Peg operation?
Min äldsta dotter fick sin PEG när hon var 1år och hon är snart 7år och vi har heller aldrig haft några problem med inflammationer,vi har heller inte haft nån salva att smörja med..
Min äldsta dotter fick sin PEG när hon var 1år och hon är snart 7år och vi har heller aldrig haft några problem med inflammationer,vi har heller inte haft nån salva att smörja med..
Här där vi bor så säger man inte knapp utan man säger PEG och slangen man har innan man får pegen heter nått annat..kommer inte ihåg vad bara...Nanzy hade sin slang i 9mån innan hon fick sin PEG...
Vi började med Nutrini energi och nutrini fiber när Nanzy precis fick sin PEG,men hon spydde i stort sett hela tiden så vi fick ligga största delen av det året på sjukhus och det gjordes massa undersökningar om varför hon spydde osv..och så fick vi prova Enfamil AR just för att dom "trodde" att hon kunde vara laktos intolerant, för att hon spydde så mycket..men hon fortsatte spy..och med åren och ett antal månader på sjukhus till och från så har Nanzy slutat att spy så mycket som innan,men tyvärr så ökade hon inte så bra i vikt av Enfamilen..så nu har vi provat att gå tillbaka till Nutrini energi och fiber och på lite mer än 2 månader så har hon ökat 5kg
Vilket är kanon nu börjar hon få lite hull.. men tyvärr så händer det fortfarande att hon spyr en del,men det är ingenting om man jämför med när hon var mindre..
Nanzy är i dag 6½år och hon har haft sin PEG/Knapp sen hon var 1år..
Till Jozze:
Nanzy är född i V 36+3 och fick första tiden matas via en sond i näsan..men tillslut så fick jag börja amma och då visade det sig att Nanzy hade jätte problem med att suga,men kämpade på med ammningen i 2mån*stolt* gick sen över till ersättningen..matningen kunde ta allt från 20min till 2timmar..det berodde helt på hur snabbt Nanzy tog flaskan..sen när det var dags för fast föda,så visade det sig även här att Nanzy hade problem med att svälja,hon skrek och skrek och satt i halsen och spydde..och jag förökte förklara för läkarna att så här ska det väl ändå inte vara? men dom tyckte att vi skulle fortsätta kämpa..men när Nanzy var 1år och ingenting hade blivit bättre och hon ökade knappt i vikt,så beslutade dom sig för att sätta en PEG/Knapp på henne..Och nu sa dom NU skulle hon öka SÅ bra i vikt! Men vad hände? Jo Nanzy började spy ännu mer,hon spydde och spydde konstant 5gånger om dagen..efter varje mål, hon rasade i vikt,hon som redan var undernärd..så från November 2000 till Februari 2001 låg vi inlagda på sjukhuset..Nanzy med dropp för att överleva..prover och mätningar i magen gjordes,men ingen kunde förklara varför hon spydde..Konstigt nog så spyr hon inte längre lika mycket,det bara avtog sakta men säkert sen 2år tbx..visst hon spyr fortfarande 1-2 gånger om dagen.. men vi kämpar på..
Har hört på senare dagar att det kan vara PEG/Knappen som retar i magsäcken och att det är därför vissa barn spyr så kraftigt..
Men jag vet inte....
Kurren:
Det är samma här,det är ingen som nämnt det läkemedlet för mig heller..ska nämna det för Nanzys läkare nästa gång vi träffas eller om jag ska ringa henne i veckan istället ..(skriver upp)
Vi får inte heller spypåsar utskrivna till Nanzy..men min sambos mamma är disktiktsköterska så hon tar alltid hem en massa så vi har till Nanzy vilket är kanon nu slipper man har väggarna och golven ner spydda (iallafall om man hinner fram med påsen)
usch just när dom är förkylda,slemmiga eller hostiga så blir allt ju ännu värre,så är det med Nanzy också spyendet fördubblas och man känner nästa asjälv att man bara vill försvinna för en tid...vissa perioder är fruktansvärt jobbiga..December 04 låg Nanzy i vattkoppor över hela sig tilloch med i ögonen och 40graders feber.(självklart spydde hon massor).då var det himla jobbigt,både för att man var super rädd och orolig för henne och för att man själv kände att nu orkar jag inte längre..och så får man dåligt sammvete som mamma..klart man måste orka med sitt barn!! man tycker ju själv att man inte får tänka att man inte orkar..
Vi har Nutrini Energy glasflaskor (200ml) som vi själva häller över i en 350ml flaska eftersom Nanzy äter 300ml x 4
vi har ju fått vår mat ordinerad av en dietist och det trodde jag alla som hade barn med PEG/Knapp fick..