• Anonym

Ni som arbetar med missbrukare, berätta!??

Har du utbildat dig?

• Anonym

Fast de lär kräva utbildning ändå.

• Anonym

Du måste arbeta proffesionellt dina brukare är inte dina föräldrar, du kan inte bära med dig dina känslor privat till arbetet. Detta är lättare sagt en gjort därför kan det vara bra med en utbildning där man lärt sig olika förhållningsätt, lärt sig att se på sig själv"varför vill jag arbeta med missbrukare ,vad är min drivkraft"

Lycka till på ditt nya arbete!

• Anonym

Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 13:43:35 följande:

Fast jag ska inte behandla missbrukare i den bemärkelsen att jag ska arbeta på ett behandlingshem. Utan jag kommer vara 1 av 2 föreståndare på ett ställe som hjälper hemlösa missbrukare till ett drägligt liv. Handlar om allt från att vara God man till någon av dem, till att hjälpa dem gå på möten och vara ett allmänt stöd i livet några timmar varje dag. Kommer följa med min chef på möten hos kriminalvården, hos politiker osv under min upplärningstid. Jag ska alltså vara min chefs högra hand i början för att sedan ta över mer och mer utav arbetet.Molson Canadian skrev 2009-08-30 13:34:16 följande:
    men du ska arbeta med personer med missbruksproblem. Vad har du för utbildning\erfarenhet innan?
  • Anonym

så din enda erfarenhet är att du är anhörig? Jag tycker det är en stor fördel att ha personlig erfarenhet i vårdande yrken men detta måste kompleteras med utbildning och ev terapi\behandling för egen del.
    Att komma helt ny från socionomutbildningen då saknar man också viktiga delar för att bli en bra socionom(arbetslivserfarenhet och livserfarenhet(inte alltid dock)

• Anonym

Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 13:52:07 följande:

Oj, där tar du VÄLDIGT fel. Hon är känd över hela Sverige för sitt arbete. Det var verkligen det dummaste jag hört.Molson Canadian skrev 2009-08-30 13:48:51 följande:
    Och din chefs ord var verkligen det dummaste jag har hört, stenhård på att man inte kan vara lika bra med en utbildning? Vilken loser till chef.
  • Anonym

SJälvklart är erfarenhet den bästa utbildningen! Jag lever tillsammans med en nykter heroinmissbrukare som idag lever med metadon. Sedan några år tillbaka.
    Jag är just uppe i mitt skolarbete och ska bli socionom för att sedan inrikta mig mer på narkotikamissbruk! Jag vill ha många möjligheter och tyvärr har jag ej så många dels pga min unga ålder och dels pga ingen utbildning.

Har också varit i kontakt med myndigheter titt som tätt! Och jag blir chockad över alla dessa jävla människor som jag träffat som sitter och arbetar högt uppsatta inom ex socialstyrelsen som aldrig någonsin mött eller "varit" med en missbrukare! Dem har läst sig till allt i en bok! Hur kan man läsa sig till det? Nää det köper jag inte!!

Jag är 1000 ggr bättre på att "ta" en missbrukare än vad högt uppsatte personer är som arbetar med missbruk genom sin bok!

För jävligt rent ut sagt!

Ps: Bara det här snacket med att man ska stänga dörren för en missbrukare! NEJ det köper jag inte! Punkt slut....

• Anonym

Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 14:00:08 följande:
    [citat]
    Därmed lämnar jag denna tråd med bittra människor som är sura för att dem fått plugga för att få arbete.Jag är glad att jag kommer hjälpa folk, och det är huvudsaken. Men fortsätt hoppa på folk som inte utbildar sig som ni gör , ni tar väl med skolboken till arbetet och måste slå upp allting för att klara av det.Missbruksvård handlar om annat än det man kan läsa sig till. Det vet jag och jag kommer göra en bra insats för de människor jag kommer jobba med.Tack och hej!
    [/cita
    Jag är anhörig till missbrukare och studerar till socionom, livserfarenhet och utbildning samt att man kan se sina egna fel och brister. ,det som brukar kallas ett proffesionelt förhållningsätt vilket inte alltid är lätt. Då har man en riktigt bra grund för att bli en duktig socionom.

men ts att bli så arg för några som har andra åsikter än dig? Hur gör du i arbetslivet när disskusioner uppstår?

• Anonym

Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 14:01:42 följande:

Tack! Här kom det. Du får gärna berätta mer. Tänkte skippa att svara på dem som ifrågasätter min utbildning. Det ger mig inget.
    Är det någon speciell typ av missbruk du arbetar med?
    Jag har också vuxit upp med både alkohol och drogmissbruk. Har verkligen sett "slummen" av heroinvärlden och trodde aldrig att det kunde vara så illa. Fy fan..
    Jag är så stolt över mig själv för det är pga av MIG som min man idag är drogfri. Det var jag som ordnade allt... Det är en skam vilken dålig missbruksvård det finns. Eller hjälpen till att få den rättare sagt!
  • Anonym

Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 14:00:08 följande:

Därmed lämnar jag denna tråd med bittra människor som är sura för att dem fått plugga för att få arbete.Jag är glad att jag kommer hjälpa folk, och det är huvudsaken. Men fortsätt hoppa på folk som inte utbildar sig som ni gör , ni tar väl med skolboken till arbetet och måste slå upp allting för att klara av det.Missbruksvård handlar om annat än det man kan läsa sig till. Det vet jag och jag kommer göra en bra insats för de människor jag kommer jobba med.Tack och hej!
    Det är inte dig jag ifrågasätter, jag ifrågasätter STARKT din chefs syn på utbildning. Rena diskrimineringen om folk utan "rätt" erfarenhet vid första anblicken inte ens får en chans.
Svar på tråden Ni som arbetar med missbrukare, berätta!??