:
    Missnöjd eller inte, hon är helt slut när dom varit på besök
    Min mamma är helt slut när vi och barnen hälsat på. Vill hon att de ska komma?
  • Jerry35

Hallå där!! jag heter Ernesto och har läst din diskution om sjundedagsadventisterna  och jag vill berätta att jag är själv en. Först och fram vill jag förklara att ''Vi'' är en frikyrka och inte nån sekt.. fast det är nog lite svårt för er som har växt i ett samhälle där 'Svenskakyrkan' är den enda!! maktiga och inflytelserika kyrkan som ni nånsin sett och dessutom alla andra kyrkor eller församlingar betraktas som en sekt.  

Jag förstår dig helt och hållet! det som händer med din mormor  ,att hon har kontakt med medlemmar i adventkyrkan ser jag inte som nån brott, eller att de kommer hem till din mormor och försöker att hon ska känna sig älskad av Gud låter fantastiskt för mig!!  du påstod att de är finnar och du gillar inte att de stannar flera dagar men , har du tänkt om hur lång är det från finland för att återvända samma dan??  Jag (min personlig åsikt alltså) tror att du borde slå dig ner och snacka med din mormor och fråga henne om hon är lycklig eller inte om hon känner sig tvungen eller om hon är frivillig...för jag anser att der är DU som vill inte veta nåt om Gud och 'sånt skit' ,som några säger och mindre att din mormor är med i sånt.  

om du vill ha en bättre förklaring , varsågod och läs: Skrattande

''..Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn. Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda.Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas.Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill."  

Må Gud välsigna dig!!...  Flört

• M C
    Jerry35 skrev 2010-10-09 21:42:56 följande:
    Hallå där!! jag heter Ernesto och har läst din diskution om sjundedagsadventisterna  och jag vill berätta att jag är själv en. Först och fram vill jag förklara att ''Vi'' är en frikyrka och inte nån sekt.. fast det är nog lite svårt för er som har växt i ett samhälle där 'Svenskakyrkan' är den enda!! maktiga och inflytelserika kyrkan som ni nånsin sett och dessutom alla andra kyrkor eller församlingar betraktas som en sekt.  

Jag förstår dig helt och hållet! det som händer med din mormor  ,att hon har kontakt med medlemmar i adventkyrkan ser jag inte som nån brott, eller att de kommer hem till din mormor och försöker att hon ska känna sig älskad av Gud låter fantastiskt för mig!!  du påstod att de är finnar och du gillar inte att de stannar flera dagar men , har du tänkt om hur lång är det från finland för att återvända samma dan??  Jag (min personlig åsikt alltså) tror att du borde slå dig ner och snacka med din mormor och fråga henne om hon är lycklig eller inte om hon känner sig tvungen eller om hon är frivillig...för jag anser att der är DU som vill inte veta nåt om Gud och 'sånt skit' ,som några säger och mindre att din mormor är med i sånt.  

''..Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn. Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda.Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas.Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill."  

JV tycker inte heller att de är någon sekt.
    Det betyder inte att de inte är en sekt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Bedan
    M C skrev 2010-10-09 23:50:47 följande:
    JV tycker inte heller att de är någon sekt.
    Det betyder inte att de inte är en sekt.
    Exakt, halleluja!
    Oavsett samfund borde man inte tycka att det är ok att ens ledare invaderar gamla människors hem och tvingar ut dem på soffan om nätterna! Fy faan! Ska det vara kristet det? 
  • Eberhard
    Jerry35 skrev 2010-10-09 21:42:56 följande:

Jag har haft anledning att sätta mig in närmare i sjundedagsadventisterna. Ett par saker som blockerat mig fullständigt är SDAs lära att Jesus gick in i det allraheligaste i himmelen först 1844 och att man menar att föreskrifterna om rena och orena djur gäller för kristna, så att en kristen inte med gott samvete skulle kunna äta fläsk. Dessa uppfattningar finner jag vara i klar strid med Skriften.
  • M C
    södertälje skrev 2010-11-25 16:16:07 följande:
    uppdaterat tråden efter mycket arbete att bli av med SDA
    Det här är ju fördjälvligt! Har ni pratat om att polisanmäla?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • södertälje

Ja det har vi gjort men det är svårt då dom kommer från Findland och ledaren är hal som en ål,och så finns det inga bevis på att dom tagit hennes pengar,inga kvitton och liknande.

• Vavavavasaru

Här i USA är dom ganska vanliga, 7dags adventisterna.  Dom har egna skolor och allt.  Jag lärde känna en tjej i somras, som var med i det, hon var urtrevlig, både hon och hennes man.  Hon är utbildad relations terapeft, eller hur det nu heter.  Min kille och jag hade då problem och hon gav mig vissa råd vid sidan av. 
    Men hon försökte inte kränga på sin religion på mig alls, berätttade bara lite.  Att om var vegeterianer och så. 
    Hennes man är pilot för ett större commercial airline, hon har 2 fina, gulliga barn som mina barn lekte med.

Ok, hon är ju bara en person, hon kan ju knappast representera alla i 7dagars...men det intrycket jag fick var att dom var sk normala...lol.
    Annat än typ Jehovas, som ju kommer från 7dagars, dom är så på och det blir det enda dom dillar om.  Kan typ inte snacka om nåt annat än gud och sin tro. 

• giftfri

Fy fan, blir mörkrädd av alla dessa religiösa galningar som tar alla chanser att utnyttja svaga människor.., det är sån´t här som gör att jag funderar över vår religionsfrihet.., den borde ha nåt tillägg som förhindrar den här typen av utövande.

• Red Velvet

Vilka idioter. Skönt att hon slipper dom nu.
    Galningar finns det överallt..

Svar på tråden sjundedagsadventisterna