• hopp

Husmus jakt , bästa lockbetet

Nu är hösten på väg och de små mus-rackarna börjar göra intrång. Behöver alla tips jag kan få på lockbete och fällor för att minska populationen.

Vad gillar de egentligen; traditionella ostar och nötkräm verkar inte falla våra inkräktare i smaken.

• Svar på tråden Husmus jakt , bästa lockbetet
  • Maria40

Kan du inte låna en katt? Det mest effektivaste som finns mot möss.

• Rosana

Hmm, konstiga möss, som inte gillar ost..Kanske gourmémöss ni har fått? Nä men skämt åsido - när vi fick påhälsning så skaffade vi musfällor och riggade med ost. Och det funkade bra. Katten var totalt ointresserad att försöka hjälpa oss. Men det var iofs en riktig gourmékatt.

• Åsa Lund

Rökt korv är det bästa, vad jag vet!

• Tola

sparar i mina favoriter, vi har möss i/vis stugan

• jolle85

Vi hade problem med möss ett tag...
    Vi satte ut råttgift och sen sådana där fällor som de går in i och huvudet blir "mosat"...
    Har funkat toppen, har inga besvär nu!!!!
    Vi laddade med ost eller skinka!

• godtid

Choklad är toppen gott för möss
    sätter en liten bit i fällor
    och river ner choklad i en bunke med råttgift

• Wolfclaw

Faktum är att det är en myt att möss skulle vara särskilt förtjusta i ost. De tycker mycket bättre om godis.

• Isnogood

Åsa Lund skrev 2009-09-03 20:54:48 följande:

Rökt korv är det bästa, vad jag vet!
    Jag med...ah..alltså.. jag gillrar fällorna med rökt korv... eller en räka...
  • lövet2

Rökt skinka har våra möss fallit för ...

...and we prepare...for combat - to the death!
  • yatzy

Här funkar det rätt bra med peperonikorv eller choklad (men den vill vi helst ha själva!)

• Trill

Chokladpraliner rockar! De håller sig dessutom utan att bli hårda som ost och kött lätt blir.

• sänka

Håller med ngra föregående talare: rökt korv är grejen Har provat med ost flera dagar utan ngn som helst framgång, laddade sedan med rökt korv och har fångat 4 st hittills....!

• Pysselgalningen

Se till att ni ställer fällorna rätt med om det är sånna där "hederliga" fällor! Det är den största missen folk gör

• Mooki

Hasselnötter har jag i våra fällor, mössen känner igen det eftersom det ingår i deras normala kosthållning.
    Har även kört med choklad, men tycker effekten avtar efter ett tag.
    Hasselnötterna håller till nästa år, brukar låta fällorna stå om det kommer nån vilsen rackare - blev 2 under "off-season".

• Urtica

nötkola, en sån riktigt geggig fungerade hos mina föräldrar. Svårt för musen att pillra bort den utan att fällan slår igen också (har hänt flera gånger med korv och liknande).
    Man kan också hälla sand från kattsandlådan runt huset så blir de lite smånerviga.
    Annars är en riktig bonnkatt det bästa receptet. Bor i ett gammalt hus på landet, med hur många ställen som helst som de kan ta sig in på. Har aldrig haft en mus... förutom de katten har tagit in som troféer :P

Svar på tråden Husmus jakt , bästa lockbetet