Cavalier king charles spaniel
Vad kostade din Cavalier King Charles Spaniel när du köpte den???
Och hur har det gått för er och eran hund???
Vad kostade din Cavalier King Charles Spaniel när du köpte den???
Och hur har det gått för er och eran hund???
Han kostade 10 000, vi köpte honom när han var drygt ett halvår så priset var lite billigare (annars ligger de väl på 12 om jag inte missminner mig).
Han fyller två i oktober, har aldrig ångrat mitt val.
Vi tränar lydnad, klickerträning, ska prova på viltspår och i framtiden en liten sväng agility om intresset finns.
Vi ställer även ut då tillfälle finns inom rimligt avstånd.
Har aldrig ångrat något som har med honom att göra.
Ola kostade 11,500,- när jag köpte honom 2005. Han har navelbråck, allergi, krånglande analsäckar samt står under utredning för Syringomyeli.
Skulle haft sin tävlingsstart i lydnad våren 2008 men insjuknade då kraftigt i allergin och fick förtidspensioneras.
Men jag har aldrig ångrat rasvalet. Han är en fantastisk kompanjon och är med på allt. Han har tränats inom lydnad, spår, personsök samt wp och alltid med svansen i topp och ett glatt leende på läpparna. Dock trivs han rätt bra med livet som pensionär numera då han istället fått i uppgift att fostra en "lillbrorsa".
Jag köpte min Cavalier som omplacering -01 då var han 1år, för 4000kr. En underbar hund som jag sörjer.
Vi avlivade han i våras pga av hans hälsa. Hjärtfel, och Syringomyeli. Cavalieren är en hundras som är drabbad av många sjukdomar och jag kommer aldrig köpa en Cavalier igen, just pga sjukdomarna.
Annars är det en underbar hundras.
Tyvärr är det också så att två sjuka cavalierer skapar större diskussioner än 8 friska cavalierer gör.
Det är A och O att välja uppfödare och sätta sig in i rasens hälsa när man ska välja valp. Kolla upp föräldradjuren etc.
Jag vet cavalierer i åldrarna 6, 9, 13 och tom 16 år som är pigga, friska hundar. Utan hjärtfel, blåsljud på hjärtat etc. Dessa hundar får tyvärr inte lika mycket "utrymme" som de sjuka.
Alla cavalierer är inte hjärtsjuka, alla dör inte innan 7 års ålder.
Den som är insatt i rasen och rasens hälsa vet också att det tillkommit nya regler, samt att avelsdebuten skjutits fram. Samt att det finns uppfödarutbildningar och annat som kan hjälpa en valpköpare välja rätt uppfödare.
Det forskas en del på området, SLU har tex gjort en stor forskning (om de är helt klara med den är jag inte helt hundra på dock) på hundarnas hjärtan.
Så visst görs det saker, men det glömms tyvärr ofta bort i debatten om den "sjuka cavalieren".
Väljer man sin uppfödare med omsorg, sätter sig in i rasens hälsa och gör sin hemläxa, då har man också större chans att få en frisk hund.
Ingen uppfödare kan garantera en frisk hund till 120%, men man kan som valpköpare minska riskerna genom att göra sin hemläxa.
Kom dessutom gärna ihåg att den omdebatterade dokumentären på SVT handlade om rasen i England, och det är mycket som skiljer "oss" från "dom".
Det är bra att rasens problem lyfts fram, men det är bra synd att det ska ta över i helhetsbilden.
Jag har läst alla era svar och är tacksam för era erfarenheter...
har kontaktat en uppfödare i kommunen och kollat upp nästa kull planering..
fast lär ju få samla ihop pengar om dom ligger så högt i pris...
men är säker på mitt val av ras då det verkar vara en ras som passar mig..
Min familj köpte vår cavalier 1996, och då kostade hon 7000 kr. Hon har inte haft mycket problem förrän på äldre dagar. Idag tror jag priset har höjts avsevärt.
Hon är 13 år idag och har överlevt tarmblödning, livmoderinflammation, magsår och annat:) Men allt detta kom när hon var 11 år och över. Innan dess hade hon ett liiiitet blåsljud på hjärtat som inte påverkade henne alls.
Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:20:26 följande: