• Coming Soon

Någon som sett en Getingspindel

Finns det någon som sett en getingspindel i Sverige? Jag vet att de finns för jag har en på min HUSVÄGG!!!!!!

Jag har mailat olika tidningar om de kanske är intresserade, de lever normalt i södra Europa och i Afrika, få exemplar har hittats i sverige, men inte många alls.

Hua, jag vill INTE ha den kvar där.. den har ett stor bo med ungar i oxå..  Den är ca 6 cm lång med benen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-02 21:58
    JAG TÄNKER INTE DÖDA DEN! Men hoppas på att någon intresserad människa kanske kommer hit och hämtar den *blink*

• Svar på tråden Någon som sett en Getingspindel
  • A Andersson

men även i Skåne, Blekinge, Halland, Småland, Öland, Gotland, Östergötland, Västergötland, Bohuslän och i Södermanland. så den är _inte_ ovanlig.

• A Andersson
    listoplisto skrev 2009-09-02 21:20:43 följande:
    Vad häftigt med en så ovanlig spindel!
    spindeln är överuvudtaget inte ovanlig i sverige längre.
  • Snuttjulla

en hund/katt är väl för sjutton gubbar inte samma sak som en spindel? En hund är en hund, och en katt är en katt, de fyller sitt syfte gemtemot människan på ett annat sätt än spindlar. skulle vilja se den spindel som kan hämta tidningen, eller leka apport, eller leka med nystan, eller jaga möss. eller nej förresten, den vill jag inte se. jag vet att spindlar är jättebra djur, och håller skadedjur borta, men varför ska det komma nya arter till sverige? Vi har redan, om jag inte missminner mig över 3000 olika arter i sverige. Men visst, jag är inte särskilt förtjust i katter eller hundar heller, ge mig en ska jag trampa lite på den... *retas* (nää, skulle aldrig göra det, bäst att förtydliga det genom att skriva rakt ut att jag aldrig skulle det)

• Mandragora
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 21:52:46 följande:
    en hund/katt är väl för sjutton gubbar inte samma sak som en spindel? En hund är en hund, och en katt är en katt, de fyller sitt syfte gemtemot människan på ett annat sätt än spindlar. skulle vilja se den spindel som kan hämta tidningen, eller leka apport, eller leka med nystan, eller jaga möss. eller nej förresten, den vill jag inte se. jag vet att spindlar är jättebra djur, och håller skadedjur borta, men varför ska det komma nya arter till sverige? Vi har redan, om jag inte missminner mig över 3000 olika arter i sverige. Men visst, jag är inte särskilt förtjust i katter eller hundar heller, ge mig en ska jag trampa lite på den... *retas* (nää, skulle aldrig göra det, bäst att förtydliga det genom att skriva rakt ut att jag aldrig skulle det)
    Jag tycker att ett liv är ett liv - oavsett hur många ben man har (somliga har ju inte det heller).
  • Februarii
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 21:52:46 följande:
    Men det finns ju människor som har spindlar som husdjur, även om det inte är denna slags spindel. Men de är inte lika mycket värda som andra husdjur för att de inte kan hämta tidningen?
  • MysTic PrincesS

Bits den lille saken? Gift?

Undrar om getingallergiker tål den skoja där lite bara

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Mandragora
    Februarii skrev 2009-09-02 21:55:50 följande:
    Men det finns ju människor som har spindlar som husdjur, även om det inte är denna slags spindel. Men de är inte lika mycket värda som andra husdjur för att de inte kan hämta tidningen?
    Fan. Vi som inte ens har tidning - katten och hunden har inte en chans!
  • Coming Soon
    Mandragora skrev 2009-09-02 21:48:22 följande:
    Ja den är skitfarlig för gräshoppor, flugor och bin. Förresten så tycker jag att jag känner igen den. Och det var kanske inte så konstigt:Getingspindeln etablerade sig i Skåne under 1990-talet, med en topp 1998. Alla fynd i Sverige var t. o. m. 2001 från södra Skåne, förutom ett tveksamt rapporterat fynd från Gotland 1989. Antalet fynd under 1999-2002 var tre-fem per år. Under 2002 påträffades den dessutom i Blekinge. Under sommaren 2003, ökade antalet fynd markant i Skåne och den hittades också längre norrut, på Öland, i Småland, Västergötland och ända upp till Sörmland. Getingspindeln har i Sverige sedan mitten av 2000-talet stabila populationer i Skåne, Blekinge och på Öland. Den har senare även påträffats i Östergötland och på Gotland. Man tror, på grund av klimatförändringen, att getingspindeln kommer att sprida sig norrut till Stockholmsområdet.
    Åh tack för din info.. Intressant!! Jag tyckte jag kunde inte hitta någon direkt info om den.. men här kom den {#lang_emotions_smile}
  • A Andersson

jag hade en sådan som husdjur under 2002 redan. riktigt trevligt husdjurfaktiskt, blev rätt stor med

