trög mage, vilka järntabletter är bäst?
Har väldigt trög mage i vanliga fall o nu är jag rädd för att jag behöver järntillskott! Undrar då om någon har erfarenhet av detta?
Har väldigt trög mage i vanliga fall o nu är jag rädd för att jag behöver järntillskott! Undrar då om någon har erfarenhet av detta?
Fibrer brukar funka bra för att få igång annars. Om du är orolig för ditt järnvärde så tycker jag du ska vända dig till en vårdcentral, de kan kontrollera det med ett enkelt blodprov!
För mig funkar järntabletter jättebra mot trög mage. Jag får helt enkelt lösare mage av dem så kanske du får likadant. Käkade Niferex från början men de tyckte jag smakade illa så jag bytte till Duroferon sen. Testa får du se.
Undvik niferex! De är ökända för att orsaka förstoppning. Drick blutsaft och käka Hemofer! Det ger ytterst små eller inga biverkningar alls Fick upp mina värden från 95 till 120 på en vecka och mår prima!
Enligt mina erfaranheter är Niferex inte värre än andra preparat - bara i början. Man måste ge sig till tåls och ge det lite tid. Niferex är oerhört mycket kraftfullare på än Hemofer och Blutsaft i det långa loppet, inte i det korta dock. Ge inte upp för tidigt! Man måste ge det en ärlig chans.
Fexim är också rätt bra, en ny typ av järnbrustablett. Jag har iaf inte fått hård mage av dom..
Niferex är baserat på järn från vegetarier och är alltså svårare för kroppen att ta upp. Med de tabletterna får man räkna med lååång tid innan man får upp värdet.
Hemofer är baserat på animaliskt järn och tas lätt upp av kroppen och man får snabbare resultat. Jag har båda gångerna fått upp värdet från 100 till 125 på drygt två veckor och mått bättre snabbt. Hemofer Plus innehåller dessutom folsyra som tillsammans med B12 är nödvändiga för att få ett optimalt upptag av järn i kroppen.
Drick gärna apelsinjuice till och undvik mejeri-produkter och kaffe/te 2 timmar före och efter intag av järn-tabletter.
Riktligt fiber- och vätskeintag gör ju att magen jobbar lite bättre, samt röra på sig.. själv fick jag motsatt effekt av Hemofer, Niferexen funkar lite bättre för mig iaf men det kan ju visst vara så olika.
Men va säger ni? Jag tar Niferex och är så förstoppad så jag blir vansinnig, har fått hemorojjder också Tar Niferex just för att jag hade hört att de sulle ge mindre förstoppning?!!
Men då ska jag genast prova Hemofer eller Duroferon istället.
Men hur är det med dosen på Hemofer? Både Niferex och Duroferon innheåller ju 100 mg järn per tablett - men Hemofer verkar bara innehålla mindre än en tiondel av det...??