• Emma G 81

trög mage, vilka järntabletter är bäst?

Har väldigt trög mage i vanliga fall o nu är jag rädd för att jag behöver järntillskott! Undrar då om någon har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden trög mage, vilka järntabletter är bäst?
  • mytrouble

Ja annars är det hopplöst tycker jag. Och så kan man känna sig duktig när man ser hur det sjunker i karaffen eftersom {#lang_emotions_wink} Plus att man, som du säger, vet hur mycket man minst har druckit iaf {#lang_emotions_smile}

• JackAnneli

När jag va gravid och behövde mer järn så stannade systenet upp!!!:)

så jag slutade med dem och åt mat med mycket järn i.

Annars kan du äta torkade persikor det satte fart på det men det blev fel åt anda hållet. (efter en påse)

• Trynträ
    isisisis skrev 2009-09-06 10:02:16 följande:
    Jag äter linfrö flera msk varje dag förutom inolaxol,det hjälper inte iaf.
    Tänk på att inte äta för mycket linfrö bara. Max 1,5 msk per dag har jag hört för det bildas nåt gift annars.
  • Snova
    Trynträ skrev 2009-09-06 19:06:00 följande:
    Tänk på att inte äta för mycket linfrö bara. Max 1,5 msk per dag har jag hört för det bildas nåt gift annars.
    Bara om man tuggar på dem, sväljer man dem hela är det inte lika illa.
  • Trynträ
    Snova skrev 2009-09-06 19:09:02 följande:
    Bara om man tuggar på dem, sväljer man dem hela är det inte lika illa.
    Ok det kanske bara gäller krossade linfrön då. Hela går antagligen rätt igenom kroppen men då tar man ju heller inte åt sig av de nyttiga ämnena i linfrö.
  • isisisis
    Trynträ skrev 2009-09-06 19:06:00 följande:
    Ja,jag har också hört det,men jag frågade läkaren och han sa det var ok.
    Tack vare min mage är så HIMLA trög.
    Men han kanske bara var okunnig?
    Skulle inte förvåna mig iofs
  • Trynträ
    isisisis skrev 2009-09-06 19:32:41 följande:
    Ja,jag har också hört det,men jag frågade läkaren och han sa det var ok.Tack vare min mage är så HIMLA trög.Men han kanske bara var okunnig?Skulle inte förvåna mig iofs
    Det är nog rätt nya rön tror jag. Var inte så många månader sen jag hörde om det för första gången. Hittade lite om det på Livsmedelesverket. Tar man inga större mängder är det nog ingen fara.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Linfro/

Har du provat med torkad frukt som katrinplommon och så?
  • isisisis
    Trynträ skrev 2009-09-06 19:37:19 följande:
    Det är nog rätt nya rön tror jag. Var inte så många månader sen jag hörde om det för första gången. Hittade lite om det på Livsmedelesverket. Tar man inga större mängder är det nog ingen fara. www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttills.../ Har du provat med torkad frukt som katrinplommon och så?
    Nä,jag har inte provat torkad frukt.Det är dyrt och fullt med socker.
    Dessutom har jag gratis frukt på jobbet,så det verkar onödigt.
    Man har ju inte alltför gott ställt nu som sjukskriven

Men jag vet att katrinplommon är bra.
    Jag äter vitkål,morötter,bönor ochbroccoli,så det borde väl kompensera några katrinplommon tycker man?

Men det verkar som om jag kommit över den värsta perioden.
    Nu har jag nästan slutat med progesteronet,och BM sa att det ofta brukar "lätta" när man kommit fram i graviditeten.
    Lite lättare är det.

Jag äter nog ungefär 2,5 MSK ungefär om dagen.
    Tror det är ok.

Men det är bra att veta om att man inte ska ta för mycket
    tack
  • Trynträ
    isisisis skrev 2009-09-06 19:46:34 följande:
    Nä,jag har inte provat torkad frukt.Det är dyrt och fullt med socker.Dessutom har jag gratis frukt på jobbet,så det verkar onödigt.Man har ju inte alltför gott ställt nu som sjukskriven Men jag vet att katrinplommon är bra.Jag äter vitkål,morötter,bönor ochbroccoli,så det borde väl kompensera några katrinplommon tycker man? Men det verkar som om jag kommit över den värsta perioden.Nu har jag nästan slutat med progesteronet,och BM sa att det ofta brukar "lätta" när man kommit fram i graviditeten.Lite lättare är det.Jag äter nog ungefär 2,5 MSK ungefär om dagen.Tror det är ok.Men det är bra att veta om att man inte ska ta för mycket tack
    Ja ok. Jag brukar ta tre torkade aprikoser per dag fast det är för järnets skull men jag tror inte man bör äta så många fler katrinplommon per dag heller så då kanske det inte blir så dyrt. Bönor borde ju funka bra men det gäller att man dricker mycket också för annars får fibrer en tvärtemot effekt. Mitt bästa tips är i alla fall regelbundna toavanor t.ex nån timme efter frukost då man verkligen tänker sig in i att man är nödig. Tanken gör väldigt mycket. Stress är förödande så det är viktigt att man tar sig tid att ta det lugnt.

Jag har ju lite tur också eftersom järntabletterna gör så att jag blir lösare i magen men innan jag blev gravid så käkade jag ju inget sånt utan då gick det bra ändå.
  • Snova

det där med linfrörestriktion fanns under min förra graviditet också, 2005/2006.

Nu finns ju vanliga plommon, det är väl också bra för "genomströmningen"?

Svar på tråden trög mage, vilka järntabletter är bäst?