• Yiskah

Sparkonto åt barnet

Kan man öppna ett sparkonto i barnets namn? Jag tänkte lägga undan lite pengar i månaden åt min dotter. Jag undrar om man har skulder till t.ex CSN eller kronofogden, kan de då gå in och ta av pengarna som jag sparar/sparat åt min dotter? Vill inte öppna ett konto till henne om det skulle hända att det töms pga att jag, hennes mamma har skulder. Kan jag öppna det i hennes namn, eller skall jag öppna det i mitt eget och sen undrar jag om nån vet vilket sätt som är bäst att göra detta på, t.ex vilken bank man skall ta och om man kan ha ett låst konto som inte ens jag kommer åt förrän den dag hon blir 18 år.
    Känner att det skulle vara bättre trots allt att spara pengar på ett annat ställe än under madrassen

• Svar på tråden Sparkonto åt barnet
  • Viktoria74

Det går bra att öppna konto åt minderåriga, vi har Skandiabanken. Vet dock inte hur det är med att "låsa" kontot. Har svårt att tro att man kan ta någon annans pengar till att betala dina skulder, men vet ju inte det heller...

• jojjo113

Öppna det i hennes namn! Att låsa kontot till henne kan du göra på vilken bank som helst.. Och de kan inte gå in och ta din dotters pengar!

• Jennie Brunflo

Du kan öppna ett konto i hennes namn och personnummer som du låser för henne. Du skriver dig själv som den person som får röra pengarna.
    Det går att göra på de allra flesta banker.

Om kontot står i hennes namn kan kronofogden inte ta dom pengarna för att betala dina skulder.

Ska du spara mycket pengar så är det bättre med fondspar - men det hjälper de dig med på banken.

• Yiskah

Ha det låter ju skönt att höra, man vill ju bara vara säker för om jag sparar t.ex 250:-/mån av barnbidraget som ju är pengar till henne, så kan man ju tycka att ingen kan komma och ta dem för att betala mina skulder. Jag önskar mina föräldrar hade sparat en slant åt mig så att jag t.ex haft råd att ta körkort, nu hade jag inte det och är fortfarande billös *skratt* därför vill jag ge min dotter den chansen.....*hm, vad sitter jag här och förklarar mig för er om det för?*

• Lucylin

Om du inte har ensam vårdnad är ni alltid två förmyndare som disponerar barnets pengar, antingen gemensamt eller var och en för sig. Det spelar alltså ingen roll vem som sätter in pengarna, omyndiga barns pengar förvaltas alltid av båda två. Är ni två förmyndare och du inte vill att någon annan än du ska komma åt pengarna är det därför bättre att öppna ett konto i ditt eget namn.

Om fogden kan ta pengar från ditt konto eller inte vet jag inte... gör de inte direkta avdrag på inkomsten? Från dotterns kan de inte ta nånting, det är hennes pengar.

• Cornflakes

Lucylin:

Stämmer det där verkligen? Så lät det inte på vår bank när vi öppnade sparkonto åt lillan. Vi fick välja om vi ville ha det helt låst, alltså att ingen kan ta ut pengar från det förrän lillan blir myndig, både jag och min man kunde få dispositionsrätt eller bara en av oss.

Vi har Föreningssparbanken.

• Tineling

Lite dum fråga kanske men hur öppnar man ett konto till sin barn? måste man gå in på banken eller kan man göra det själv på internet?

• Cornflakes

Man får gå in på banken. Dom behöver ju personnummer och att man skriver under.

• ebben

Men är det inte bättre att försöka betala tillbaka lite skulder INNAN du börjar spara åt henne?

• clinan

Man kan lägga en uttagsspärr på ett konto. Och när ni öppnar kontot måste ni bestämma om ni förmyndare ska disponera det tillsammans eller var för sig. Men ni måste vara med båda två när ni öppnar kontot.

Svar på tråden Sparkonto åt barnet