Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:45:11 följande:
Det är bara att söka på Avels data. Min uppfattning är att hjärt problematiken inte tas på allvar av uppfödare. Det ska ställas krav på valpköpare, och dom ska informeras om att hunden ska hjärt undersökas vid 2 års ålder. Utan valpköpare som hälsoundersöker sina hundar hur kan uppfödare utvärdera avels arbetet?Vad är det för förändringar som dom har gjort?
Det beror helt på vilken uppfödare du vänder dig till. Det finns "rötägg" överallt.
Jag blev informerad om att hjärtundersöka min hund, vi ska göra det till hösten/vintern. Jag vet fler med mig som ska /har undersökt sina hundar.
Jag träffar på regelbunden basis trevliga, seriösa, ärliga uppfödare.
Ja det är viktigt att undersöka hundarna för att utvärdera avelsresultatet. Därav både utställningar och undersökningar.
De uppfödare jag känner uppmanar sina valpköpare till båda. Däremot så vet jag de valpköpare som köper sin valp och "sen är det bra med det". Det är en sällskapshund, de får sin vaccination regelbundet, men thats it.
Det är synd.
Du kan läsa om förändringarna både i tidningen, på hemsidan eller om du använder dig av google.
Synd att du inte vet om det då du uttalar dig ganska så kraftigt negativt och dessutom så pass generellt om en hel ras och alla dess uppfödare.