Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

Aga?

Veladis skrev 2009-09-28 14:59:46 följande:
    Varför jag tar upp det? För att du går på om att man kan använda daskar när "inget annat funkar" "när barnet hackat gaffeln i bordet sex gånger" osv. Då måste jag bara påpeka att jag har mött många barn i mitt yrke och mitt privatliv och att jag ändå aldrig varit i en situation där "ingenting annat funkar". Jag tror f ö defintivt att barn kan få men av att bli daskade. Betydligt högre risk än om man hjälper dem förstå vad som är fel, avleder dem eller provar någon av de andra 1000 möjligheterna som står till buds.
    Börja med att sköta alla aspekterna på ditt yrke istället för att hitta dina 1000 möjligheter att avleda barnet...
    Jag ser hellre ett friskt barn med varma kläder ute i höstkylan som ngn enstaka gång fått en liten dask på näven,än ett barn som har en pedagogisk ledare som så engagerat såååå förklarar att det är jajja medans de andra barnen kutar ut i kylan utan ordentligt med kläder på kroppen....
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 15:06:23 följande:
    Sjukdomar får man av virus och av bakterier, inte av för lite/för mycket kläder.Att du tycker förhållandena på svenska förskolor är dåliga har dock inte så mycket med om aga är rätt eller fel att göra.Men självklart kan även förskolepersonal göra sig skyldiga till vanvård och misshandel, även om det oftast sker i hemmet av barnets huvudvårdare.
    Ja ja...men du vet väl också en ganska grundläggande faktor,det är INTE nyttigt för ett barn att vara ute utan tillräckligt med kläder på kroppen!
    Jag är själv ssk så jag vet mycket väl vad som orsakar förkylningar...
    Och med mina angrepp på dagis personal så menar jag bara att man kan inte ena sekunden tala för en sak som skall skötas så pedagogiskt så,för att i nästa missköta andra lika viktiga åtaganden...lite kasta sten i glashus...
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 15:12:21 följande:
    !!!!! Menar du att du tycker man ska införa aga i förskolan för att få barnen att klä på sig ordentligt?!
    Nä verkligen inte!!!
    Detta besvarar jag inte ens...läs mina inlägg,och med det senaste menade jag bara att man skall sköta ALLA åtaganden och inte leka moral kärring om man i nästa sekund kan missköta barn på andra sätt.
  • majess

För att få barnen att klä på sig krävs fröknar som hjälper dem....

• majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 15:34:31 följande:
    Vad säger att barnet slutar efter en dask på handen? Vad blir nästa steg? En hårdare dask? Ett nyp? Drag i örat? Slag i ansiktet?Beroende på barn så är man ju helt olika i sitt sätt att ta "slag", vissa kuvar sig direkt, andra barn blir ännu trotsigare! All form av våld mot barn oavsett hur hårt/löst det är är förkastligt, spec. som det gärna går över styr till sist...
    Där hänger jag helt med,det är en svår övervägning,där jag tack och lov!inte ngnsin har behövt ta ställning till sådana saker,jag har aldrig behövt ! Och även om mina barn hade varit stökiga så hade jag inte ens daskat dem på näven! För jag älskar mina barn,men däremot ser jag många barn i bekantskaps kretsen som är hur jobbiga som helst med trötta föräldrar som bara försöker o stå ut medans deras ungar kör över dem. De barnen skulle behöva en dask på näven....
  • majess
    SaramedM skrev 2009-09-28 15:45:21 följande:
    jag ser hellre att M springer ut naken på förskolan än att de slår henne för att f henne att lyda!
    Varför inte se att M springer ut med kläder och de inte slår henne?
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 15:31:48 följande:
    Om vi ska fortsätta använda liknelser så är det snarare så att du famlar efter halmstrån - i helt galen tunna...Du menar alltså att alla 84 000 förskolepedagoer inte kan uttala sig om barnaga för att de missköter sina åttaganden. Eller att jag inte kan uttala mig om barnaga eftesom jag missköter mina åtaganden? Och det vet du eftersom jag är förskollärare och "enligt vad du har hört om dagis idag" är jag då per automatik dålig på att klä på barn ordentligt med kläder...?
    Nej du kan säkerligen vara en hejare på att sköta ditt yrke,däremot så var det du som tog upp ditt yrke,inte jag som frågade...då svarade jag bara att i allmänhet(sedan finns det givetvis undantag..) så har inte dagisfröknar det bästa av rykten
  • majess
    Plutteli skrev 2009-09-28 15:53:05 följande:
    Tror snarare att de har föräldrar som skulle satt gränser från start när barnen väl börjat göra sådant de inte får. Känner ett barn i min närhet som fått en dask mer än en gång och för varje dask har han blivit mer och mer rebellisk och gett sig fan på att göra allt för att irritera sina föräldrar och sin omgivning... Jag var personligen åt det hållet också som barn, ingen dask i värden fick mig att lyda mer, tvärt om. För varje dask så gjorde jag mer och mer tvärt om mot vad jag fick och började även ljuga om mer eller mindre allt inför mina föräldrar osv...
    Jag är inte sämre än att jag kan hålla med.Du har ett vettigt argumentation sätt! Jag vet att det lika väl kan slå fel,du har rätt,men ibland så ser man dessa som du har rätt i ouppfostrade barn från strat...göra de mest dumma saker,som man liksom bara inte kan fatta att föräldern står ut med!! och ofta men inte alltid kommer det ett trött jaja gumman så är inte snällt,och barnet fortsätter som om det inte ens hört,och eftersom jag är en ärlig människa som säger vad jag tycker och tänker så kan jag med en gång säga att de barnen,eftersom de inte är mina,kan jag ibland tycka att om deras föräldrar brustit så mycket i starten så borde ngnting lite mer drastiskt ske för att få barnet att Stopp!!Nu är det nog! Inte så drastiskt som slå dem,men en liten dask på handen...
  • majess
    Veladis skrev 2009-09-28 16:00:45 följande:
    Det finns INGET barn som behöver en dask!!! Du säger det ju själv - du älskar dina barn, och dem man älskar slår man inte. Och dina vänners barn - älskar inte föräldrarna dem? Varfö inte stötta dem i deras föräldraskap istället för att lägga över problemet till barnen och straffa dem?

Jag tog upp mitt yrke eftersom jag har möter och har mött många barn som burit sig åt på alla möjliga sätt, men det har aldrig varit aktuellt med slag, daskar etc eftersom det finns 1000 andra möjligheter att få barnen på "rätt köl" med ett oönskat beteende eller dylikt. Det är f ö inget man behöver pedagogisk utbildning för att kunna inse (hoppas jag), men jag tog upp mitt yrke i syfte att visa att jag har mött så många barn där konflikter har kunnat lösas på så många andra sätt.
    Jo det finns faktiskt barn som behöver en dask,men bara en!
    När jag var liten hade jag en dagmamma som la peppar på tungan på ett barn i vår grupp för att hon hade bitit ett annat barn,den ungen bet ALDRIG någon igen,vi möttes i vuxen ålder och hon sa till mig att hon aldrig glömde det,men att det var BRA enligt henne,för det sista hon ngnsin gjorde var att bita ngn....denna kvinna har i övrigt inga men ooch är dessutom hur trevlig,välartad som helst och hade två underbara flickor på 3 och 5 år som uppförde sig exemplariskt.
  • majess
    Maggis skrev 2009-09-28 16:06:27 följande:
    Om du nu inte menar det så är det ett rätt knepigt sätt att uttrycka sig på. Inte tusan behöver man missköta sina åtaganden av den enda anledningen att man inte vill aga ett barn. I övrigt så har du väl knappast en enda susning om hur just Veladis eller landets övriga förskolepedagoger sköter sitt arbete. Så det känns oerhört märkligt att anklaga någon för att vara en moralkärring som missköter sitt arbete baserat på det enda faktum att den personen inte accepterar barnaga. Vilket jag, för övrigt, helt håller med henne om. Det ingår inte förskolepersonalens plikter att tillrättavisa barnen med kroppsbestraffning och det är dessutom olagligt. Och en dumboms utväg. Dessutom så blir det lite roligt när du skriver att du inte ens besvarar mitt inlägg när det är just det du gör.
    Ja,visst gjorde jag.iaf....kanske för att du verkade ha svårt att fatta annars.
Svar på tråden Aga?