• LiN88

Hur mycket kostar din foderhäst/egna häst dig/månad?

Hej!

Går i häst tankar och funderar lite på om det kan vara billigare och smartare att ta en foderhäst istället för att köpa en?

• Svar på tråden Hur mycket kostar din foderhäst/egna häst dig/månad?
  • cesseny
    lifeleker skrev 2009-09-02 16:52:56 följande:
    tror inte du missat något men jag skulle avråda dig att ta lån för att köpa häst, tycker inte det låter så klokt.. bättre isf att försöka dela upp betalningen med den du köper av.. så har jag gjort.. skall betala sista vändan nu sista september =) gjorde så när ja köpte min förra oxå=) tänk på räntan på lånet... det blir en väldigt dyr häst bara på ett par månader...
    Fast hur många säljare går med på att sälja på avbetalning? Jag skulle då inte göra det. Visst är det klart bästa att köpa när man har kontanter, men om man räknar med lånet i vad hästen kostar varje månad så är det väl egentligen inte så konstigt eller dåligt att ta ett lån. Medlemslån från facket kan man dessutom få till förmånlig ränta.

Ingen som höjer på ögonbrynet när man tar ett lån för att köpa bil... Den är dessutom inte försäkrad i samma omfattning som en häst. Och man kan ju inte direkt få ut på försäkringen när bilen gått sönder och behöver lagas för flera tusen.
  • Mamma89
    LiN88 skrev 2009-09-01 12:54:31 följande:
    Jag vill bara ha en "hobbyhäst" alltså rida mycket i skogen och enklare dressyrövningar på banan. Jag är inte intresserad av att tävla alls så inga sådana kostnader tillkommer...Vill däremot ha ett arabiskt fullblod med lite krut i och då får man ju lägga ut lite pengar när man ska köpa själva hästen.
    är arabägare.. passar perfekt som "hobbyhäst" men måste dock tränas mkt just eftersom där är mkt krut i dom. dom är inte så dyra, sett araber som säljs för under 10.000. som "hobbyhäst" krävs de oftast att man har mkt erfarenhet me just den rsen eftersom dom har tävlinginstingt.. o en lugn galopptur i skogen slutar ofta som en tävling mellan hästen o hästens skugga.. för övrigt en helt underbar ras!
  • LiN88

Jag har tio års erfarenhet av araber så i know! :) Man kan göra illa sig en hel del om man inte vet var man har dom haha.
    Men precis cesseny det är så jag tänker också, om man kan ta lån på en bil så kan man ju ta lån på en häst! Men samtidigt så känns det inte så kul med alla räntor osv för ränta blir det ju alltid så man får ju betala lite extra. Men jag har faktiskt aldrig tänkt på att man kan ta hästen på avbetalning men det känns nästan bättre att ha en skuld till en bank istället för en privat person.
    Lifeleker, skrev ni något kontrakt på hur mycket du skulle betala av osv? Hur gick det till?

• LiN88
    Mamma89 skrev 2009-09-02 21:50:09 följande:
    är arabägare.. passar perfekt som "hobbyhäst" men måste dock tränas mkt just eftersom där är mkt krut i dom. dom är inte så dyra, sett araber som säljs för under 10.000. som "hobbyhäst" krävs de oftast att man har mkt erfarenhet me just den rsen eftersom dom har tävlinginstingt.. o en lugn galopptur i skogen slutar ofta som en tävling mellan hästen o hästens skugga.. för övrigt en helt underbar ras!
    Har letat runt lite efter araber på internet, jag är ju inte ute efter en utställningsarab men dom flesta ligger ju runt 20-30 000. Har sett att det finns billigare också men de har ju oftast annat blod i sig också. Kan du tipsa om någon bra sida med annonser?
  • lifeleker

förra hästen jag köpte så letade jag efter foderhäst, kände inte ägaren talade om att jag inte hade råd med allt på en gång ( var bara 18 då) så vi skrev in i kontraktet när hela hästen skulle vara betald... skrev vanligt köpekontrakt med sista betalningsdag gick hur bra som helst!

