• Coming Soon

Någon som sett en Getingspindel

Finns det någon som sett en getingspindel i Sverige? Jag vet att de finns för jag har en på min HUSVÄGG!!!!!!

Jag har mailat olika tidningar om de kanske är intresserade, de lever normalt i södra Europa och i Afrika, få exemplar har hittats i sverige, men inte många alls.

Hua, jag vill INTE ha den kvar där.. den har ett stor bo med ungar i oxå..  Den är ca 6 cm lång med benen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-02 21:58
    JAG TÄNKER INTE DÖDA DEN! Men hoppas på att någon intresserad människa kanske kommer hit och hämtar den *blink*

• Svar på tråden Någon som sett en Getingspindel
  • listo
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 21:30:07 följande:
    DÖÖÖÖDA! Jag hatar spindlar, och har väldig fobi, knappt att jag kunde kolla på bilden... Snälla, döda den...
    Inte blir din fobi bättre av det
    listoplisto.blogspot.com - godare än tacos!
  • Mandragora
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 21:30:07 följande:
    DÖÖÖÖDA! Jag hatar spindlar, och har väldig fobi, knappt att jag kunde kolla på bilden... Snälla, döda den...
    Om någon anser samma sak om din katt / hund / häst är det alltså okej att döda?
  • Snuttjulla

Jooo, då vet jag att det är en mindre här i världen. Jag mår verkligen dåligt av dem. Och hemskt när jag ser en, och inte ska visa mina barn att jag är livrädd. Konstigt, när jag var liten tyckte jag jättemycket om dem. ville ha en sån där tarantella. (mår dåligt bara jag skriver namnet, och kan inte nes sitta med fötterna på golvet längre) Tror det var en dum en som skrämde mig, säkert min storebror... Hur som helst, jag hoppas nån har kollat upp om den är farlig? tänk om den lägger typ 1000 ägg, och så är den bärare på nåt virus, som är jättefarligt... *ryser och inbillar mig läskiga saker*

• Februarii
    Mandragora skrev 2009-09-02 21:40:59 följande:
    Om någon anser samma sak om din katt / hund / häst är det alltså okej att döda?
    Jag gillar inte små hundar, usch.

Du har ingen sån du kan trampa på, ts?
  • Mandragora
    Snuttjulla skrev 2009-09-02 21:44:10 följande:
    Hur som helst, jag hoppas nån har kollat upp om den är farlig? tänk om den lägger typ 1000 ägg, och så är den bärare på nåt virus, som är jättefarligt... *ryser och inbillar mig läskiga saker*
    Ja den är skitfarlig för gräshoppor, flugor och bin.

Förresten så tycker jag att jag känner igen den. Och det var kanske inte så konstigt:
    Getingspindeln etablerade sig i Skåne under 1990-talet, med en topp 1998. Alla fynd i Sverige var t. o. m. 2001 från södra Skåne, förutom ett tveksamt rapporterat fynd från Gotland 1989. Antalet fynd under 1999-2002 var tre-fem per år. Under 2002 påträffades den dessutom i Blekinge. Under sommaren 2003, ökade antalet fynd markant i Skåne och den hittades också längre norrut, på Öland, i Småland, Västergötland och ända upp till Sörmland. Getingspindeln har i Sverige sedan mitten av 2000-talet stabila populationer i Skåne, Blekinge och på Öland. Den har senare även påträffats i Östergötland och på Gotland. Man tror, på grund av klimatförändringen, att getingspindeln kommer att sprida sig norrut till Stockholmsområdet.
  • lillaloppans mamma

Gillar inte spindlar, men den var ju cool skönt att den bor hos dig och inte hos mig   {#lang_emotions_wink}

man kan inte prata om havet med en groda som sitter i en brunn
  • A Andersson

har funnits på öland de senaste åren.

• Mandragora
    Februarii skrev 2009-09-02 21:47:08 följande:
    Jag gillar inte små hundar, usch. Du har ingen sån du kan trampa på, ts?
    Tyvärr. Jag har bara en dobermann på 50 kilo.
Svar på tråden Någon som sett en Getingspindel