Inlägg från: köttbullelydnad |Visa alla inlägg
  • köttbullelydnad

Cavalier king charles spaniel

Ola kostade 11,500,- när jag köpte honom 2005. Han har navelbråck, allergi, krånglande analsäckar samt står under utredning för Syringomyeli.
    Skulle haft sin tävlingsstart i lydnad våren 2008 men insjuknade då kraftigt i allergin och fick förtidspensioneras.
    Men jag har aldrig ångrat rasvalet. Han är en fantastisk kompanjon och är med på allt. Han har tränats inom lydnad, spår, personsök samt wp och alltid med svansen i topp och ett glatt leende på läpparna. Dock trivs han rätt bra med livet som pensionär numera då han istället fått i uppgift att fostra en "lillbrorsa".

• köttbullelydnad

*Kliar sig i huvudet* Ojdå... Tappade ni tråden lite?

• köttbullelydnad

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 18:35:44 följande:

Du kan inte förneka den statistik som finns. 20-30% har blåsljud vid 5år ålder, vid 10år har mer än 90% blåsljud.Det är otroligt viktigt att valpköpare är medvetna om rasens för och nackdelar.
    Jag har hittat relativt ny info där det avslöjades att 50-60% av alla hundar som undersökts de senaste 10 åren hade fått blåsljud innan 5 års ålder. Tyvärr hittar jag inte tillbaka till källan då det var när jag försökte hitta svar på varför Ola blev sjuk, men det såg onekligen inte bra ut :-0
  • köttbullelydnad
    gnilmre skrev 2009-09-03 19:49:31 följande:
    Hänvisar även där till att avelprogremmet infördes 2001 - då fanns till en början bara krav på mamman och pappan eftersom det var svårt att fastställa hjärtstatus på äldre generationer och många gavs undantag (rätt eller fel kan man ju undra). relativt ny undersökning innebär att den var från vad 2007? 2008? och den hade pågått 10 år på hundar upp till fem år (eller var dom äldre men hade blivit sjuka innan 5 år?)... det innebär att majoriteten av dessa hundar antagligen var födda innan 2001 och vissa kanske så tidigt som 1992? Det viktiga är väl vad de nya siffrorna visar - de som visar hur utvecklingen ser ut nu? Att cavalierer hade STORA problem förr är det väl ingen som tvivlar på?
    Som sagt - hittar inte tillbaka till sidan jag såg det på tyvärr. Och satte mig inte in i det enormt mycket heller då det var Syringomyeli jag var ute efter då Ola står under utredning för det. Hur de som gjort undersökningen jag fann har gått till väga eller tänkt har jag heller ingen aning om. Minns bara att jag ryggade av siffrorna.
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-09-03 22:52:06 följande:
    Mamma till R o A skrev 2009-09-03 21:18:01 följande:
    Det senaste snacket jag hört är att det ska startas (har startat?)en fond för sjuka cavalierer, eller de under utredning.Dvs dyra undersökningar ska kunna finansieras av denna fond,något jag tycker är ett fint (och seriöst) initiativ.
    Du har inte telefonnumret?!
  • köttbullelydnad
    gnilmre skrev 2009-09-06 00:03:03 följande:
    lägg till att de får extremt dålig päls också... testade men var tvungen att gå tillbaka till sensible som vi hade innan....
    Kan inte påstå att jag känne rigen nåt av det där? Men visst, Olas muskelmassa är ju inte densamma som innan han blev sjuk och är dessutom kastrerad. Förmodligen därför fodret passar honom så bra. Dock märks inget på pälsen öht, mer än att den numera lockar sig vid väta (åldern)
  • köttbullelydnad
    gnilmre skrev 2009-09-06 21:31:07 följande:
    vi är två uppfödare som testat cavalierfodret på våra tikar (totalt 6 stycken) och det passar inte någon av dom - vilket var en liten besvikelse... Men det är klart att det kan passa någon annan.lockigheten kan även bero på kastrering... har en kompis med en blenheimhane som kastrerades då han var 2,5.. Hans päls blev lång och lockig nästan på en gång :)
    Nej, "lockigheten" började komma redan för nåt år sen, då det är nog bara åldern för Olas del Skönt nog blir det bara "krull" när han blir blöt, så han är slät och fin alla andra dagar i veckan
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-09-06 21:50:31 följande:
    Då är det bara att invänta vuxenpälsen med andra ord?
    Hahahaha, förmodligen Ola har alltid haft gott om den dock
  • köttbullelydnad
    gnilmre skrev 2009-09-07 11:18:23 följande:
    Det är ju lite individuellt men även vanilgt att pälsmångden skiljer sig mellan olika färger... blenheim har oftast minst päls och får den senare... Helfärgat har ofta mer päls (speciellt black and tan). Vår tricolor har extremt mycket päls... det är inte roligt alla dagar :)
    Hahaha, känner igen det! Trimmade ner Ola senast igår, och kvar på marken låg tre "valpar"
  • köttbullelydnad
    gnilmre skrev 2009-09-07 11:25:15 följande:
    :D skönt att kunna trimma. vi ställer ju våra så det är bara att bita ihop och sköta om den ... :)
    Även om Ola hade varit frisk och gått att ställa ut hade jag nog gjort det på öronen. Måste tunna ur dem med jämna mellanrum för att han inte ska få svamp i öronen av värmen. De blir helt otroligt tjocka!
Svar på tråden Cavalier king charles spaniel