• crimson

Funderingar på äggdonation

Jag har funderat lite fram och tillbaka på äggdonation. Jag har väldigt lätt för att bli med barn så kanske skulle mina ägg kunna bli användbara för någon därute.

Men jag har några tankar som hittils har hindrat mig för att slå slag i saken och donera. Jag är 23 år och har fött 1 barn, måste man vara "klar med barnafödandet när man blir donator? Jag har läst att man inte får ha några ärftliga sjukdomar. Min mormor hade alzaimers, den kan väl vara ärftlig, innebär det att jag är olämplig som donator då?

Och sen är det den stora funderingen att någon kanske kommer gå runt med mina gener, jag inbillar mig att det är möjligt att min dotter skulle träffa sin genetiska halvbror nångång i framtiden, men så kan man väl inte tänka. Min sambo kanske har barn därute som han inte vet om i så fall som hon lika gärna kan stöta på i så fall....
    Några kommentarer?

• Svar på tråden Funderingar på äggdonation
  • crimson

ingen som har något att säga?

• Bette
    crimson skrev 2009-09-02 09:33:38 följande:
    Jag har funderat lite fram och tillbaka på äggdonation. Jag har väldigt lätt för att bli med barn så kanske skulle mina ägg kunna bli användbara för någon därute. Men jag har några tankar som hittils har hindrat mig för att slå slag i saken och donera. Jag är 23 år och har fött 1 barn, måste man vara "klar med barnafödandet när man blir donator? Jag har läst att man inte får ha några ärftliga sjukdomar. Min mormor hade alzaimers, den kan väl vara ärftlig, innebär det att jag är olämplig som donator då? Och sen är det den stora funderingen att någon kanske kommer gå runt med mina gener, jag inbillar mig att det är möjligt att min dotter skulle träffa sin genetiska halvbror nångång i framtiden, men så kan man väl inte tänka. Min sambo kanske har barn därute som han inte vet om i så fall som hon lika gärna kan stöta på i så fall.... Några kommentarer?
    Det där med alzheimers låter inget bra. Det kan ju definitivt vara ärftligt och är väl det många gånger. Men ta kontakt med någon klinik för donation så får du information.

Bette
  • Cherie

Hej,
    Jag vet inte hur det är med Alzheimers men det kan du ju kolla med en klinik tex.
    Jag tror inte att du måste vara klar med ditt eget barnafödande för att vara lämplig som donator, hormonbehandlingen påverkar inte din egen fertilitet om du vill ha fler barn i framtiden.

Om du däremot har funderingar på att ett barn kan "gå runt med dina gener" så ska du nog tänka lite till på om du verkligen vill donera.
    Det är klart att i teorin kan din dotter i framtiden stöta på sitt genetiska syskon, men chansen är ju ändå ganska liten. Du får inte heller ge upphov till mer än 6 barn genom donation, och det är delvis för att minimera risken att genetiska halvsyskon tex får barn ihop i framtiden.
    Jag har själv donerat två ggr och jag vet inte om det har blivit några barn. Men jag går inte runt och tittar efter mina drag hos bebisar, eller fundrar över vilka de ev är. Jag tror att du måste se din insats som avslutad iom donationen och inte se det som att du har "barn på byn" som du har en känslomässig koppling till.

Jag rekommenderar dig att kontakta en klinik och be att få träffa deras koordinator eller psykolog och ventilera dina frågor med dem, sedan kan du bestämma om du är villig att bli donator. Lycka till!

• Rödhåriga tjejen

Jag håller med tidigare svar i tråden. Kolla med en klinik om Alzheimern ställer till det.

Det här med äggdonation väcker många tankar och etiska funderingar. Så ge dig själv tid att fundera ordentligt. Fundera tills du säkert känner vad du vill. Du har lång tid på dig. Man får donera tills man är 36 år.

Tack för att du funderar på att hjälpa någon av oss som är i behov av äggdonation!! Det betyder så mycket!

Kram

• crimson
    Cherie skrev 2009-09-03 10:32:10 följande:
    Hej, Jag vet inte hur det är med Alzheimers men det kan du ju kolla med en klinik tex. Jag tror inte att du måste vara klar med ditt eget barnafödande för att vara lämplig som donator, hormonbehandlingen påverkar inte din egen fertilitet om du vill ha fler barn i framtiden. Om du däremot har funderingar på att ett barn kan "gå runt med dina gener" så ska du nog tänka lite till på om du verkligen vill donera. Det är klart att i teorin kan din dotter i framtiden stöta på sitt genetiska syskon, men chansen är ju ändå ganska liten. Du får inte heller ge upphov till mer än 6 barn genom donation, och det är delvis för att minimera risken att genetiska halvsyskon tex får barn ihop i framtiden. Jag har själv donerat två ggr och jag vet inte om det har blivit några barn. Men jag går inte runt och tittar efter mina drag hos bebisar, eller fundrar över vilka de ev är. Jag tror att du måste se din insats som avslutad iom donationen och inte se det som att du har "barn på byn" som du har en känslomässig koppling till. Jag rekommenderar dig att kontakta en klinik och be att få träffa deras koordinator eller psykolog och ventilera dina frågor med dem, sedan kan du bestämma om du är villig att bli donator. Lycka till!
    tack för råden, det är absolut inte så att jag kommer se det som att jag har "barn på byn" mer att jag föreställer mig något slags "skilda världar-drama" jag ville egentligen bara att någon skulle säga att det är i princip omöjligt och nu har du i princip gjort det, jag ser det mer som typ blodgivning som jag har gjort i flera år.
    Jag har tagit kontakt med fertilitetskliniken på karolinska och ska iallafall dit och prata med någon så får jag se hur det blir.
    Jag har tusen frågor som jag ska bombardera dem med.
  • Cherie

Vad bra Crimson, lycka till!!

• villsågärna38

crimson: Bra att prata med kliniken tror jag, de kan ju svara på alla dina frågor. Tack för att det finns sådana som du

Svar på tråden Funderingar på äggdonation