• Genevieve

Att somna sött...

Min son är nu 7 månader. När han var mindre så somnade han alltid när han åt, men nu när han är lite större och jag bara nattammar så funkar bara bilen eller vagnen om han ska somna utan gråt. Då kan han slockna utan protest, men aldrig annars.
    När han blir trött så blir han jättetrött, men han vill/kan inte somna... Han skriker om jag bär runt på honom, sjunger, lägger mig brevid i sängen, sitter med honom i famnen, pratar, matar, har till och med testat att ge honom bröstet i ren desperation, men det funkade inte då heller.
    Att få honom att somna i egen säng vill jag inte, för det kan han inte, då skriker han ännu värre.
    Så nu somnar han i min famn, protesterandes, men då är han i alla fall hos mig och inte ensam. Jag vill inte att han ska behöva somna skrikandes hela tiden... nån som har nåt tips? Han tar inte napp kanske jag ska tillägga.

• Svar på tråden Att somna sött...
  • Grönögat

Låt honom somna skrikandes, till slut slutar han att skrika, han vet ju att du ligger bredvid honom/sitter bredvid sängen eller vad du nu gör, han skriker väl snarare i protest mot sömnen än för att han han är ledsen och känner sig övergiven.

• zlota

hej vi hade samma problem. våran son hade jätte svårt att somna. och ville gärna somna vid bröstet men då vaknade han minst två gånger per natt och skulle äta.
    va jätte i´mot den metoden att låta dom skrika..vi testade en gång men då skrek han så mycket tills han kräktes, då gav jag upp.
    men så va vi på föräldrargrupp nu i måndags. och alla sa att deras barn somnade själva i sängen.
    Då fick jag mig en tankeställare att varför ska det ej gå hos oss. visst att alla barn är olika men jag ville så gärna att han ska somna själv.
    så i måndags kväll la vi han i sängen, han skrek en halv timme sedan somnade han. andra kvällen en halv timme oxå. men dom sista nätterna skriker han max två minuter och så förstår han att det inte är någon ide.
    jag som trodde vi aldrig skulle lyckas. och även på dagen har jag kunnat lägga ner honom o han somnar i sängen.
    alltså det gjorde verkligen susen med den metoden nu. men man måste vara inställd på att man ska fixa detta och hur tufft det än är. jag grät dom två första kvällarna men nu e jag evigt tacksam för att vi gjorde detta.
    så testa du oxå.
    jag hoppas det löser sig för er.
    jenny

• zlota

glömde skriva att han sover hela natten nu oxå när vi började med detta...kan vakna mot fyra tiden på morgonen och vill ha mat. men det är acceptabelt. och då somnar han innan sju på kvällen.

• MalinEddie

TS separationsfasen inträffar mellan 7-9 månader och då rekommendera INTE skrikmetoder som beskrivs ovan! Personligen skulle jag aldrig använda de. Tycker det är fel att barn ska behöva skrika tills de ger upp bara för att föräldrarna vill att de ska somna själva. Flera barnpsykologer och läkare avråder dessutom från dessa metoder. Vill man att barnet ska somna själv finns det saker man kan prova utan att barnet är den som betalar priset. Om du vill prova någon metod (helst efter separationsfasen är över) skulle jag prova någon av dessa:
    www.google.se/search&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=Fzn&q=tassmetoden&btnG=S%C3%B6k&meta=
    www.familjeliv.se/hem/mindy76/blogg.php
    Båda metoderna tar längre tid än CIO metoder men ni överger inte barnet vilket borde vara det viktigaste.
    Det är väldigt normalt att barn sover dåligt i separationsfasen. De har insett att de är en egen person och att deras föräldrar kan lämna de vilket är en mycket skrämmande upptäckt för många barn och därav många uppvak.

• Genevieve

Zlota: Vi testade att låta honom somna i egen säng ett tag, men det blev inte bättre. Vissa kvällar somnade han efter 2 minuters skrik, andra kvällar tog det 20 minuter istället. När det inte blev bättre gav vi upp... Men skriker er lille fortfarande när han somnar, en liten stund? Trodde ju att det skulle bli bättre på nätterna med, men det blev det inte det heller, då som nu vaknade han c:a 3-4 gånger per natt...

