• AnitaCasper

hjälp med "tjockisvecket" under hakan!

hjälp!
    söker med ljus och lykta efter tips på hur man bäst håller rent och fint under den charmiga lilla dubbelhakan bebisar har. har en liten killepå 4 månader och vi får ingen riktig bukt med vecket under hakan, ofta rött och irriterat.... stackars liten.... så snälla, har någon något tips att dela med sig av?

• Svar på tråden hjälp med "tjockisvecket" under hakan!
  • decibella

Våran dotter fick prickar precis på samma ställe där din son är röd, det vätskade och var ofta rött och irriterat, fick bort prickarna genom att smörja ett tunnt lager med kortison en endaste gång och sedan använder vi babypuder/talk på halsen på henne nästan varje gång vi byter blöja, då blir det med bra jämna mellanrum, å sen vi började med d så har det varken varit rött/irriterat eller prickar. Hoppas det funkar för er oxå :D

• AnitaCasper

å tack! ska rusa till affären imrogon och inhandla! precis som du skriver, så vätskar även min sons veck... tusen tack, skaprova!

• decibella

Det e lugnt, kul att kunna dela med sig av tips och råd. Det blir ju att man får prova sig fram till nåt som funkar :) hoppas att det hjälper så er lille kille slipper d röda. På vår tös så märkte vi förbättring redan efter knappt ett dygn :D

• sweran

det tips jag fick var att inte tvätta med fuktig tvättlapp, utan enbart ta typ en torr handduk o torka rent med... efter att vi började med det så var dottern aldrig röd o irriterad. men man fick ju torka ganska ofta, eftersom hon kräktes en hel del som liten...

• AnitaCasper

skönt också att se att det finns fler med detta problem, herregud när vi upptäckte det första gången, kände oss som dom sämsta föräldrarna någonsin! tack för tips!

• Pralin M

Gör rent ordentligt morgon och kväll, se till att torka efteråt. Ha sen på ordentligt med potatismjöl i vecken. Låter konstigt, men det suger åt sig vätska och har funkat super på mina killar! Och de har varit riktigt tjocka kräkisar

• MariaOMarkus

vi fick en burk Bepanthen av bvc sköterskan som vi smörjer under lillan haka. hon är en kräk bebis så de luktar apa om vi inte smörjer och håller rent där varje dag. krämen funkar utmärkt nu luktar de inte längre och rodnaden har försvunnit

Malou - Mi amor - Mi vida
  • Billen

Om man har på puder/potatismjöl i vecken bildas det ju klumpar och det ligger och skaver sen och Inotyolen blir lätt för fet enligt min mening och det är väl inte det bästa mot vätskande hudirritationer( men det är så klart olika för alla, men på våran dotter tyckte jag inte att det funkade=)), men när våran lilla var röd och irriterad där så gick jag på apoteket och köpte cilonsalva som är just mot vätskande eksem och irreterad hud och det blev genast borta!

• Hemlighet

Vi fick tipset att använda en kompress i vecket vid halsen av BVC.
    Där satt en tyvär inte fast, men kanske under hakan?
    Vi höll tort och smörjde med inotyol.
    Fungerade toppen, försvann på någon dag.

• chimp

Hej! Vår tjej har böjveckseksem och har det även under hakan. Det råkade vara extra rött och irriterat med illaluktande vätska när vi hade första läkarkontrollen på bvc. Då ordinerades vi denna rätt tröttsamma procedur:

Morgon:
    tvätta med tvål och vatten
    lufta och fäst sen kompresser med alsollösning under hakan.
    Smörj efter ett tag med Mildison (mild kortison)
    Vänta två timmar
    Smörj med Miniderm

Hela proceduren upprepas på kvällen -Pust!

Men trots allt så var det Inotyol som fungerade överlägset bäst på henne. Det röda försvann på en dag. Viktigt är dock att man dagen efter tvättar bort de hudflagor som bildas av Inotyolen. Annars ligger de kvar och drar till sig bakterier.

Blev ett långt inlägg det här! Vad jag ville komma fram till är att läkaren även tog en odling under hakan eftersom den vätskade för att se att där inte fanns bakterier . Så ta upp det på Bvc nästa gång om ni inte får bukt med det röda.
    Lycka till!

• Franka

Använd hårtork för att torka riktigt torrt efter tvätt och bad. Funkar super för oss, både i ljumskar, under hakan och alla andra veck

• Hemlighet
    Franka skrev 2009-08-31 00:47:26 följande:
    Använd hårtork för att torka riktigt torrt efter tvätt och bad. Funkar super för oss, både i ljumskar, under hakan och alla andra veck
    Blir det inte lite väl varmt?
    Det kan väl även skrämma barnet.

Det är väl smartare att blåsa med munnen?
  • Franka
    Hemlighet skrev 2009-08-31 10:47:44 följande:
    Blir det inte lite väl varmt?Det kan väl även skrämma barnet.Det är väl smartare att blåsa med munnen?
    Man får hålla torken en bit ifrån och gärna använda en sån med kall-luft. Skrämmer barnet? Tvärtom, han älskar det! Skriker han innan blir han lugn så fort han hör och känner hårtorken. Många barn gillar monotona ljud. Dammsugare brukar oxå var poppis.
  • AnitaCasper

tack snälla ni för superbra tips! har börjat med babypuder under hakan å *peppar peppar* verkar det funka!

Svar på tråden hjälp med "tjockisvecket" under hakan!