• Mandragora
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-02 21:56:04 följande:
    Bits den lille saken? Gift? Undrar om getingallergiker tål den skoja där lite bara
    Alla spindlar kan väl bitas. Och det är klart att den har gift! Det är liksom den tuffa grejen med att vara spindel.
  • Mandragora
    Coming Soon skrev 2009-09-02 21:56:45 följande:
    Åh tack för din info.. Intressant!! Jag tyckte jag kunde inte hitta någon direkt info om den.. men här kom den
    Det där kom fram som första resultat när jag googlade på getingspindel. Tada.
  • listo
    Mandragora skrev 2009-09-02 21:58:25 följande:
    Det där kom fram som första resultat när jag googlade på getingspindel. Tada.
    Jag hittade också det

Jag är för övrigt också tillfrisknad spindelfobiker. Det finns ett liv utanför skräcken!
    listoplisto.blogspot.com - godare än tacos!
  • Snuttjulla
    Mandragora skrev 2009-09-02 21:54:33 följande:
    Jag tycker att ett liv är ett liv - oavsett hur många ben man har (somliga har ju inte det heller).
    Man kan ju spekulera och diskutera detta i evighet, är du för eller emot dödsstraff? Föreställ dig så att nån rövar bort, misshandlar, våldtar och dödar och skändar ett barn, visst sjutton kan man önska att monstret skulle dö, helst en plågsam död. Även om man är emot dödstraff, så finns det alltid undantag. Allt är relativt...
    (äv nu varken för eller emot dödsstraff, och jag har inga planer på att skada en annan människa, men skulle nog kunna vara kapabel till det, om nån rörde mina barn. Då skulle spärren inte finnas kvar.
    Lite borta från ämnet, men jag tycker mig ha rätt till en åsikt, och för min del skulle jag gärna se lite färre spindlar...
  • Mandragora
    listoplisto skrev 2009-09-02 22:00:10 följande:
    Jag hittade också det Jag är för övrigt också tillfrisknad spindelfobiker. Det finns ett liv utanför skräcken!
    Ja det finns det och det är himla skönt att slippa rädslan. Jag hade inget val än att komma över dumheterna när jag bodde i djugeln i Indien.
  • Februarii
    Mandragora skrev 2009-09-02 21:56:32 följande:
    Fan. Vi som inte ens har tidning - katten och hunden har inte en chans!
    Djurplågare. Du vet, du borde trampa på dem.
  • Mandragora
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 22:01:11 följande:
    Man kan ju spekulera och diskutera detta i evighet, är du för eller emot dödsstraff? Föreställ dig så att nån rövar bort, misshandlar, våldtar och dödar och skändar ett barn, visst sjutton kan man önska att monstret skulle dö, helst en plågsam död. Även om man är emot dödstraff, så finns det alltid undantag. Allt är relativt... (äv nu varken för eller emot dödsstraff, och jag har inga planer på att skada en annan människa, men skulle nog kunna vara kapabel till det, om nån rörde mina barn. Då skulle spärren inte finnas kvar. Lite borta från ämnet, men jag tycker mig ha rätt till en åsikt, och för min del skulle jag gärna se lite färre spindlar...
    Klart att du får ha en åsikt. Det skall man ha i ett diskussionsforum. Men jag kunde inte låta bli när du skrev DÖDA DÖDA!
  • MysTic PrincesS
    Mandragora skrev 2009-09-02 21:57:41 följande:
    Alla spindlar kan väl bitas. Och det är klart att den har gift! Det är liksom den tuffa grejen med att vara spindel.
    Aldrig blivit biten så har inte en aning om alla spindlar kan bitas eller inte {#lang_emotions_tongue_out} fast om den har gift, kan det vara potentiellt farligt om man är riktigt överkänslig?

Hmm, överväger snart en flytt till sibirien... kommer hyfsat överrens men inhemska (små) spindlar, men ska det komma polkagris-spiders med... näää tack {#lang_emotions_dreamer}
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Mandragora
    Februarii skrev 2009-09-02 22:01:27 följande:
    Djurplågare. Du vet, du borde trampa på dem.
    Tyvärr är det snarare katten som alltid skall hålla på att trampa på mig. Särskilt magen.
  • Februarii
    Mandragora skrev 2009-09-02 22:03:01 följande:
    Tyvärr är det snarare katten som alltid skall hålla på att trampa på mig. Särskilt magen.
    Naturligtvis, du hämtar väl inte heller tidningen. Du leker antagligen inte med nystan eller jagar möss heller *fnys*.
Svar på tråden Någon som sett en Getingspindel