• Gojtan

Första barnet!

Hej!

Jag har säkert världens vanligaste fråga. Jag är gravid i vecka 32 nu (snart 33) och det är mitt första barn. (34 år gammal) Jag börjar bli lite nervös inför förlossningen nu. Undrar om just jag kommer fixa smärtan och att föda fram ett barn. Har hört att nästan alla som föder första gången, får en chock av huur ont det gör. De flesta som berättar om sina förlossningar, berättar också att det gör fruktansvärt ont. Förstår att man hanterar smärtan för att man "måste". Man kan ju liksom inte sticka därifrån. Har ni några knep för hur man bäst kan hantera smärtan så att man inte blir rädd???? Hoppas någon vill svara! Kram!

• Svar på tråden Första barnet!
  • fochf

Förstår att du känner dig nervös, det gör nog de flesta när de ska föda sitt första barn. När jag åkte in på bb så tänkte jag att de som jobbar där har lång erfarenhet och varit med om det mesta. De vet vad som ska göras så lita på dem så kommer det säkert gå bra.
    Min inställning innan var: Jag vill ha allsmärtstillande som går att frambringa. Verkligheten: hann inte få något annat än lustgasen (som jag mådde så illa av att jag inte ville ha den).
    För min del gjorde det mycket mindre ont än vad jag trodde att det skulle göra. Var intsälld på att jag skulle dööööö, hahaha.
    Då tycker jag att tiden efter var värre.

Det kommer gå superbra för dig.
    Lycka till!

• luckyme83

innan jag födde mitt första barn fick jag höra om hur hemskt ont det gjorde att föda barn, och en del sa att det var det värsta dom någonsin gjort..
    jag blev däremot förvånad över att det inte gjorde så ont som jag trodde att det skulle göra..
    jag föder hellre barn, än går gravid 40 veckor =)

• Gojtan

Åh tack! :) Jag tror jag har svårt att förvänta mig något alls för jag vet ju inte hur det känns. Känns inte riktigt som att jag är beredd eftersom jag inte vet hur ont det gör. Har aldrig upplevt extrem smärta (typ brutit ben, sjukdom etc) så jag vet inte hur bra jag kan hantera smärta. Har väl iofs varit rejält sjuk (ex magsjuka) och haft riktigt jobbig mensvärk som ung, men jag har aldrig råkat ut för sån där smärta så man tror man ska dö. Hoppas även jag kan klara det iaf. :)

• Avelyn

Jag var också rädd för smärtan inför mitt första barns födelse. Jag föreställde mig det också så mkt värre än det var. Det sköna är ju att värkarna sitter i korta stunder och att man är helt smärtfri mellan dem. Man kan hämta andan. Enda gången jag tyckte smärtan var outhärdlig var just när huvudet trängde ut. Som tur var gick det ganska snabbt. Jag tog dessutom EDA efter att jag öppnats tillräckligt. Den tog bort all smärta under ett långt tag. Ångrar det ej.

• luckyme83
    Gojtan skrev 2009-08-30 19:40:04 följande:
    Åh tack! :) Jag tror jag har svårt att förvänta mig något alls för jag vet ju inte hur det känns. Känns inte riktigt som att jag är beredd eftersom jag inte vet hur ont det gör. Har aldrig upplevt extrem smärta (typ brutit ben, sjukdom etc) så jag vet inte hur bra jag kan hantera smärta. Har väl iofs varit rejält sjuk (ex magsjuka) och haft riktigt jobbig mensvärk som ung, men jag har aldrig råkat ut för sån där smärta så man tror man ska dö. Hoppas även jag kan klara det iaf. :)
    jag har aldrig heller brutit benet eller nå likande...
    men för mig kändes värkarna som en slags kramp i magen, sen fick jag eda och då kände jag inget =)
    själva utdrivningen är så svår att beskriva..men känns ungefär som att man ska skita på sig..för mig gjorde det ont precis när huvudet hade kommit ut, och man fick vänta på den sista krystvärken..men det tog ju inte mer än någon minut, sen har man bebisen där =)
  • luckyme83
    Avelyn skrev 2009-08-30 19:44:17 följande:
    Jag var också rädd för smärtan inför mitt första barns födelse. Jag föreställde mig det också så mkt värre än det var. Det sköna är ju att värkarna sitter i korta stunder och att man är helt smärtfri mellan dem. Man kan hämta andan. Enda gången jag tyckte smärtan var outhärdlig var just när huvudet trängde ut. Som tur var gick det ganska snabbt. Jag tog dessutom EDA efter att jag öppnats tillräckligt. Den tog bort all smärta under ett långt tag. Ångrar det ej.
    tyvärr så har inte alla paus mellan värkarna =( jag hade ont hela tiden, kunde inte andas ut mellan...men sen fick jag EDA och då var jag i himlen =)
  • Gojtan
    luckyme83 skrev 2009-08-30 19:48:15 följande:
    tyvärr så har inte alla paus mellan värkarna =( jag hade ont hela tiden, kunde inte andas ut mellan...men sen fick jag EDA och då var jag i himlen =)
    Min moster hade det så också när hon skulle föda sitt andra barn. Hur står man ut om man inte får vila mellan värkarna och man ligger så många timmar med så ont? Var det själva öppnandet som gjorde så ont eller var det värkarna som höll i sig hela tiden? Huu... hoppas verkligen jag får vila mellan värkarna!
  • luckyme83
    Gojtan skrev 2009-08-30 19:51:13 följande:
    Min moster hade det så också när hon skulle föda sitt andra barn. Hur står man ut om man inte får vila mellan värkarna och man ligger så många timmar med så ont? Var det själva öppnandet som gjorde så ont eller var det värkarna som höll i sig hela tiden? Huu... hoppas verkligen jag får vila mellan värkarna!
    det är ju värkarna som gör att man öppnar sig...mina värkar startade 6 på morgonen, åkte in till förlossningen runt 10 när jag kom dit så stod jag och duschade varmt det lindrade mycket, sen runt 13.00 började det bli jobbigt, det var då jag inte fick någon paus mellan..fick EDA 14.30 och sen började jag krysta 19.15
  • Gojtan
    luckyme83 skrev 2009-08-30 19:55:19 följande:
    det är ju värkarna som gör att man öppnar sig...mina värkar startade 6 på morgonen, åkte in till förlossningen runt 10 när jag kom dit så stod jag och duschade varmt det lindrade mycket, sen runt 13.00 började det bli jobbigt, det var då jag inte fick någon paus mellan..fick EDA 14.30 och sen började jag krysta 19.15
    Aha... oki. Kanske är skillnad om man blir "igångsatt" medicinskt???? Om kroppen själv öppnar en så kanske det kan bli intervaller men om man får medicin så kanske det gör ont hela tiden?
  • Avelyn
    luckyme83 skrev 2009-08-30 19:48:15 följande:
    Vad hemskt att inte ha paus mellan värkarna. Då har jag haft tur med mina tre barn. Har alltid haft någon mins paus mellan dem.
Svar på tråden Första barnet!