• Anonym (Nannis)

Ni som arbetar med missbrukare, berätta!??

Jag väljer att vara anonym då det är bäst i detta läge.

Jag har iallafall en bakrund med både en mamma och en pappa som var och är missbrukare. Har även andra nära släktingar med samma problem.

Pappa gick bort i början av sommaren pga sitt mussbruk, och det var då jag bestämde mig. Jag ska jobba med missbrukare!

Nu har jag mycket gratis pga egna erfarenheter, har hjälpt till mycket ideelt och vet hur man måste "ta" en missbrukare. Är även mycket van vid att ha kontakt med myndigheter. Detta känns som mitt kall, och efter min föräldraledighet så börjar jag arbeta. Känns så spännande och en otrolig känsla att ha "bestämt" sig och att man verkligen kommer till skott och får börja arbeta med det man vill.

Nu är jag nyfiken på er andra som arbetar/ska arbeta/ har arbetat med missbrukare, hur tycker ni det är? Vad gör ni? trivs ni med det?

• Svar på tråden Ni som arbetar med missbrukare, berätta!??
  • Anonym (Nannis)

Nej, det har jag inte. Jag har lagt skolan åt sidan ett tag. Och i detta fall är den bästa utbildningen sin egen erfarenhet.. Inte i alla fall självklart, men i detta fall.

Anonym skrev 2009-08-30 13:17:17 följande:
    Har du utbildat dig?
  • Anonym

Fast de lär kräva utbildning ändå.

• Anonym (Nannis)

Less man kan bli. Alla är otroligt besatta av utbildning. I detta fall ÄR jag anställd, och behöver INTE ha utbildning, min utbildning är min erfarenhet och kommer såklart bli upplärd av min chef. Hennes egna ord "jag skull aldrig anställa någon som suttit och läst in sin "erfarenhet" i skolbänken, allt handlar inte om betyg!"
    Startade väl inte tråden för att bli ifrågasatt huruvida jag behöver / har utbildning eller hur!?

Anonym skrev 2009-08-30 13:22:41 följande:
    Fast de lär kräva utbildning ändå.
  • Molson Canadian

Jag skulle säga att just de som blir behandlare utifrån egen erfarenhet och som då inte har kompletterat detta med en utbildning är de behandlare som gör sämst ifrån sig för att de ofta har svårt att skilja mellan privat, personligt och evidens.

Jag arbetar evidensbaserat så min rekommendation är att du gör det också.

• Anonym

Du måste arbeta proffesionellt dina brukare är inte dina föräldrar, du kan inte bära med dig dina känslor privat till arbetet. Detta är lättare sagt en gjort därför kan det vara bra med en utbildning där man lärt sig olika förhållningsätt, lärt sig att se på sig själv"varför vill jag arbeta med missbrukare ,vad är min drivkraft"

Lycka till på ditt nya arbete!

• Anonym (Nannis)

Fast jag ska inte behandla missbrukare i den bemärkelsen att jag ska arbeta på ett behandlingshem. Utan jag kommer vara 1 av 2 föreståndare på ett ställe som hjälper hemlösa missbrukare till ett drägligt liv. Handlar om allt från att vara God man till någon av dem, till att hjälpa dem gå på möten och vara ett allmänt stöd i livet några timmar varje dag. Kommer följa med min chef på möten hos kriminalvården, hos politiker osv under min upplärningstid. Jag ska alltså vara min chefs högra hand i början för att sedan ta över mer och mer utav arbetet.
    Molson Canadian skrev 2009-08-30 13:34:16 följande:

Jag skulle säga att just de som blir behandlare utifrån egen erfarenhet och som då inte har kompletterat detta med en utbildning är de behandlare som gör sämst ifrån sig för att de ofta har svårt att skilja mellan privat, personligt och evidens. Jag arbetar evidensbaserat så min rekommendation är att du gör det också.
  • Anonym (Nannis)

Är det något jag vet så är det att man inte kan ta med sina känslor från eller till jobbet. Har som sagt arbetat med detta tidigare, fast då ideelt.
    Men min "utbildning" kommer ju med arbetet.

Verkar som att många tror att jag är helt oerfaren. Men där tar ni fel.

Anonym skrev 2009-08-30 13:36:27 följande:
    Du måste arbeta proffesionellt dina brukare är inte dina föräldrar, du kan inte bära med dig dina känslor privat till arbetet. Detta är lättare sagt en gjort därför kan det vara bra med en utbildning där man lärt sig olika förhållningsätt, lärt sig att se på sig själv"varför vill jag arbeta med missbrukare ,vad är min drivkraft" Lycka till på ditt nya arbete!
  • Anonym

Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 13:43:35 följande:

Fast jag ska inte behandla missbrukare i den bemärkelsen att jag ska arbeta på ett behandlingshem. Utan jag kommer vara 1 av 2 föreståndare på ett ställe som hjälper hemlösa missbrukare till ett drägligt liv. Handlar om allt från att vara God man till någon av dem, till att hjälpa dem gå på möten och vara ett allmänt stöd i livet några timmar varje dag. Kommer följa med min chef på möten hos kriminalvården, hos politiker osv under min upplärningstid. Jag ska alltså vara min chefs högra hand i början för att sedan ta över mer och mer utav arbetet.Molson Canadian skrev 2009-08-30 13:34:16 följande:
    men du ska arbeta med personer med missbruksproblem. Vad har du för utbildning\erfarenhet innan?
  • Anonym (Nannis)

Och med det menar jag inte att jag inte skulle kunna utbilda mig eller att jag tycker det är något konstigt med att folk utbildar sig. Men som sagt är min chef stenhård på att man inte kan läsa sig till att arbeta med missbrukare.
    Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 13:45:03 följande:

Är det något jag vet så är det att man inte kan ta med sina känslor från eller till jobbet. Har som sagt arbetat med detta tidigare, fast då ideelt. Men min "utbildning" kommer ju med arbetet. Verkar som att många tror att jag är helt oerfaren. Men där tar ni fel.
Svar på tråden Ni som arbetar med missbrukare, berätta!??