Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

Cavalier king charles spaniel

Han kostade 10 000, vi köpte honom när han var drygt ett halvår så priset var lite billigare (annars ligger de väl på 12 om jag inte missminner mig).

Han fyller två i oktober, har aldrig ångrat mitt val.

Vi tränar lydnad, klickerträning, ska prova på viltspår och i framtiden en liten sväng agility om intresset finns.
    Vi ställer även ut då tillfälle finns inom rimligt avstånd.

Har aldrig ångrat något som har med honom att göra.

• hundpuss

Tyvärr är det också så att två sjuka cavalierer skapar större diskussioner än 8 friska cavalierer gör.

Det är A och O att välja uppfödare och sätta sig in i rasens hälsa när man ska välja valp. Kolla upp föräldradjuren etc.

Jag vet cavalierer i åldrarna 6, 9, 13 och tom 16 år som är pigga, friska hundar. Utan hjärtfel, blåsljud på hjärtat etc. Dessa hundar får tyvärr inte lika mycket "utrymme" som de sjuka.

Alla cavalierer är inte hjärtsjuka, alla dör inte innan 7 års ålder.

Den som är insatt i rasen och rasens hälsa vet också att det tillkommit nya regler, samt att avelsdebuten skjutits fram. Samt att det finns uppfödarutbildningar och annat som kan hjälpa en valpköpare välja rätt uppfödare.

Det forskas en del på området, SLU har tex gjort en stor forskning (om de är helt klara med den är jag inte helt hundra på dock) på hundarnas hjärtan.

Så visst görs det saker, men det glömms tyvärr ofta bort i debatten om den "sjuka cavalieren".

Väljer man sin uppfödare med omsorg, sätter sig in i rasens hälsa och gör sin hemläxa, då har man också större chans att få en frisk hund.
    Ingen uppfödare kan garantera en frisk hund till 120%, men man kan som valpköpare minska riskerna genom att göra sin hemläxa.

Kom dessutom gärna ihåg att den omdebatterade dokumentären på SVT handlade om rasen i England, och det är mycket som skiljer "oss" från "dom".

Det är bra att rasens problem lyfts fram, men det är bra synd att det ska ta över i helhetsbilden.

• hundpuss
    Fiia85 skrev 2009-09-02 17:35:55 följande:
    Jag har läst alla era svar och är tacksam för era erfarenheter...har kontaktat en uppfödare i kommunen och kollat upp nästa kull planering..fast lär ju få samla ihop pengar om dom ligger så högt i pris...men är säker på mitt val av ras då det verkar vara en ras som passar mig..
    Var bara noga med att göra hemläxan ordentligt. Har du några frågor får du gärna höra av dig.
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:20:26 följande:

Vad jag vet så har hjärt undersökningar varit obligatoriska för avels hundar sedan 2001 och antalet hundar som har blivit undersökta är skrämmande lågt. Ett exempel en hane född 2004 är pappa till 17! valpkullar 60st valpar. Han är hjärtundersökt UA varje år sedan 2006. Men tittar man på stamtavlan så har hans mamma konstaterat biljud 2008, ändå fortsätter han i avel. I stamtavlan så finns 4st hundar med konstaterat biljud (3 led).Att använda en hane till 36 kullar med resultatet 135st valpar där pappan till hanen har konstaterat biljud är inte att arbeta för att minska antalet hjärtsjuka hundar!
    Vilken är då denna hunden? Och vilken är uppfödaren?

Jag säger inte att du har fel, jag blir helt enkelt bara nyfiken på siffrorna.

Är du förövrigt insatt i rasens avelsprogram och de förändringar som gjort? Vad tycker du om det i sin helhet?
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:45:11 följande:

Det är bara att söka på Avels data. Min uppfattning är att hjärt problematiken inte tas på allvar av uppfödare. Det ska ställas krav på valpköpare, och dom ska informeras om att hunden ska hjärt undersökas vid 2 års ålder. Utan valpköpare som hälsoundersöker sina hundar hur kan uppfödare utvärdera avels arbetet?Vad är det för förändringar som dom har gjort?
    Det beror helt på vilken uppfödare du vänder dig till. Det finns "rötägg" överallt.

Jag blev informerad om att hjärtundersöka min hund, vi ska göra det till hösten/vintern. Jag vet fler med mig som ska /har undersökt sina hundar.

Jag träffar på regelbunden basis trevliga, seriösa, ärliga uppfödare.

Ja det är viktigt att undersöka hundarna för att utvärdera avelsresultatet. Därav både utställningar och undersökningar.
    De uppfödare jag känner uppmanar sina valpköpare till båda. Däremot så vet jag de valpköpare som köper sin valp och "sen är det bra med det". Det är en sällskapshund, de får sin vaccination regelbundet, men thats it.
    Det är synd.

Du kan läsa om förändringarna både i tidningen, på hemsidan eller om du använder dig av google.
    Synd att du inte vet om det då du uttalar dig ganska så kraftigt negativt och dessutom så pass generellt om en hel ras och alla dess uppfödare.
  • hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-09-03 11:04:41 följande:
    *Kliar sig i huvudet* Ojdå... Tappade ni tråden lite?
    Jag kan inte hjälpa det!

