• Astarte

Mitt hem bara försvann!

Förra helgen kom vi hem från en minisemester. Vår lägenhet hade brunnit ner. Vi hade tänkt gå och lägga oss, men hade plötsligt inga sängar. Gubben, jag, vovven och vår lilla tvåmånaders var hemlösa.
    Det kändes som när man spelar något sim/tycoon/theme-spel och har byggt en så fin bana. Man har dekorerat, fått allt att funka, har pengar i sin kassa och så POFF, så kommer det upp ett meddelande på skärmen där det står "Level complete. Move on to next level? Ok" Det finns ingen knapp för "Nej, jag vill inte! Jag gillar den här nivån, jag har fått den fin, den är som jag vill ha den, jag vill inte gå vidare." Man kan bara trycka på OK, eller vänta medan allt är fryst i bakgrunden. Du kan se det du byggt, men inte röra det. Man klickar på OK och en tom bana ritas upp på skärmen. Bara att börja om!
    Så många frågor snurrar. Kan man bli anmäld för något? Vållande / vårdslöshet (med stickkontakt?)? Vad ägde jag egentligen? Vad var det värt? Vad säger försäkringsbolaget om mormors ring? Jag älskade den, men den hade inget ekonomiskt värde. De kläder jag sytt till oss. Vad ska jag skriva att de var värda? Alla kort på tjejerna när de var små, inte bryr sig ett försäkringsbolag om dem! De bryr sig bara om sådant som hade kunnat säljas. Helt ärligt, en dildo, vad värderar man den till? Min potatisskalare? Inget värd, men jag måste ju ha en ny! Det finns så många sådana saker. De var inget värda, men man måste ju ha dem. Diskmedel, hårsnoddar, durkslag. . .

Shit, det bara hände!

• Svar på tråden Mitt hem bara försvann!
  • Queen70

Jobbigt läge. Tur ni hade försäkring i alla fall.

• Bevabus

Men gud så hemskt det är en av mina värsta mardrömmar, att huset ska brinna ner, med alla minnen och alla ens saker. Beklagar verkligen det ni måste gå igenom. Ni kommer att komma på fötter igen! Har ni familj och vänner som kan hjälpa er så länge? Vart bor ni nu?

• Julutzi

Åh fy va hemskt!!!! Hoppas allt ordnar sig för er snarast... Styrkekramar ♥

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • LillaZ

Vad hände, vet man det? vad hemskt för er!

• Astarte

Ja, jag är så ytterst tacksam att vi hade en hemförsäkring. Vi bor nu i en (tom) evakueringslägenhet. Tyvärr tar det tid för försäkringspengarna eftersom vi måste lista allt (!) vi ägde och skriva vad det var värt. Sedan ska de bedöma och beräkna innan vi kan få något.

• Queen70

Gå igenom ett rum i taget i tanken, varje skåp och låda när ni listar.

• Puma87

nej jag lider verkligen med er. Mina vänners hus bran ned för inte alls så länge sedan. Vet hur jobigt det var för dom alla minne, alla saker ja allt hela ens liv praktiskt taget.

Hoppas att ni mår bra under omständigheterna och att ni kan börja om på ny kula om inte allt för lång tid.

• Astarte

Det orsakades av en trasig stickkontakt under sängen. Lite märkligt att det var den enda natten på mycket länge som vi sovit borta alla samtidigt. Vi var bara borta en natt, och då brann det.

• Queen70

Änglavakt kanske.

Astarte skrev 2009-08-29 21:44:00 följande:
    Det orsakades av en trasig stickkontakt under sängen. Lite märkligt att det var den enda natten på mycket länge som vi sovit borta alla samtidigt. Vi var bara borta en natt, och då brann det.
  • ashera

Vilken mardröm! En av mina största rädslor, vi var själva "nära" en gång, men det var ändå inte riktigt nära, utan grannarnas (dörren mittemot) som brann ner med spridningsrisk. Mycket av deras saker klarade sig men de fick ändå ut mycket pengar i försäkring så oroa dig inte för det. Inte någon ev anmälan heller, det kommer bli nedlagt. Så blev det för grannarna/vännerna där ett ljus orsakade branden.

• Bevabus

Jag är inte så teknisk av mig, så ursäkta för denna dumma fråga. Men hur kan stickkontakten ha orsakat branden? Alltså hur hände det?

Astarte skrev 2009-08-29 21:44:00 följande:
  • Astarte
    Bevabus skrev 2009-08-29 21:48:02 följande:
    Jag är inte så teknisk av mig, så ursäkta för denna dumma fråga. Men hur kan stickkontakten ha orsakat branden? Alltså hur hände det?
    Något hade gnagt på den. Den kan vara hunden, men jag undrar om hon skulle kunna ta sig in där. Däremot hade vi sänglådor under sängen, sådana där vanliga från IKEA. Det kan vara en av dem som gnagt på sladden när vi dragit den in och ut. Jag förvarade min dagbok i lådan och drog i den varje kväll. . .
  • Bevabus

Aha då förstår jag, oj jösses, visste inte att sånt kunde orsaka bränder :O snacka om att man kommer vara på sin vakt numera med sånt där!

Astarte skrev 2009-08-29 21:50:40 följande:
    Något hade gnagt på den. Den kan vara hunden, men jag undrar om hon skulle kunna ta sig in där. Däremot hade vi sänglådor under sängen, sådana där vanliga från IKEA. Det kan vara en av dem som gnagt på sladden när vi dragit den in och ut. Jag förvarade min dagbok i lådan och drog i den varje kväll. . .
Svar på tråden Mitt hem bara försvann!