• Yiskah

Sparkonto åt barnet

Kan man öppna ett sparkonto i barnets namn? Jag tänkte lägga undan lite pengar i månaden åt min dotter. Jag undrar om man har skulder till t.ex CSN eller kronofogden, kan de då gå in och ta av pengarna som jag sparar/sparat åt min dotter? Vill inte öppna ett konto till henne om det skulle hända att det töms pga att jag, hennes mamma har skulder. Kan jag öppna det i hennes namn, eller skall jag öppna det i mitt eget och sen undrar jag om nån vet vilket sätt som är bäst att göra detta på, t.ex vilken bank man skall ta och om man kan ha ett låst konto som inte ens jag kommer åt förrän den dag hon blir 18 år.
    Känner att det skulle vara bättre trots allt att spara pengar på ett annat ställe än under madrassen

• Svar på tråden Sparkonto åt barnet
  • Yiskah

Ha det låter ju skönt att höra, man vill ju bara vara säker för om jag sparar t.ex 250:-/mån av barnbidraget som ju är pengar till henne, så kan man ju tycka att ingen kan komma och ta dem för att betala mina skulder. Jag önskar mina föräldrar hade sparat en slant åt mig så att jag t.ex haft råd att ta körkort, nu hade jag inte det och är fortfarande billös *skratt* därför vill jag ge min dotter den chansen.....*hm, vad sitter jag här och förklarar mig för er om det för?*

• Yiskah

Ebben: Jo det är kanske bättre om jag hade några skulder, nu har jag inte det, jag bara undrade hur det funkar rent generellt. Jag har bara lån till CSN och det betalar jag ju av enligt en årsplan, om jag skulle vänta med att spara åt lillan tills jag betalat av lånet så skulle hon inte få några pengar alls och jag skulle aldrig ta av barnbidraget i vilket fall för att betala av mina lån.

Jag har ensam vårdnad så då gör jag så att jag öppnar det i hennes namn då bara för säkerhets skull.
    Jag gör nog så då att jag knatar in till Föreningssparbanken och pratar med dem omgående. Tack för era svar!

• Yiskah

Turia: Hur menar du nu? Får man 100:- på kontot om man öppnar ett där?

• Yiskah

Men gud det verkar ju vara en hel vetenskap!! *jobbigt att veta vilket sätt man skall gå det finns ju aktie och fondsparande också och jag vet ingenting om sånt*

• Yiskah

Det bästa är kanske att bara spara de pengar man vill, sätta in lite då och då utan att behöva tänka på sånt här med fonder, aktier, skatt och ränta. Jag tycker det verkar för bökigt och jag kan ju inte tänka nu heller när man ammar *brrr*

• Yiskah

nattinattio: kan du berätta lite mer o premieobligationer? *nyfiken* men hur kommer det sig att du verkar veta så mycket inom området?

Man vill ju inte bli blåst, även om man pratar med en rådgivare på banken så vill ju banken tjäna på att man sparar hos dem, hur kan man veta egentligen när man som jag inte är insatt i det här.
    Är lite misstänksam av mig då jag blev blåst på ett par tusen i en säker investering för några år sedan - vill tillägga att det var mer privat men man har ändå börjat tänka sig för.

• Yiskah

Så rent generellt, vilket vore det bästa sättet för mig att spara åt dottern? Jag har ca 6000:- i kontanter att sätta in direkt, sen tänkte jag dra 250:- av barnbidraget varje månad. Jag hade inte heller tänkt att röra pengarna, eventuellt nån enstaka gång om man skall köpa henne t.ex en cykel.

Svar på tråden Sparkonto åt barnet