• MEJ

Peg operation?

Hej!
    Någon som har ett barn som opererat in en peg i magen?
    Våran Tindra skall ev få göra en sådan operation. De skall bara utreda först så att de känns säkra att hon klarar att bli sövd.
    Krävs det lång tid på sjukhus?
    Någon som har erfarenhet av om det är mycket skötsel med pegen.
    Skall iallafall bli så skönt att slippa oron med sonden som lossnar. Den är ju oxå ivägen hela tiden!

• Svar på tråden Peg operation?
  • PippiLotta32

hej du... Ingen egen erfarenhet, men titta in hos "Jozze" här på familjeliv. Hon kanske kan svara på dina frågor...

• Jessie 70

Hej! Vår flicka gjorde en PEG-operation när hon var ca 1 år och vid 2½ byttes den ut mot en knapp under narkos. Första operationen gjordes på Östra i Göteborg och vi låg inne i 3 dagar men var även där på en genomgång 2 dagar innan. Egentligen skulle operationen gjorts då men blev uppskjuten.

De rekommenderar att man gör rent runt pegen 1 gång per dag med ljummet vatten men efter en otrevlig peg-inflamation började vi rengöra 2 ggr per dag + avslutade tvätten med klorhexidinsprit på en bomullstuss och efter det har vi inte haft några fler inflamationer.

Att få peg är en befrielse jämfört med (näs)sond. Så länge barnet är litet och kan ha body är det enkelt men när vår flicka blev större och började dra i slangen var det ett pyssel att gömma den i kläderna och då kom knapen som en lika stor befrielse.

Är det något mer du undrar över får du gärna skriva i min gästbok.

Lycka till!

• Jessie 70

Naturligtvis ska pegen rengöras med ljummet vatten OCH tvål. Viktigt också att själv vara nytvättad om händerna.

• ulricaa

Min son fick sin PEG i april och har aldrig haft nån inflammation. Vi använder en salva som heter Fucidin då o då som förhindrar det. Be att få den utskriven om ni får problem med inflammationer.
    /Ulrica

• Weronica

Min äldsta dotter fick sin PEG när hon var 1år och hon är snart 7år och vi har heller aldrig haft några problem med inflammationer,vi har heller inte haft nån salva att smörja med..

• Marängswiss

Jessie 70 - varför tog det sa lang tid innan man bytte ut den mot en knapp? Min son fick sin peg för tva veckor sedan, den ska bytas mot knapp efter 6-12 veckor. vi tänker vänta 12 veckor eftersom det är det ideala tillfället. (om han fortfarande behöver den da vill säga)

• Jessie 70

Hej Marängswiss! Jag tror helt enkelt att det berodde på att det i vårt landsting är väntekö på peg / knapp. Första operationen fick vi vänta i ca 6 månader på och då var läget "halvakut". Sedan hade vi egentligen ingen brådska men när hon började gnaga på slangen blev det akut med byte. Då fick vi tid ca 2 veckor efter att remissen skrevs, troligen ett återbud.

När hon fick pegen sa läkaren att man oftast byter till knapp 3-6 månader efteråt men att det finns barn som har den kvar i ett par år.

Även om vår flicka skulle börja äta bra / bättre så tror jag ändå att vi kommer att behålla den. Den är oumbärlig när hon blir sjuk och vi ger alltid medicinerna via den så slipper hon få otäcka smaker via munnen.

• MEJ

Hej!
    Blev lite förvirrad nu...
    Varför får man inte en knapp direkt om den är bättre?
    Har trott hela tiden att peg och knapp är samma sak......
    Så pegen är alltså som en slang som hänger ut från magen???

• ulricaa

På vissa ställen, bl a i Lund kan man få knapp direkt. I Jönköping väntar de sex månader för att "kanalen" ska läka ordentligt först och för att det är en större operation att sätta knapp direkt.
    /ulrica

• Marängswiss

Ett litet barn kan inte fa knapp pa en gang!

Svar på tråden Peg operation?