Inlägg från: KaosPappa |Visa alla inlägg
  • KaosPappa

WoW + Första barnet = ?

Jag och min fru spelade WoW tillsammans innan vi fick vår dotter men fick lägga ner det första året i hennes liv då vi inte riktigt såg hur vi skulle få tid till det. Men när vår dotter började sova lite mer på regelbundna tider blev min fru väldigt sentimental till WoW och vi började spela igen. Det tog visserligen ett halvår att spela upp våra karaktärer till maxnivå men nu raidar vi igen.

Jag spelar i ett kausalt guild utan några större obligationer. Vi raidar ungefär 3 ggr i veckan 19-23 men deltagandet är frivilligt. Min dotter somnar 19:30 men tack vare att vårt guild till mestadels består av förstående vänner till oss väntar de en halvtimme med start när båda skall raida. Annars tar den som inte raidar och lägger vår dotter.

Vi ser ingen större skillnad på att spela WoW och att syssla med någon annan fritidsaktivitet te.x fotboll, dans mm. Att träna 3 gånger i veckan är rätt normalt och tar ju några timmar det också. Det är inget fel att prioritera något man tycker är kul och avsätta tid för det.

Som förälder är du ju oftast fast i ditt hem efter barnen somnat(för det kan vakna och behöva skötas om). Det blir därför rätt mycket hemmakvällar och för mig är WoW helt klart mycket mer tillfredsställande sätt att spendera kvällar än framför dumburken.

Jag försöker däremot hålla mig till regeln att inte spela när Eris är vaken och ha myskvällar de kvällarna jag inte raidar. Visst blir de konflikter ibland och visst är min playtime till stora delar afk tid då jag fått avbryta för att Eris behövt mig. Men min fru och jag upplever att WoW haft en bra inverkan på oss som par och småbarnsföräldrar. Vi har haft något att aktivt göra tillsammans.

Så spela WoW om du tycker om det. Jag och min fru tror att föräldrar som tar sig tid för att göra det man själv tycker om och gör dem glada och tillfredställda med sitt liv blir bättre föräldrar.

Svar på tråden WoW + Första barnet = ?