Inlägg från: Mummisen |Visa alla inlägg
  • Mummisen

Hjälp! Idaaag!!!

Hej. Hoppas någon har lite tips på hur jag kan hantera detta.
    Igår kollade jag min dotters msn och hittade där skrivna samtal mellan henne och en 15 årig kille som hon träffade i somras på semestern. Min dotter är 13 år.
    Dom umgicks då på semestern i 3 dagar och blev "ihop", allt var oskyldigt eller vad man ska säga, det var på en camping och vi föräldrar var ju där o hon kom hem tidigt på kvällarna osv.
    Men..eftersom jag litat på min dotter ang webkamera, msn osv har hon fått ha laptopen på sitt rum, vilket jag ångrar nu då.
    I dessa samtal som jag hittade tjatar han om att hon ska ta av sig kläderna, att han vill ha sex med henne osv, samtalen är lite hit o dit eftersom dom är skrivna under en videosession eller vad det heter, att dom ser varandra när dom pratar men skriver lite ibland.
    Iallafall verkar det som att hon tagit av sig kläderna och visat sig för honom och han har gjort likadant. Usch jag fick så ont i magen av att läsa det där och jag är så upprörd nu så den här texten blir väl helt oförstålig :o/
    Jag har inte tagit upp det med henne än utan ska göra det när hon kommer från träningen i kväll.
    Vill ha lite tips, råd eller åsikter om allt detta. Vad ska jag göra, säga....
    Hon är ju så "jättekär" i den här killen och dom har bestämmt att han ska komma o hälsa på under höstlovet, vilket jag nu inte tvekar till att säga nej till!!!
    Så..vad skulle NI ha gjort?? Plockat bort datorn helt, msn, eller vad? Och vill också ha åsikter om huruvida man ska kolla barnens msn, mobiler osv.
    Alla svar är önskvärda!!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!
  • Mummisen

ok. men det känns som att..ja hon är ju fortfarande ett barn och det att ta av sig kläderna inför kamera sådär...

• Mummisen

skulle ni kontakta hans föräldrar, skicka utdrag på samtalet o så?

• Mummisen

visst är det stor skillnad på 13 o 15, både inom samma kön och det andra könet. min dotter har ju liksom aldrig haft en kille så som hon säger att hon är så kär i, utan mer varit ihop på skoj i 6:an. hon är rätt barnslig av sig om man säger så, om man jämför med hur vissa andra i 7:an är. så det här känns heeeelt fel.

• Mummisen

Nja hon vet nog inte riktigt att jag kan gå in o läsa hennes msn, men tänkte säga att jag såg det när jag var in o letade efter ett dokument på datorn, och att ju allt man gör på datorn sparas....Hon vet att jag kan kolla hennes bilddagbok mm.
    Annars har vi bra kontakt och hon pratar om det mesta med mig, men tycker att hon blivit lite mer återhållsam sista tiden, att hon håller mer för sig själv. men jag antar att det blir så ju äldre dom blir.

• Mummisen

nej jag tänkte inte ta det på ett argt vis, men jag känner att hon lite svikit mitt förtroende eftersom vi pratade mycket om det här med webkamera innan hon fick använda det.

• Mummisen

Ja jag ska försöka hålla mig lugn o sansad.
    Tycker ni det är för hårt att ta bort den bärbara datorn från hennes rum..att hon får sitta vid den stationära datorn där vi alla kan se? Det är ju faktiskt ett av råden man läser när man läser om internet o ungdomar.

• Mummisen

åh hon kommer snart hem..känner mig inte riktigt färdig för detta. Nån som har något mer råd??

• Mummisen

Ja man försöker ju behålla det där med närhet o att vara tillsammans och så, men det är inte lätt alla gånger. Igår fick hon välja film som vi skulle se hela familjen, men direkt vi satt oss började mobilen plinga o sen var det smspling halva filmen, o då frågade jag typ 3 gånger om hon inte kunde stänga av den till filmen var slut. Då blev hon tvärilsk o sa NEEj jag vill sms:a, sen springer hon in på sitt rum o sitter där resten av kvällen.