Ber om ursäkt Ts,
    men det är faktiskt viktigt i valpköpartankar att få höra annat än "cavalieren är hjärtsjuk och dör innan 7 års ålder".
    (Vilket tyvärr tycks vara mer eller mindre den allmänna uppfattningen.)
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 13:13:19 följande:

Menar du RAS? Ja jag är negativ, jag står för mina åsikter om den rävsax som cavalier aveln befinner sig i och uppfödare som jag har varit i kontakt med som inte inser alvaret med hälsan. Jag tycker att statistiken talar för sig själv 2004 föddes det 1240 valpar 324 av dom har blivit hjärt undersökta
    Samtidigt så undrar jag vilka uppfödare du pratat med då vi tycks ha olika syn på saken , samt pratat med helt olika uppfödare.
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 18:35:44 följande:

Du kan inte förneka den statistik som finns. 20-30% har blåsljud vid 5år ålder, vid 10år har mer än 90% blåsljud.Det är otroligt viktigt att valpköpare är medvetna om rasens för och nackdelar.
    Jag har aldrig förnekat något.
    Jag menar bara att det negativa ofta har en förmåga att ta över,
    samt att de förändringar som gjorts ofta glöms bort i debatten.
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 21:18:01 följande:

Det är synd att problemen med hälsan hos Cavalierer inte lyfts fram mer och att det förs en ärlig och öppen diskussion hur aveln ska se ut.
    Det senaste snacket jag hört är att det ska startas (har startat?)en fond för sjuka cavalierer, eller de under utredning.
    Dvs dyra undersökningar ska kunna finansieras av denna fond,
    något jag tycker är ett fint (och seriöst) initiativ.
  • hundpuss
    nerica skrev 2009-09-03 18:46:57 följande:
    Största problemet med denna ras är att dom får för lite motion och för mycket mat...
    Både jag personligen och uppfödare av rasen har upplevt problem med det speciella cavalierfodret, (royal canin)
    Fodret är baserat på "tjocka hundar" och är därför låg i fett o protein.
    Min unghund rasade i vikt av det fodret.

Det om något är en tydlig bild av att de flesta cavalierer (tyvärr) är tjocka eller lönnfeta, när man tom gör ett foder för hela rasen som baseras på tjocka hundar...
  • hundpuss

gnilmre:

Det står inget i vårt köpeavtal heller om röntgen eller liknande, jag kommer göra vissa av de sakerna till "självkostnadspris" då jag vill veta.
    Men jag vet att uppfödaren uppmuntrar mig till att göra testerna, hon vill ju såklart få veta eftersom det är hennes avel.

"Min" uppfödare är väldigt öppen. En seriös och ärlig uppfödare, det är det intrycket jag har fått. Det var också därför jag valde henne.
    Tyvärr finns det många oseriösa människor inom hundaveln, inte bara inom vår ras, överallt.

Och det är så fruktansvärt tråkigt. När man själv är engagerad i rasen blir man både förtvivlad och förbannad när man hör saker som man vet kommer skada hunden , antigen direkt eller indirekt (via rykten osv).

• hundpuss
    gnilmre skrev 2009-09-06 00:03:03 följande:
    lägg till att de får extremt dålig päls också... testade men var tvungen att gå tillbaka till sensible som vi hade innan....
    Just nu kör jag Eukanuba för aktiva hundar. Har aldrig provat det innan, det var lite av en chansning.
    Men ska gå tillbaka till Pro Plan efter den lilla provpåsen jag köpte hem av Pro Plan (mini adult). Det funkade kanon för oss men jag var ute efter ett foder med högre protein och fett.

Det är en djungel det där
  • hundpuss
    Vision400 skrev 2009-09-06 00:06:27 följande:
    Just nu kör jag Eukanuba för aktiva hundar. Har aldrig provat det innan, det var lite av en chansning. Men ska gå tillbaka till Pro Plan efter den lilla provpåsen jag köpte hem av Pro Plan (mini adult). Det funkade kanon för oss men jag var ute efter ett foder med högre protein och fett.Det är en djungel det där
    jag köpte hem en provpåse av Eukanuba ska där stå o inget annat
  • hundpuss
    gnilmre skrev 2009-09-06 21:31:07 följande:
    vi är två uppfödare som testat cavalierfodret på våra tikar (totalt 6 stycken) och det passar inte någon av dom - vilket var en liten besvikelse... Men det är klart att det kan passa någon annan.lockigheten kan även bero på kastrering... har en kompis med en blenheimhane som kastrerades då han var 2,5.. Hans päls blev lång och lockig nästan på en gång :)
    Ojdå, då kanske man skulle kastrera lillrumpa här hemma? Vi väntar fortfarande på delar av hans päls
    haha

Men den som väntar på något gott antar jag...

"Min" uppfödare är också besviken på cavalierfodret, hennes hundar gick ner i vikt av det.
  • hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-09-06 21:34:03 följande:
    Nej, "lockigheten" började komma redan för nåt år sen, då det är nog bara åldern för Olas del Skönt nog blir det bara "krull" när han blir blöt, så han är slät och fin alla andra dagar i veckan
    Då är det bara att invänta vuxenpälsen med andra ord?
Svar på tråden Cavalier king charles spaniel