Jag har inte ens orkat läsa hela tråden, tänkte bara berätta lite kort om vår dotter som jag vägrat operera knapp i eller mata via sond (förutom neo tiden 5 första månaderna)
läkarna säger att de aldrig sett föräldrar som orkat och har nästan tvingat knapp, men jag vägrar så länge flickan mår bra så kan ingen tvinga. å det är i längden alltid bättre att få maten via munnen, de är min övertygelse vilket även läkarna gett med sig efter några år...
hade vi haft ett till barn så hade tyvärr inte tiden funnits som gick til att skedmata välling som hon ändå vägrade att svälja, tårka alla spyor dygnet runt... sedan lära se mat, avvleda med allt för att få i en enda sked eller klunk.. dottern var över 2 år innan hon ens ville ha vatten! Det har krävts mycket tid å ork av oss, jag har tex sagt upp mitt arbete för att ge de bästa för henne då inget dagis hade den tid som krävdes samt ingen fick ju ändå i henne "energivällingarna" eller nått överhuvudtaget!
Nu har hon just fyllt 6 år, och vi börjar äntligen att känna oss mer som normal familj!
Hon dricker sondnäringen från glas själv (har dock aldrig hungerskänslor, men dricker ändå då hon måste) och äter en måltid per dag vanlig mat ( vanlig mat = som är mixad och sedan pressad genom sil så inga klimpar finns, samt utblandat med neutral sondnäring, mjölk el dyl för att bli lösare)
hon smakar (slickar) på de mesta mat, godis mm, å känner törst å dricker och ber om vatten, saft osv. Hon har ännu inte tagit en enda tugga i sitt liv men den dagen kommer väll oxå
När hon ser på när jag gör tex bulldeg el dyl så får hon ofta kväljningar å ber mig sluta ha händerna i degen, likadant igår när jag tämde akvariet så tyckte hon de var äckligt när jag rörde i blöta växter... men hon spyr ändå sällan och kan nuförtiden vara med i bullbaket oxå när degen inte är så lös mer osv..
ang kräkningarna så har de varit ännu värre när hon är sjuk och sedan vill hon inte smaka på "vanlig mat" på veckor, å kräkningarna fortsätter, hon kommer som tillbaka till de hemska som varit, å vi går bakåt i utvecklingen..
MEN sedan februari i år så fick vi en superbra medecin från Spanien!!! Ger den å hon spyr inte den dagen mer!!! nu är de så pass bra att vi ger medecinen enbart 2-3 dagar då hon är sjuk å har mycket kräkningar, så blir det direkt stopp på kräkningarna å när hon blir frisk så kan vi fortsätta där vi var innan hon vart sjuk. Vilken enorm skillnad på tösen sedan vi fick medecinen! Nu går hon på 6 års verksamhet i skolan, sover hela nätter å äter alltså en mat portion /dag å sedan sondnäring som hon dricker 3-4 ggr /dag.
å spyr ca 1-2 ggr/månad! medecinen tar hon alltså nuförtiden enbart då hon är sjuk å får extra kräkningar, helt fantastiskt. å denne medecin kan man ge från 3 månaders ålder! När jag frågesätte medecinen såg läkarna i Spanien undrande på mig å undrade hur jag annars tänkt mig att hon skulle behålla mat å vätska å ev andra medeciner!
Visade medecinen åt barnläkaren här men hon visste inte vad det var... så den finns kanske inte alls i sverige, men men jag åker mer än gärna fast jorden runt bara flickan får de hon behöver!
Ni andra vars barnen börjat äta själv efter lång tid, några tips? för oss är det ju så nytt att hon ens tar skeden i handen!