• Mummisen

Hjälp! Idaaag!!!

Hej. Hoppas någon har lite tips på hur jag kan hantera detta.
    Igår kollade jag min dotters msn och hittade där skrivna samtal mellan henne och en 15 årig kille som hon träffade i somras på semestern. Min dotter är 13 år.
    Dom umgicks då på semestern i 3 dagar och blev "ihop", allt var oskyldigt eller vad man ska säga, det var på en camping och vi föräldrar var ju där o hon kom hem tidigt på kvällarna osv.
    Men..eftersom jag litat på min dotter ang webkamera, msn osv har hon fått ha laptopen på sitt rum, vilket jag ångrar nu då.
    I dessa samtal som jag hittade tjatar han om att hon ska ta av sig kläderna, att han vill ha sex med henne osv, samtalen är lite hit o dit eftersom dom är skrivna under en videosession eller vad det heter, att dom ser varandra när dom pratar men skriver lite ibland.
    Iallafall verkar det som att hon tagit av sig kläderna och visat sig för honom och han har gjort likadant. Usch jag fick så ont i magen av att läsa det där och jag är så upprörd nu så den här texten blir väl helt oförstålig :o/
    Jag har inte tagit upp det med henne än utan ska göra det när hon kommer från träningen i kväll.
    Vill ha lite tips, råd eller åsikter om allt detta. Vad ska jag göra, säga....
    Hon är ju så "jättekär" i den här killen och dom har bestämmt att han ska komma o hälsa på under höstlovet, vilket jag nu inte tvekar till att säga nej till!!!
    Så..vad skulle NI ha gjort?? Plockat bort datorn helt, msn, eller vad? Och vill också ha åsikter om huruvida man ska kolla barnens msn, mobiler osv.
    Alla svar är önskvärda!!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!
  • mamma2kids

jag reagerar inte så jätte hårt på det eftersom att killen är rätt jämnårig.hade varit värre om det varit äldre killar.
    jag hade inte tagit bort datorn eller så.
    hon "känner"ju killen.eller har iallafall träffat honom.annat om det vore via chat.
    men jag skulle iallafall ta upp ämnet allmänt.att vara försiktig.inte skicka foton,eller leka med cam.

• maximum

Du ska nog inte bli arg på henne. då vill hon nog inte prata alls.
    Prata lugnt med henne om det som hänt oh försök vara förstående. men på ett allvarligt sätt berätta hur fel det är. Hon är ju inte byxmyndig så det är ju killen som gjort fel, inte hon.

• Mummisen

ok. men det känns som att..ja hon är ju fortfarande ett barn och det att ta av sig kläderna inför kamera sådär...

• Mummisen

skulle ni kontakta hans föräldrar, skicka utdrag på samtalet o så?

• Hannah76

Jag skulle ta ett samtal med henne om om sex, den egna kroppen och integritet.. Men jag skulle inte bli arg.

• Tinnys

jag skulle diskutera hur och till vad hon ska använda datorn och hur cam ska användas. Fråga hur hon själv ser på det. Kan säga att det är ju rätt stor skillnad på en 13 årig tjej och en 15 årig kille ändå även om det bara skiljer 2 år. Det är något vi märker i skolan och hur olika dessa tänker när det gäller relationer. Hon känner ju inte honom så bra i riktiga livet, de hade träffats på en camping och sen chattat. Jag skulle nog inte vilja att han kom och hälsade på.

• Mummisen

visst är det stor skillnad på 13 o 15, både inom samma kön och det andra könet. min dotter har ju liksom aldrig haft en kille så som hon säger att hon är så kär i, utan mer varit ihop på skoj i 6:an. hon är rätt barnslig av sig om man säger så, om man jämför med hur vissa andra i 7:an är. så det här känns heeeelt fel.

• mamma2kids

jag skulle inte kontakta föräldrarna.
    helldre killen i fråga isf.

• Vintervirrig

Hejsan, jag skulle prata lugnt om vad hon gjort och att du tycker det är för tidigt. Sedan skulle jag ta bort webcamen, det är så lätt att gå längre inför en "oskyldig" kamera i sitt eget rum än tillsammans med honom IRL . Rätt vad det är har hon gjort något inför kameran som hon aldrig skulle ha gjort "på riktigt".

Du känner inte honom, vet inte vem han är, vad han gör eller hur han är funtad. Många tonårstjejer får livet förstört genom att bilder/filmer av dem läggs ut på nätet. Jag skulle oxå vara orolig.

• Hannah76

Är hon medveten om att du kollar vad hon gör på datorn? Är det en deal ni har? Eller kommer hon känna sig kränkt att du kollat henne? Menar inte att det är fel, men jag tror det är dumt att hon känner sig ännu mer "fel", så var smidig.
    Har ni bra kontakt annars och kan prata om det mesta?

Svar på tråden Hjälp! Idaaag!!!