• Genevieve

Att somna sött...

Min son är nu 7 månader. När han var mindre så somnade han alltid när han åt, men nu när han är lite större och jag bara nattammar så funkar bara bilen eller vagnen om han ska somna utan gråt. Då kan han slockna utan protest, men aldrig annars.
    När han blir trött så blir han jättetrött, men han vill/kan inte somna... Han skriker om jag bär runt på honom, sjunger, lägger mig brevid i sängen, sitter med honom i famnen, pratar, matar, har till och med testat att ge honom bröstet i ren desperation, men det funkade inte då heller.
    Att få honom att somna i egen säng vill jag inte, för det kan han inte, då skriker han ännu värre.
    Så nu somnar han i min famn, protesterandes, men då är han i alla fall hos mig och inte ensam. Jag vill inte att han ska behöva somna skrikandes hela tiden... nån som har nåt tips? Han tar inte napp kanske jag ska tillägga.

• Svar på tråden Att somna sött...
  • MalinEddie

Zlota: Det finns nog ingen som inte tror att CIO metoder fungerar utan det är varför de fungerar som är intressant. Motståndare (däribland jag) tror att de fungerar eftersom barnet ger upp sina försök till kommunikation när ingen lyssnar. Jag är fullkomligt övertygad över att man uppnå samma sak som med CIO metoderna på andra sätt men att det krävs mer av föräldrarna. Jag dömer dig inte utan ville bara säga min menning{#lang_emotions_smile}
    Jag håller med dig om att det är viktigt att få till fungerande sovvanor.

• Genevieve

Jag tycker att vi har fått ganska bra rutiner.. Men det är väldigt mycket gråt... Han gråter ju alltid innan han somnar (om vi inte är ute och går eller åker bil)..
    Jag funderar också på om det kan vara att han är övertrött,, men isåfall måste jag ju lägga honom när han har varit vaken bara en kort stund känns det som.

• mave44

Så var vår dotter oxå en period, tills vi istället för att vagga henne eller söva henne vid bröstet gick med henne o hon fick lyssna på musik. Nu somnar hon utan protester bara vi gör på hennes vis :) De vet vad de vill :) Testa andra vaggsätt elr att gå runt o lyssna på musik t.ex. Det funkade hos oss iaf :) Olika saker verkar funka i olika perioder.

Jag skulle aldrig kunna låta henne ligga själv i sängen o skrika. Flera forskare har visat att det är för föräldrarnas skull man gör detta, barnet får en uppfattning av att deras kommunikation=skrik inte är ngt värd o ger upp. Så jobbigt kan det inte vara att vagga elr bära sin lilla älskling.

Jag frågade oxå i min föräldragrupp om hur de la sina barn o då sa de att de bara la dem. Sen mötte jag en av dessa föräldrar ute med barnvagnen då hon sa att de gick ut så att sonen skulle somna! Alltså inte bara att lägga ner honom! Barnmorskan på BVC sa att många nog säger att det är så smidigt för de vill försköna det lite. Lyssna inte för mkt på andra - lysnna på dig själv o ditt barn. Hoppas ni hittar ngt bra sätt tillsammans :)

• Ki08

Vi har haft samma problem, vår tjej (nu 10 månader) somnade alltid vid bröstet. Vi vill inte använda oss av någon skrikmetod, utan bestämde oss för att göra förändringen med mycket små steg. När hon var drygt sju månader började vi med att hon ammade ca 20 minuter och sedan la jag henne direkt i sin pappas famn och hon fick somna där och sedan läggas i sin säng. Efter en månad slutade jag att kvällsamma, i stället gick hon och pappan in i sovrummet direkt efter gröten och hon somnade i hans famn. Efter några veckor la pappan henne bredvid sig i sängen och hon somnade där. Nästa steg blir att lägga ner henne i sin säng för att se om hon kan somna där. Varje kväll har vi samma rutin och pappan sjunger samma sång. Hon har protesterat flera gånger och då har vi backat och sedan fortsatt kvällen efter. Det har funkat jättebra. Jag är inte med vid läggning eftersom hon då vill amma.

• zlota
    MalinEddie skrev 2009-08-29 21:29:29 följande:
    Zlota: Det finns nog ingen som inte tror att CIO metoder fungerar utan det är varför de fungerar som är intressant. Motståndare (däribland jag) tror att de fungerar eftersom barnet ger upp sina försök till kommunikation när ingen lyssnar. Jag är fullkomligt övertygad över att man uppnå samma sak som med CIO metoderna på andra sätt men att det krävs mer av föräldrarna. Jag dömer dig inte utan ville bara säga min menningJag håller med dig om att det är viktigt att få till fungerande sovvanor.
    Jag förstår att du inte dömer mig. men hur går den metoden till CIO. vill gärna läsa om den. för den testar jag gärna om nu detta skulle vända och han inte vill somna själv...tycker det är intressant att läsa om sovmetoder. det finns så olika. är chockad att denna funkade så bra för våran son.
  • mandelblomma
    zlota skrev 2009-08-30 20:42:22 följande:
    Jag förstår att du inte dömer mig. men hur går den metoden till CIO. vill gärna läsa om den. för den testar jag gärna om nu detta skulle vända och han inte vill somna själv...tycker det är intressant att läsa om sovmetoder. det finns så olika. är chockad att denna funkade så bra för våran son.
    jag/ vi blev också lite snopna att det fungerade så bra och så fort.
    Jag gjorde iofs om fem minuters metoden lite och vi hade också en bra sovgrund att stå på då de alltid sovit i egen säng och haft bra nätter ända tills de var ca 8-9 månader...efter detf ram tills nu har varit vidriga med ca 10 uppvaknanden per natt och ta det x två bebisar...så har du en mamma som höll på att bli galen på riktigt.
    Nu är det bra fem nätter vi kört på, men de somnar efter max 2 minuters skik/gnäll och sover hela natten med max ett uppvaknande då det hjälper att jag säger samma ramsa så somnar de om.
    Hade provat allt eller i alla fall mycket innan det här och det enda jag ångrar är att vi inte gjorde det tidigare.