• Genevieve

MalinEddie, det har varit såhär sedan 5 månader ungefär... men det ni testat verkar ju intressant. Plockar ni upp och håller i famnen då tills hon är tyst, men vaken eller? Och sen lägger ner så hon förstår att hon ska somna själv?

• Winglur

LÅT HONOM INTE SOMNA GRÅTANDES ENSAM!

Jag lånade Elizabeth Pantleys Somna utan gråt! (dottern är 7 mån)
    Jag har burit, vaggat, ammat och vagnat från början.
    Hon har absolut inte kunnat somna själv, inte med mig bredvid sig i sängen heller.
    Nu på slutet bökades det och protesterades det när jag bar och vaggade också.
    Helt plötsligt ville hon somna i sängen med mig bredvid sig.
    Jag vet inte om det är pga hjälpen från boken, lr om hon helt enkelt insåg att det var skönast så.
    Men nu kan hon helt enkelt inte somna i min famn. Vilket är lite ledsamt... :/
    Hon ska somna i sängen, så är det bara. :)
    Rekkomenderar I alf boken starkt.

• MalinEddie
    Genevieve skrev 2009-08-29 21:10:47 följande:
    MalinEddie, det har varit såhär sedan 5 månader ungefär... men det ni testat verkar ju intressant. Plockar ni upp och håller i famnen då tills hon är tyst, men vaken eller? Och sen lägger ner så hon förstår att hon ska somna själv?
    Vi har inte använt dessa metoder som jag rekommenderade än men jag kan tänka mig att använda babywhisper på sonen om hans nattliga uppvak inte går över efter separationsfasen. Jag tycker båda metoderna känns humana till skillnad från CIO metoderna. Jag vet föräldrar som använt metoderna och är nöjda. Läs gärna bloggen jag länkade till. Boken som Willa5 läst är också bra.
    Er son är inte övertrött? Mina barn har alltid varit svårare att lägga då. Har ni rutiner?
  • zlota
    Hej
    Nu kan han gnälla lite precis när vi lägger honom och går där ifrån men han somnar gott inom tio min. man hör hur han ligger o pratar o har sig tills han somnar. men jag förstår om han skriker att ni inte ville. jag sa till sambon att jag ger det max tre kvällar sedan vill jag ej utsätta honom. men för honom funkade detta jätte bra. va jätte i mot det innan. men som sagt det funkade verkligen för oss. och det underbaraste med allt är att han ej äter på natten nu. innan så åt han oxå flera gånger varje natt och man blir utmattad av det. men nu när man får sova riktigt så orkar man med hela dagen.
    jag hoppas ni hittar en lösning snart. för man vill att ens barn ska somna gott. när våran son vaknar på natten nu så somnar han om gott själv oxå. verkligen en helomvändning mot förut.
    jennyGenevieve skrev 2009-08-29 21:02:29 följande:
    Zlota: Vi testade att låta honom somna i egen säng ett tag, men det blev inte bättre. Vissa kvällar somnade han efter 2 minuters skrik, andra kvällar tog det 20 minuter istället. När det inte blev bättre gav vi upp... Men skriker er lille fortfarande när han somnar, en liten stund? Trodde ju att det skulle bli bättre på nätterna med, men det blev det inte det heller, då som nu vaknade han c:a 3-4 gånger per natt...
  • vattumannen81

Har du testat med att hans pappa nattar honom? Ibland så kan ju det funka bättre. Min son somnade bara vid amning (inför natten framförallt) och i vagnen fram till han var ca 6mån. Sedan började jag jobba och hans pappa var hemma. I början var det mycket gå ut i vagnen på dagarna för honom men han provade då och då att lägga sonen i vår säng och lägga sig jämte och till slut en dag så somnade han bara. Vår son tog heller inte napp i början men när han blev så stor att han började stoppa allt i munnen så blev nappen också intressant. Nu somnar han hur lätt som helst i vår säng om någon av oss ligger bredvid (han är 1 år nu). I sin egen säng vägrar han dock fortfarande ligga... (men det gör inget bara han sover bra på nätterna)

Svar på tråden Att somna sött...