• Nika75

Sparkonto åt barnet

Delifi2: Det är väl ingen konstigt att man skattar. Man skattar alltid på sin VINST när man sparat i fonder och eller köpt rena aktier. Dvs om man sparat så att summan av det man sparat 10000 kronor, men att "anskaffningsvärdet" är 8000, då skattar man för de 2000 man "tjänat". Rikare har man ju blivit ändå. Skulle värdet sjunka betalar man inte heller någon skatt eftersom man inte tjänat något...

Jag rekommenderar aboslut fonder. På ett sparkonto vinner man som mest några få procent. Om man sprider sitt sparande i olika fonder (sprider ut risken, dvs att man inte satsar bara på ett geografiskt område, en bransch osv - det finns också redan blandfonder som är tryggare i sig) då är är det ganska säkert. Själv har jag placerat mina sparpengar i tre olika fonder varav en är en ganska "trygg" fond och de andra "högriskfonder". Om man hänger med lite (som jag gör) då lönar det sig verkligen. Mina fonder har gått upp med ganska mycket pengar senaste året, vilket räcker till en resa i vår.

Om man inte orkar lägga ner så mycket tid att tänka rekommenderar jag att pratar med en rådgivare på banken som kan rekommendera några blandfonder. Och kanske någon fond som är mer "riskabel" men ger högre avkastning...

Svar på tråden Sparkonto åt barnet