• challis777

Hur stor är chansen att det går BRA när man väntar tvillingar?

Jag är gravid i v. 7. Har ätit dubbel dos pergotime och vet att sannolikheten att jag väntar tvillingar ligger på ca 13%.

Hur stor är chansen att båda tvillingarna överlever och blir friska?

Har haft missfall tidigare så jag är såklart nervös... Ändå har jag en liten önskan om att det ska vara två där inne

• Svar på tråden Hur stor är chansen att det går BRA när man väntar tvillingar?
  • Ofir1

Vet inte tyvärr hur stora risker det är exakt, men för de allra flesta tvillingföräldrar jag har haft kontakt med så har det gått bra. Det finns ju en del som stött på komplikationer (mestadels för tidiga födslar) men även där har utgången  oftast varit god.

Jag själv fick tvillingar (efter pergotime med konstaterad dubbel äl) 2007. Allt gick mycket bra, inte en enda (tvilling relaterad) komplikation. De föddes naturligt i vecka 37+5 och vägde 2,5 kg respektive 2,7 kg. Idag är de 2 år.

• challis777

Tack för svaret! Är så nervös, ska in på vul på tisdag.
    Jag tycker att jag fått så stor mage redan...
    Och en kompis väntar trillingar (efter pergobehandling) så det är klart att man tänker ju på att det kan vara mer än en

• MuffinCake

Den allvarligaste komplikationen, förutom för tidig födsel, är TTS (tvillingtransfusions-syndrom).

Det drabbar endast enäggstvillingar.

Jag är inte 100 - men de förhöjda chanserna efter pergotime beror väl på att man ofta släpper fler än 1 ägg?

Då borde det bli tvåäggstvillingar.

Jag tror att det går bra för de allra flesta som väntar tvåäggstvillingar, där båda fostren klarar de första 12 veckorna (har dock ingen statestik).

Lycka till!

• Ofir1
    MuffinCake skrev 2009-09-02 20:08:00 följande:
    Den allvarligaste komplikationen, förutom för tidig födsel, är TTS (tvillingtransfusions-syndrom). Det drabbar endast enäggstvillingar. Jag är inte 100 - men de förhöjda chanserna efter pergotime beror väl på att man ofta släpper fler än 1 ägg? Då borde det bli tvåäggstvillingar. Jag tror att det går bra för de allra flesta som väntar tvåäggstvillingar, där båda fostren klarar de första 12 veckorna (har dock ingen statestik). Lycka till!
    Ja, TTTS (twin-to-twin transfusion syndrome) drabbar bara enäggs och om man får tvillingar som följd av pergotime så är det tvåäggs och därför ingen risk för TTTS. Tvåäggs har även alltid en skiljevägg mellan sig vilket utesluter de risker som kan komma av att fostren delar hinnsäck (att de delar båda hinnsäckarna är dock mycket ovanligt även hos enäggs). Tvåäggstvillinggraviditet räknas inte som en lika riskabel graviditet som med enäggs och därför behöver man t.ex. inte gå på lika många extra kontroller. Risken för förtidig födsel är dock den samma om man inte räknar de som behöver tas ut för tidigt pga TTTS eller gemensam hinnsäck.
  • Ofir1

Jag vet inte så mycket om TTTS men jag tror att det handlar om att den ena tvillingen får för mycket näring och den andra för lite. Det kan leda till allvarliga komplikationer (främst för den som får för mycket näring har jag för mig). Att näringen blir ojämnt fördelad beror på moderkakan (gemensam) och därför kan det bara drabba enäggstvillingar.

Tvåäggstvillingar kan också ha (till synes) gemensam moderkaka men då är det två ihopväxta moderkakor. Enäggstvillingar kan både ha en, två eller två ihopväxta moderkakor.

• Almare
    tredjejuli skrev 2009-09-02 17:55:07 följande:
    Tack för svaret! Är så nervös, ska in på vul på tisdag. Jag tycker att jag fått så stor mage redan... Och en kompis väntar trillingar (efter pergobehandling) så det är klart att man tänker ju på att det kan vara mer än en
    Jag gjorde ett VUL i vecka 9 där det inte syntes att det var tvillingar. Det upptäcktes på NUPP:en i vecka 12. Kan vara bra att veta
  • Helstsyskonnu

Fast chansen (risken) för tvillingar är ju ändå bara ca 10 % med Pergotime, det innebär att det är 90% chans att det inte är tvillingar. Jag åt dubbel dos Pergo när jag blev gravid den här gången, hade även två ägg klara när jag fick äl-spruta, har trots det bara en bebis i magen.

Men återkom gärna efter ditt vul och uppdatera oss

• challis777
    Helstsyskonnu skrev 2009-09-04 08:45:19 följande:
    Fast chansen (risken) för tvillingar är ju ändå bara ca 10 % med Pergotime, det innebär att det är 90% chans att det inte är tvillingar. Jag åt dubbel dos Pergo när jag blev gravid den här gången, hade även två ägg klara när jag fick äl-spruta, har trots det bara en bebis i magen. Men återkom gärna efter ditt vul och uppdatera oss
    Jo jag vet, förra gången jag blev gravid var efter ivf och då fick jag tillbaka två blastocyster, så då var chansen mycket större. Nu har jag fött höra att med pergo vid pco är chansen 13%. Jag har redan gått upp mycket i vikt så tanken finns ju. Eftersom jag har diabetes, som i i sig är en riskgraviditet, så är det nog bäst om det INTE skulle vara tvillingar. Men jag ska berätta hur det ligger till när jag varit på vul på tisdag.
  • challis777
    Helstsyskonnu skrev 2009-09-20 21:45:00 följande:
    Hur gick det?
    Jo tack, det gick bra!
    Men jag har "bara" en bebis i magen. Alldeles tillräckligt för mig Är i v. 9+4 i dag och än så länge är allt ok.
  • Helstsyskonnu
    tredjejuli skrev 2009-09-21 13:56:15 följande:
    Jo tack, det gick bra!Men jag har "bara" en bebis i magen. Alldeles tillräckligt för mig Är i v. 9+4 i dag och än så länge är allt ok.
    Grattis till bebisen i magen!
Svar på tråden Hur stor är chansen att det går BRA när man väntar tvillingar?