Aga?
Det är viktigt att n gäst ska trivas, men lika viktigt att barnen ska trivas också. Speciellt i vårt eget hem.
Jag vet inte allt om mobbning, men jag vet tillräckligt mycket, och har tillräckligt mycket sunt förnuft för att inse att ditt synsätt på mobbare och din inställning till aga både går aningen stick i stäv med varandra och är helt åt fanders. Båda påvisar dock en barn- och människosyn som ter sig skrämmande.
Om du verkligen brinner för mobbning borde du vara påläst och införstådd i den senaste forskningen för att göra verklig nytta. Du borde vända ditt hat till kreativitet, din ilske-energi till kunskap Jag har en bok framför mig som heter "Utstött - en bok om mobbning" (Christina Thors (red) lärarförbundets förlag 2007), den borde du verkligen läsa om detta är vad du brinenr för på riktigt. Det är en sammanställning av de senaste rönen angående mobbning. I kapitlet "Mobbning i skolan - fakta och åtgärder" av professor Dan Olweus kan man bl a läsa på sid 66 att en av de viktigaste bidragande orsakerna till en typisk mobbares aggresiva beteende är att barnet har blivit utsatt för maktorienterade uppfostringsmetoder, t ex aga eller våldsamma känsloutbrott. Det ligger lite i vad du själv skrev, "snälla barn vet inte vad makt är". Nä, just det, mn vänd på det. Mobbare som använder sig av maktövergrepp har ofttast själva varit utsatta för det....
Aga stävjar inte mobbning, det skapar mobbare.
Om vi ska återföra mobbningsdiskussione närmare trådens ursprungsämne...
Majess hävdar alltså att små barn som inte går att tala tillrätta ska ha "dask" i situationer där de t ex är "störiga" "stör vuxna" och "hänger över kakfatet", för annars kommer de att fortsätta vara odrägliga och bli mobbare som äldre.
Jag hävdar att daskar, aga och maktbaserad uppfostran snarare ökar risken att bli mobbare än minskar, och har påvisat stöd för detta påstående i aktuell forskning kring mobbning.
Majess har också uttryckt att i mobbningssituationer ska öga för öga, tand för tand gälla som straff för mobbare, eftersom mobbare mobbar för att de är elaka. Jag menar att det inte är så enkelt, att det alltid finns strukturer bakom. Det innebär inte att det är "synd" om mobbare per automatik - men att man måste gräva djupare för att bli av med problemet.
Kort sammanfattat av några meter inlägg. Mer input på det, tack.