• Jessie 70

Peg operation?

Hej! Vår flicka gjorde en PEG-operation när hon var ca 1 år och vid 2½ byttes den ut mot en knapp under narkos. Första operationen gjordes på Östra i Göteborg och vi låg inne i 3 dagar men var även där på en genomgång 2 dagar innan. Egentligen skulle operationen gjorts då men blev uppskjuten.

De rekommenderar att man gör rent runt pegen 1 gång per dag med ljummet vatten men efter en otrevlig peg-inflamation började vi rengöra 2 ggr per dag + avslutade tvätten med klorhexidinsprit på en bomullstuss och efter det har vi inte haft några fler inflamationer.

Att få peg är en befrielse jämfört med (näs)sond. Så länge barnet är litet och kan ha body är det enkelt men när vår flicka blev större och började dra i slangen var det ett pyssel att gömma den i kläderna och då kom knapen som en lika stor befrielse.

Är det något mer du undrar över får du gärna skriva i min gästbok.

Lycka till!

• Jessie 70

Naturligtvis ska pegen rengöras med ljummet vatten OCH tvål. Viktigt också att själv vara nytvättad om händerna.

• Jessie 70

Hej Marängswiss! Jag tror helt enkelt att det berodde på att det i vårt landsting är väntekö på peg / knapp. Första operationen fick vi vänta i ca 6 månader på och då var läget "halvakut". Sedan hade vi egentligen ingen brådska men när hon började gnaga på slangen blev det akut med byte. Då fick vi tid ca 2 veckor efter att remissen skrevs, troligen ett återbud.

När hon fick pegen sa läkaren att man oftast byter till knapp 3-6 månader efteråt men att det finns barn som har den kvar i ett par år.

Även om vår flicka skulle börja äta bra / bättre så tror jag ändå att vi kommer att behålla den. Den är oumbärlig när hon blir sjuk och vi ger alltid medicinerna via den så slipper hon få otäcka smaker via munnen.

Svar på tråden Peg operation?