• Mummisen

jo jag ska försöka få bort webcamen, men vet inte om det går..den sitter ju i skärmen på laptopen..men man borde väl kunna koppla bort den

• Mummisen

Men hur ska jag göra angående att jag inte vill att killen kommer hit på lovet? Om jag inte ska låtsas om att jag sett meddelande så vet jag inte vad jag ska säga om varför han inte får komma hit!! Då tycker hon ju bara att jag är elak o taskig.

• Mummisen

Nej jag har sagt att vi får se hur det ser ut då, det är ju ett tag kvar.
    Nu ikväll sa jag att jag tyckte det var lite tidigt för henne att ta hem en pojkvän för att sova över i flera dagar så där. Vi diskuterade mycket om det med webcam o datorer mm och hon förstog att det var för att jag är rädd om henne och inte att det var för att va taskig. Ja...vi får se hur det löser sig med allt.

• Mummisen

ja jag försökte säga det till henne igår..det här med att det är jättemånga tjejer som är såå kära och till slut ger med sig och gör lite för mycket framför webcamen.
    O sen när det blir slut o de kanske blir osams så läggs videon ut på nätet o flera hundratusentals kan se vad man gjort och det går inte att få bort.
    - jamen något sånt skulle han inte göra, han är ju jättesnäll!! säger hon
    -mm men de tjejerna tyckte ju likadant, de skulle ju aldrig gjort nåt om de trodde det skulle hamna på nätet...

Nej, det här är faktiskt jättesvårt. Man vill ju att de ska kunna chatta med kompisar, greja med datorn mm mm. Men det är ju de här nackdelarna som drar ner det roliga. Så nej...det blir nog ingen dator på hennes rum i fortsättningen eller iallafall inte förrän jag kopplat bort camen.

O det här med att inte killen får komma hit, var hennes komentar: men hur skulle du känna om du träffat en kille o han bodde många mil härifrån , och så får du aldrig träffa honom mer.....
    ja va säger man

• Mummisen

Nä det är skitjobbigt! Förstår ju att hon vill att han ska komma men...Både jag o min sambo jobbar hela dagarna och jag vill ju inte låta dem "sitta" här själv hela veckan....Tyckte han var så jäkla närgången o på hela tiden (till och med när vi var med !! ) redan när de träffades så jag kan bara gissa hur han är när vi inte är med.

• Mummisen

ja det är ju isåfall om han kommer på helgen om vi är lediga då, men vi får se. Det är ju faktiskt ett ganska bra tag innan det blir lov, så det är ju inte ens säkert att de är ihop längre....Jag hoppas det har hunnit runnit ut i sanden, eftersom jag tycker han är en riktig slemmis.

• Mummisen

ja det måste va lättare med pojkar, inte riktigt alla dessa "faror" på nåt sätt.

• Mummisen

haha ja jag kanske kör psycho-mom metoden! Och nej hon har inte haft sex ännu. Hon är nästan alltid hemma. Har inte så många kompisar att vara med.

• Mummisen

ja det med att allt man gör spars på datorn sa jag till henne bara för att inte hon ska veta att jag kan gå in på hennes msn. Vet hon det så byter hon ju lösenord...
    Men ..man kan spara allt som skrivs på msn. Man loggar in på hennes msn och letar efter någonstans att "spara historik" (det är min sambo som gjort det så jag vet inte riktigt HUR man gör". Sen kan man då högerklicka på de kontakter som man är fundersam över, klicka på Visa historik och se vad de skrivit till varandra.
    Alla har säkerligen olika åsikter om man bör eller inte bör göra detta, men ibland behövs det faktiskt!

• Mummisen

Alltså man gör den där inställningen, spara historik, sen kan man ju inte kolla då på en gång vad som skrivits innan, utan man ser bara det som skrivs efter inställningen.

Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!