Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Aga?

Ledilnaan skrev 2009-09-06 12:06:10 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 12:04:46 följande: Vilket jag gjorde, sen fick han en välförtjänt dask, vilket jag står för och inte ångrar.
    Att rycka bort = OK - du förhindrade en farlig situation.
    En dask efteråt = INTE OK, det är kroppsbestraffning, dvs aga och förbjudet i lag och en kränkande handling. Är barnet tre år kan man prata med det, vara arg på det. försöka få det tat förstå varför det gjorde fel, men det är ALDRIG OK att slå/daska/knäppa/nypa osv i bestraffningssyfte!
  • Veladis
    Ledilnaan skrev 2009-09-06 12:10:50 följande:
    grön banan skrev 2009-09-06 12:09:20 följande: Jag uppfostrar mina barn på det sätt som JAG tycker är bäst, inte vad NI tycker är bäst!
    Fast det är ju en fördel för dig om det är på ett lagligt sätt.
    Och defintivt en fördel för barnet om det slipper kroppsbestraffning och kränkande behandling.
    Märkligt att människor inte förstår att man ska behandla barn som de människor de är.
  • Veladis

Om min treårige son, som är ganska vild, gör något riktigt farligt eller helt galet, då tar jag honom först och främst ifrån situationen. Behövs det använder jag min styrka, men inte i onödan och inte för att det ska göra ont, utan helt enkelt för att lyfta undan honom från det som händer. Sedan tar jag honom i knät, eller sätter honom på ett sätt så han kan se mig in i ögonen (upp på diskbänken funkar bra i riktigt arga situationer) och så pratar vi om vad som hände. Det räcker med att jag har en liten, liten skärpa i rösten för att han ska inse att det är allvar. Det räcker. Inget straff än så länge, förutom konsekvensen att en enligt honom rolig situation avbryts eller försvinner. Om han t ex sitter i TV soffan och sparkar syrran, ja, då får han gå därifrån, det blir ingen mer TV och man får hitta på något annat. Vi "gör" också förlåt, han får säga förlåt och i viss mån ordna upp situationen, och jag brukar säga förlåt för att jag blev arg och lyfte undan.
    Behövs inga daskar, slag eller nyp. Han gör sällan eller ladrig om samma dumma sak igen. Och gångerna jag behöver bli arg blir färre och färre...

• Veladis
    grön banan skrev 2009-09-06 12:17:10 följande:
    Sanningens väg skrev 2009-09-06 12:15:00 följande: Menar du att sk. muslimska länder som te x Irak, Somalia, Libanaon, där majoriteten är muslimer, kan ha lagar som säger att aga är ok?
    I Sverige hade vi lagar om att aga var helt OK, både barn, hustru och tjänstefolk skull tuktas i lagom dos. Husagan avskaffades helt 1920 och föräldrar hade rätt att aga sina barn ända fram till 1966. Men först 1979 kom ett uttryckligt förbud mot barnaga. I många länder. även i västvärlden är det fortfarande lagligt att aga, och i vissa förespråkas det t o m. Galet, galet!
  • Veladis
    grön banan skrev 2009-09-06 12:29:31 följande:
    Jag vet att det totala agaförbudet i Sverige är ungt, men vi har iaf visat att vi kan uppdatera oss.
    Japp.
    Trots vissa bakåtsträvare och oförstående människor så tycker de flesta i Sverige idag att aga är fundamentalt fel. Det är bra.
  • Veladis
    SaramedM skrev 2009-09-06 14:25:32 följande:
    nej tvärtom så går trenden mot ett mer aktoritärt föräldrarskap igen, tyvärr måste jag säga
    Jag tror att det är lite både ock. Alltför många curlar och alltför många är för aktoritära. Kanske båda dessa ytterligheter kommer av att det är enklare på kort sikt att antingen vara för snäll eller att vara för strikt. Att hitta en bra medelväg, skapa relevanta regler och ramar tillsammans med barnen och följa dem kräver engagemang. Och avsett om man är hemmaförälder eller har sina barn på förskola måste man engagera sig i sina barn.
  • Veladis
    grön banan skrev 2009-09-06 15:16:22 följande:
    Visst, men aga behövs inte i nåt av fallen.
    Defintift inte! Aga behövs aldrig och är aldrig rätt!
  • Veladis

Aga blir inte OK för att det finns saker som är värre!
    Att använda kroppsbestraffning är fundamentalt fel oavsett om det gör lite ont ellerm ycket ont, det kränkande, kan vara förödande för barnets självkänsla och dessutom olagligt. Det finns betydligt bättre sätt att vägleda barn. Och det innebär inte per automatik att man är mesig elelr en "låt-gå-förälder". Snarare att man är en klok förälder som inser det sjuka i att tillfoga ett litet barn smärta i uppfostringssyfte.

• Veladis

Den som tillfogar någon smärta (eller kroppskada, sjukdom eller försätter ngn i vanmakt) kan dömas för misshandel enligt svensk lag, Brottsbalken 3 kap 5 §
    Barnmisshandel innebär att ett barn utsätts för våld, kränkning eller vanvård av en vuxen.
    Att en förälder, lärare eller dylikt daskrar ett barn är både våld och kränkning.
    Aga betyder kroppsbestraffning i uppfostrande syfte och barnaga går alltså in under misshandel.

Nyttig läsning : http://www.regeringen.se/sb/d/186/a/2779

• Veladis
    majess skrev 2009-09-28 14:18:42 följande:
    Nej självklart är det inte så att det ena är ok för att vissa saker är värre.Vad jag däremot tycker är att det överfokuseras så negativt på ngt som att daska ett barn på handen (och med daska menar jag inte att drämma till så man storknar...)Visst det kan vara förödmjukande,men det lär också barnet att det finns neg känslor kopplat med att tex måla på tapeterna eller hacka med en gaffel i bordet,det lär dem att det fanns trista konsekvenser av att göra så och därför gör dem oftast inte det mer.Som Pavlovs hundar...Att enbart säga till barn hade ju i den bästa av världar varit underbart,helst om de hade lyssnat redan efter första tillsägelsen...men nu är det ju inte så med barn,och om barnet inte har fattat att det inte är ok att tex hacka i bordet efter 6 tillsägelsen,vad skulle du göra då???För ärligt talat tror jag verkligen inte att ngn som håller med mig här inne anser att man väljer att daska barnet på handen med en gång,utan det blir ju ett alternativ när det andra inte funkar.
    Jag är förskollärare med pedagogisk utbildning och det finns inte ett enda barn jag har mött under min yrkeskarriär eller privatperson där "ingenting annat har funkat". Våld är ingen utväg, våld är fel, oavsett om det är ringa våld!
Svar på tråden Aga?