Det råder delade meningar om metoden, men jag köper den och flera barnläkare och BVC rekomenderar den.
    Tror inte ett skvatt på att den skulle vara skadlig eller ge barnen men!
  • MalinEddie
    zlota skrev 2009-08-30 20:42:22 följande:
    CIO står för cry it out och är inget positivt enligt min mening men det råder det självklart delade meningar om. Metoder som jag gillar är:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    www.familjeliv.se/hem/mindy76/blogg.php
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article412318.ab
    Det krävs dock mer av föräldrarna vid dessa metoder men barnet behöver inte gråta sig till sömns{#lang_emotions_smile}
  • zlota
    mandelblomma skrev 2009-08-30 20:50:12 följande:
    jag/ vi blev också lite snopna att det fungerade så bra och så fort.Jag gjorde iofs om fem minuters metoden lite och vi hade också en bra sovgrund att stå på då de alltid sovit i egen säng och haft bra nätter ända tills de var ca 8-9 månader...efter detf ram tills nu har varit vidriga med ca 10 uppvaknanden per natt och ta det x två bebisar...så har du en mamma som höll på att bli galen på riktigt.Nu är det bra fem nätter vi kört på, men de somnar efter max 2 minuters skik/gnäll och sover hela natten med max ett uppvaknande då det hjälper att jag säger samma ramsa så somnar de om.Hade provat allt eller i alla fall mycket innan det här och det enda jag ångrar är att vi inte gjorde det tidigare.Det råder delade meningar om metoden, men jag köper den och flera barnläkare och BVC rekomenderar den.Tror inte ett skvatt på att den skulle vara skadlig eller ge barnen men!
    O vad roligt att höra en till som tyckte den va bra.
    den låter hemsk när man hör om den. Men den har funkat för många.
    Jag har inte märkt någon skillnad på våran son om dagarna. det trodde jag efter första kvällen. va så rädd att han inte skulle älska mig fortf. men han va världens gladaste bebis när han vaknade och då blev man ju så överlycklig.
    Vi har testat metoden nu i 6 dagar..o nu ikväll så började han gnälla redan i badet för han va så trött. vi badade fördigt tog på pyjamas och pussade god natt och upp i sängen. han gnällde lite nä jag gick ut..men sov inom fem min. så han visade verkligen att han ville komma till sängen.
    som sagt jag vet ej vad det är som skulle ta skada. känns ju som han är trygg i sin säng nu.
  • zlota
    MalinEddie skrev 2009-08-30 20:57:56 följande:
    CIO står för cry it out och är inget positivt enligt min mening men det råder det självklart delade meningar om. Metoder som jag gillar är:www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.htmlwww.familjeliv.se/hem/mindy76/blogg.phpwww.aftonbladet.se/wendela/barn/article412318...Det krävs dock mer av föräldrarna vid dessa metoder men barnet behöver inte gråta sig till sömns
    Okej tusen tack för länkarna..ska läsa igenom dom.
    man struntar i om det krävs mer av en som föräldrer..går det att lösa så dom somnar själv så gör man det som krävs.
  • MalinEddie
    mandelblomma skrev 2009-08-30 20:50:12 följande:
    jag/ vi blev också lite snopna att det fungerade så bra och så fort. Jag gjorde iofs om fem minuters metoden lite och vi hade också en bra sovgrund att stå på då de alltid sovit i egen säng och haft bra nätter ända tills de var ca 8-9 månader...efter detf ram tills nu har varit vidriga med ca 10 uppvaknanden per natt och ta det x två bebisar...så har du en mamma som höll på att bli galen på riktigt. Nu är det bra fem nätter vi kört på, men de somnar efter max 2 minuters skik/gnäll och sover hela natten med max ett uppvaknande då det hjälper att jag säger samma ramsa så somnar de om. Hade provat allt eller i alla fall mycket innan det här och det enda jag ångrar är att vi inte gjorde det tidigare. Det råder delade meningar om metoden, men jag köper den och flera barnläkare och BVC rekomenderar den. Tror inte ett skvatt på att den skulle vara skadlig eller ge barnen men!
    Hur gjorde ni eftersom att ni inte kört en regelrätt 5mm?
    Visst finns det barnläkare och BVC som rekommenderar CIO metoder men det finns även många barnläkare och  BVC som avråder från de. Mitt BVC avråder från 5mm.
    Lars H Gustafssons (en av Sveriges mest kända barnläkare) tankar kring 5mm:
    larsh.wordpress.com/2009/03/06/femminutersmetoden-en-form-av-timeout/
    Tycker personligen att dessa metoder kan vara ok som ett alternativ till sömnmedicin när barnen har verkliga sömnstörningar. Tycker det är så trist att de används så lättvindigt.
Svar på tråden Att somna sött...