• Gojtan

Första barnet!

Hej!

Jag har säkert världens vanligaste fråga. Jag är gravid i vecka 32 nu (snart 33) och det är mitt första barn. (34 år gammal) Jag börjar bli lite nervös inför förlossningen nu. Undrar om just jag kommer fixa smärtan och att föda fram ett barn. Har hört att nästan alla som föder första gången, får en chock av huur ont det gör. De flesta som berättar om sina förlossningar, berättar också att det gör fruktansvärt ont. Förstår att man hanterar smärtan för att man "måste". Man kan ju liksom inte sticka därifrån. Har ni några knep för hur man bäst kan hantera smärtan så att man inte blir rädd???? Hoppas någon vill svara! Kram!

• Svar på tråden Första barnet!
  • Gojtan

Åh tack! :) Jag tror jag har svårt att förvänta mig något alls för jag vet ju inte hur det känns. Känns inte riktigt som att jag är beredd eftersom jag inte vet hur ont det gör. Har aldrig upplevt extrem smärta (typ brutit ben, sjukdom etc) så jag vet inte hur bra jag kan hantera smärta. Har väl iofs varit rejält sjuk (ex magsjuka) och haft riktigt jobbig mensvärk som ung, men jag har aldrig råkat ut för sån där smärta så man tror man ska dö. Hoppas även jag kan klara det iaf. :)

• Gojtan
    luckyme83 skrev 2009-08-30 19:48:15 följande:
    tyvärr så har inte alla paus mellan värkarna =( jag hade ont hela tiden, kunde inte andas ut mellan...men sen fick jag EDA och då var jag i himlen =)
    Min moster hade det så också när hon skulle föda sitt andra barn. Hur står man ut om man inte får vila mellan värkarna och man ligger så många timmar med så ont? Var det själva öppnandet som gjorde så ont eller var det värkarna som höll i sig hela tiden? Huu... hoppas verkligen jag får vila mellan värkarna!
  • Gojtan
    luckyme83 skrev 2009-08-30 19:55:19 följande:
    det är ju värkarna som gör att man öppnar sig...mina värkar startade 6 på morgonen, åkte in till förlossningen runt 10 när jag kom dit så stod jag och duschade varmt det lindrade mycket, sen runt 13.00 började det bli jobbigt, det var då jag inte fick någon paus mellan..fick EDA 14.30 och sen började jag krysta 19.15
    Aha... oki. Kanske är skillnad om man blir "igångsatt" medicinskt???? Om kroppen själv öppnar en så kanske det kan bli intervaller men om man får medicin så kanske det gör ont hela tiden?
  • Gojtan
    Avelyn skrev 2009-08-30 22:31:43 följande:
    Vad hemskt att inte ha paus mellan värkarna. Då har jag haft tur med mina tre barn. Har alltid haft någon mins paus mellan dem.
    Ja det hoppas jag verkligen att jag får. Vad skönt att du slapp det med dina tre barn.
  • Gojtan
    Lydisen skrev 2009-09-15 17:09:04 följande:
    Det känns bra att ha läst era berättelser i denna tråd. Väntar själv mitt första barn med BF den 12/10, 27 dagar kvar. Har väl alltid varit lite orolig för förlossningen men inte tänkt så mycket på den då den legat så långt fram. Men nu börjar den närma sig med stormsteg och kan faktiskt komma vilken vecka som helst. Det jag är mest orolig för är att jag inte ska kunna orka hantera smärtan utan att allt bara blockerar sig för mig och jag "ger upp". Samtidigt vet jag att smärtan för mig närmare mitt barn som många av er skriver.Jag och min sambo blev gravida via provrörsbefruktning. När vi fick reda på mars -08 att vår enda väg till ett biologiskt barn skulle bli genom provrörsbefruktning trodde jag ALDRIG att jag skulle klara att genomgå behandlingen med tanke på min spruträdsla och rädsla för smärta. Första gången vi skulle ta sprutorna själv här hemma fick jag panik och det slutade med att min sambo fick ta sprutorna på mig för att vi skulle komma igång med behandlingen. När vi var inne på sjukhuset för själva äggplockningen gjorde det jätteont men jag klarade det. Därför tror jag också att jag kommer att klara förlossningen med hjälp av min sambo. Men visst har man tankar om att allt ska gå helt fel och man ger upp.
    Det där är min rädsla också - att inte kunna hantera smärtan och tappa kontrollen liksom. Jag tror att den största "risken" för mig i min förlossning är att jag blir för rädd. Det är ju ändå en okänd marknad - jag har aldrig fött barn förut så jag vet ju inte hur det känns eller vad just min kropp kommer hitta på. Hoppas verkligen jag kan hantera rädslan OCH smärtan!
Svar på tråden Första barnet!