• LiN88

Hur mycket kostar din foderhäst/egna häst dig/månad?

Hej!

Går i häst tankar och funderar lite på om det kan vara billigare och smartare att ta en foderhäst istället för att köpa en?

• Svar på tråden Hur mycket kostar din foderhäst/egna häst dig/månad?
  • cajsasmamma

Bero ju lite på vad du skriver för kontakt . Ofast är det ju så att fodervärden står för alla hästens kostnader förutom försäkrig för det står ägaren för.

• LiN88

Vet du ungefär vad försäkringen ligger på?
    Om det bara är försäkringen ägaren betalar för så kan man ju lika gärna köpa sig en egen liksom :)

• cajsasmamma
    LiN88 skrev 2009-08-31 13:33:42 följande:
    Vet du ungefär vad försäkringen ligger på? Om det bara är försäkringen ägaren betalar för så kan man ju lika gärna köpa sig en egen liksom :)
    Beror helt på försäkring. Fast jag råder dig att köpa en egen. För då är det din häst och ingen kan bara ta h*n ifrån dig.
  • LiN88

nej precis, det var exakt det som hände förra gången.
    Hade hand om en som min egen i 10 år sen fick ägaren för sig att hon skulle ta honom till gotland och stack med honom.
    Nu står han där ensam och hon har inte vart där på 1 ½ år. Han står tillsammans med 1 gammal travare i en liten hage och ett fallfärdigt stall. Men hon vill inte sälja honom till mig.

Tänkte däremot på att man kanske ska ta en häst på foder i typ 1-2 månader och sen köpa den, för att lära känna varandra först.

• cajsasmamma
    LiN88 skrev 2009-08-31 14:05:42 följande:
    nej precis, det var exakt det som hände förra gången. Hade hand om en som min egen i 10 år sen fick ägaren för sig att hon skulle ta honom till gotland och stack med honom.Nu står han där ensam och hon har inte vart där på 1 ½ år. Han står tillsammans med 1 gammal travare i en liten hage och ett fallfärdigt stall. Men hon vill inte sälja honom till mig.Tänkte däremot på att man kanske ska ta en häst på foder i typ 1-2 månader och sen köpa den, för att lära känna varandra först.
    Det är ju en möjlighet. Sen beror det vad du vill ha för häst och var som av gör kostnaderna.
  • LiN88

Jag vill bara ha en "hobbyhäst" alltså rida mycket i skogen och enklare dressyrövningar på banan. Jag är inte intresserad av att tävla alls så inga sådana kostnader tillkommer...
    Vill däremot ha ett arabiskt fullblod med lite krut i och då får man ju lägga ut lite pengar när man ska köpa själva hästen.

• lifeleker

Den lilla kostnaden är att köpa hästen.. helt om du "bara" vill rida i skogen och lite dressyr på egen hand då behöver du ju inte köpa en jätte dyr häst..

det kostar runt 500 kr i försäkring/månad, jag har min förs 30 tusen liv och 60 000 veterinärvård och betalar 500kr/ mån..

skulle jag vara dig skulle jag köpa häst!

• Sannalouise87
    lifeleker skrev 2009-09-01 17:12:47 följande:
    Den lilla kostnaden är att köpa hästen.. helt om du "bara" vill rida i skogen och lite dressyr på egen hand då behöver du ju inte köpa en jätte dyr häst.. det kostar runt 500 kr i försäkring/månad, jag har min förs 30 tusen liv och 60 000 veterinärvård och betalar 500kr/ mån.. skulle jag vara dig skulle jag köpa häst!
    ja, den lilla kostnaden är ju helt klart att köpa hästen. Blir den sen halt eller sjuk så kan det kosta massor även om man har försäkring. Har själv varit med om det, så jag vet vad jag pratar om. I övrigt kostar ju stallplats, om man inte kan ha den hemma, även mat och utrustning...dyr historia!!

Själv är jag nybliven medryttare till en underbar häst. Har alltid haft egen häst, men blev för dyrt tillslut. Som medryttare får jag göra precis vad jag vill med hästen, och jag rider mellan 2-4 dagar i veckan beroende på vad jag kommer överrens med ägaren om. Ägaren står för alla kostnader, även utrustning om jag anser att något saknas till hästen. För detta betalar jag 500kr i månaden, vilket jag tycker är fullt överkomligt!! Kanske en tanke om man inte riktigt har råd att köpa egen häst...

=)
  • LiN88

jo jag har ju också varit medryttare men jag har ledsnat på att hästarna kan förvinna helt plötsligt och så får man aldrig se dem igen och man har ingenting att säga till om vart de hamnar.
    Så enda sättet för mig att fortsätta rida är att skaffa en egen annars kommer jag aldrig våga skapa några vänskapsband igen med en häst och det är ju tråkigt för det är iaf därför till störst anledning som jag tycker om ridningen så mycket.

men jag har räknat på lite basic saker man ska tänka på när det gäller kostnad:

stallplats
    strö o foder
    vitaminer
    viss utrustning
    försäkring
    hovslagare
    busskort/bensin att ta sig dit
    ev kostnad för tränare

tror väl att det är det mesta eller har jag missat något?
    Vet ju att det tillkommer veterinär, avmaskning och vaccineringar under året och ev "tandläkare" också.

Men arab ska jag ha! älskar deras temperament och intelligens!
    Tänkte att jag tar ett litet lån innan jag köper hästen, det den kostar och sen så jag har en buffert att börja med. Sen tänkte jag lägga undan pengar varje månad efter att jag köpt hästen så att den bufferten alltid finns!

• lifeleker

tror inte du missat något men jag skulle avråda dig att ta lån för att köpa häst, tycker inte det låter så klokt.. bättre isf att försöka dela upp betalningen med den du köper av.. så har jag gjort.. skall betala sista vändan nu sista september =) gjorde så när ja köpte min förra oxå=)

tänk på räntan på lånet... det blir en väldigt dyr häst bara på ett par månader...

Svar på tråden Hur mycket kostar din foderhäst/egna häst dig/månad?