• Emma G 81

trög mage, vilka järntabletter är bäst?

Har väldigt trög mage i vanliga fall o nu är jag rädd för att jag behöver järntillskott! Undrar då om någon har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden trög mage, vilka järntabletter är bäst?
  • Trynträ
    mytrouble skrev 2009-09-04 22:19:12 följande:
    Men va säger ni? Jag tar Niferex och är så förstoppad så jag blir vansinnig, har fått hemorojjder också Tar Niferex just för att jag hade hört att de sulle ge mindre förstoppning?!! Men då ska jag genast prova Hemofer eller Duroferon istället.Men hur är det med dosen på Hemofer? Både Niferex och Duroferon innheåller ju 100 mg järn per tablett - men Hemofer verkar bara innehålla mindre än en tiondel av det...??
    Ja det är ju tyvärr så att vissa blir hårda i magen och vissa lösa i magen av järn. Det är nog inget man kan göra nåt åt men det finns nog lite olika skillnader i dem som kanske kan ge olika effekt så ge inte upp direkt även om jag förstår att det är jobbigt att bli hård i magen. Finns ju Blutsaft och sånt också som kanske är lite mildare.
  • musli
    Men va säger ni? Jag tar Niferex och är så förstoppad så jag blir vansinnig, har fått hemorojjder också Tar Niferex just för att jag hade hört att de sulle ge mindre förstoppning?!! Men då ska jag genast prova Hemofer eller Duroferon istället. Men hur är det med dosen på Hemofer? Både Niferex och Duroferon innheåller ju 100 mg järn per tablett - men Hemofer verkar bara innehålla mindre än en tiondel av det...??
    Jag tar 4 tabletter Hemofer Plus varje morgon och har inga magproblem. I och med att det är Hemjärn så tas det upp lättare och man behöver inte lika mycket järn per tablett. I Niferex så behövs mycket större mängder järn i och med att det inte är animaliskt och därför kommer större delen av järnet att passera genom kroppen utan att tas upp.

Duroferon är bättre än Niferex i så fall, den är långtidsverkande, alltså den löser ut järnet under en längre tid och gör att mer av järnet har en chans att tas upp av kroppen än i Niferexet.
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Trynträ

Det skumma är att bm alltid verkar föreslå Niferex. Tycker det är lite konstigt med tanke på att de är dyrare och sen om de även verkar sämre än Duroferon och Hemofer gör ju det hela ännu mer konstigt. Sen smakar de f*n också fast man bara har de i munnen en kort tid. Nä jag är då inget fan av Niferex måste jag säga.

• kafferast

För nig hjälpte inte maxdosen av Hemofer Plus ett skvatt. Järnet bara sjönk som en sten. Kombination av Blutsaft och Niferex hjälpte.

• mytrouble

musli: Oj, du verkar insatt {#lang_emotions_smile} Tack för tipset! Ska nog börja med att gå över till Duroferon då...

• Snova

musli (eller nån annan)
    Tror ni magen reagerar likadant på alla sorters järn? Jag blir snarare lös än hård av Niferex vilket väl är bra. Däremot är de dyrast och ffa så får jag en j-a halsbränna av dem. Mina är snart slut, kanske ska testa Hemofer Plus men vill inte blir hård i magen!

• Trynträ
    Snova skrev 2009-09-04 22:40:49 följande:
    musli (eller nån annan)Tror ni magen reagerar likadant på alla sorters järn? Jag blir snarare lös än hård av Niferex vilket väl är bra. Däremot är de dyrast och ffa så får jag en j-a halsbränna av dem. Mina är snart slut, kanske ska testa Hemofer Plus men vill inte blir hård i magen!
    Om du blir lös av Niferex så kan du ju prova Duroferon för de smakar mindre och jag tror de löses upp senare i kroppen än Niferex.
  • isisisis

Jag har trög mage i vanliga fall och äter inolaxol vaje dag.(granulat).
    Nu när jag är gravid har jag av naturliga skäl och extra progesteron fått extremt trög mage.

Jag kan INTE ta järntabletter,det hade varit en katastrof för mig!
    Då hade jag fått operera ut dem!

Men jag har ett järnvärde på 149!

Äter messmörsmackor (knäcke) varje dag.
    Leverpastej och paprika och blodpudding då och då.
    Persilja när jag kan också.

Har man riktigt trög mage är det bättre att få i sig järnet på naturlig väg istället för tabletter

• maurica
    Men va säger ni? Jag tar Niferex och är så förstoppad så jag blir vansinnig, har fått hemorojjder också Tar Niferex just för att jag hade hört att de sulle ge mindre förstoppning?!! Men då ska jag genast prova Hemofer eller Duroferon istället. Men hur är det med dosen på Hemofer? Både Niferex och Duroferon innheåller ju 100 mg järn per tablett - men Hemofer verkar bara innehålla mindre än en tiondel av det...??
    Jag tog 4 Hemofer Plus per dag, vilket gav mig dunderdiarré - fick till slut byta till Niferex eftersom jag ändå var helt slut, all näring gick rakt genom mig. Mår bra men är lite trög i magen nu med Niferex. Testa dig fram, 3-4 tabletter av Hemofer Plus rekommenderas till gravida.
  • mytrouble

Dunderdiarré låter bra. Skulle verkligen behöva en riktig utrensning! {#lang_emotions_laughing} Tack för doseringstipset.

Men isisisis - hur kan du ha Hb 149 på enbart messmör, leverpastej o blodpudding? Låter helt fantastiskt! {#lang_emotions_dreamer}

Svar på tråden trög mage, vilka järntabletter är bäst?