den ja köpt nu har ja iof köpt via kontakter från ett försäljnings stall jag jobbat i... men då betalade jag 20000 när jag hämta honom ( förs pengarna från min utdömda häst) å nu i september skall resterande 10 000 betalas, står i kontraktet =)

det tar kanske lite längre tid att hitta en häst som man får köpa så här.. men det finns alltid folk som har pengar och inte tid som vill ge sin häst ett bra hem!

jag la ut annons med vad jag sökte vad ja hade att erbjuda och ett betalningsförslag, talade om som det var att jag va mammaledig och sambon pluggar å att ja fick 20 från försäkringen och att jag kunde betala resten efter sommaren då vi jobbat =) tack vare denna annons ringde försäljningsstallet upp mig och erbjöd mig detta betalningssätt =) hon som lämnade tillbaka denna häst som ja köpt hade oxå tagit den på avbetalning med dem...

inget är omöjligt man får leta, skriva mail och försöka strunta i att det är pinsamt! ungefär som att söka jobb =) he he

har man bara kunskap och kärlek att de finns det oftast någon människa som inte säljer för att de måste ha pengarna idag, utan kan ta dem eftersom..

• lifeleker

sen det där med att jämföra att ta lån och köpa bil... blir bilen trasig kan du ofta fixa den så den får samma värde igen även om något år gått, observera- oftast!

oavsett vad som händer hästen så sjunker den i värde... ja om den inte blir så dålig att den måste avlivas och du får ut på försäkringen, men en häst du köpt för 30 000 får du inte ha försäkrad högre än det beloppet innan den presterat någon som gör att den stiger i värde...

en skada blir dyr... fort... min förra häst var försäkrad för 25 000 liv och 60 vet..

när jag väl fick ta bort henne för att det vände och gick åt det sämre istället för det bättre ( 8mån senar) hade jag lagt ut 15 000 kr, och det var bara självrisk + 20% på besöken, å självrisken höll ju i sig i 125 dagar så varje gång betalade jag inte den.. då var det bara röntken och hältkontroll jag gjorde alltså inga ingrepp.. sen hade hon ju kostat i stallhyra och mat under den perioden så 2500kr/månad + veterinärkostnader... vart har man då råd att betala ett lån?
    en bil som ex får motor ras... kostar inget att ställa av... den kostar inget bränsle när den står.. man kan alltså betala sitt lån samtidigt som man lagar bilen..

så tänker jag iaf..

• sanna o neo

va har ni för bolag som betalar 500 i försäkring varje månad?
    jag har sveland o min 1 åriga travare (har ngn ridhäst försäkring på henne nu) på 15.000 i liv o 50.000 i vet vård.. o jag betalade ngt på 700 kr för ett halv år o då ingår även hästabulans!

• lifeleker

jag har agria, de e inte dem billigaste men det skiljer så lite å de bråkar aldrig med utbetalningar när något händer... 700 lät dock fruktansvärt lite, har kompisar som har svealand å jo de e billigare men ja vet ingen som betalar mindre än 400kr/ mån

• DuBBeeL

Stallhyra: 500:-
    Hö: 300:-
    Halm o Spån: ca 100:-
    Foder: 400:-
    Skoning: 500:-
    Försäkring: 500:-
    Vacc. Tandrasp. Avmask: 150:-

Ca: 2500:- / månad blir det för min storhäst. (Har en liten B-ponny också.)

Nu räknade jag ut vad det skulle bli om jag betalade varje månad.
    I september så köper vi ju hö & halm så det räcker i ett år, så då blir det större utgifter den månaden. Skoning sker ca var åttonde vecka och kostar 1000:- .
    vaccination, tandrasp och avmaskning sker en gång / år och kostar runt 1800-2000:-

Svar på tråden Hur mycket kostar din foderhäst/egna häst dig/månad?