• Anonym

Men hallå. Hur tänker idioterna

Rektorn ringde igår, tydligen har min son retat en annan kille i klassen för karlsson på taket, han heter karlsson så det är väll inte hela världen.

Men tydligen tyckte pojken det och lärarna. Tål inte ungar saker i skolan lägre. Han hade ju typ inte slagit nån.
    Jag tycker man kan skratta åt sånt dumt, inte analysera allt för då blir det bara jobbigt.

• Svar på tråden Men hallå. Hur tänker idioterna
  • Maggis
    Linda Ligist skrev 2009-09-04 13:38:04 följande:
    Oj, fan vilken lynchmobb! Jaja... Men först och främst; Det är INTE okej att vara elak mot någon annan. Inte ens på FL... men OM någon har en nedsättande åsikt om mitt barn, så tror jag att jag gör honom en stor tjänst genom att lära honom att andra människors åsikter inte är avgörande för vem han är som person.Jag fattar inte riktigt varför det är så upprörande? Jag ska väl inte lära honom att ta skit? Jag vill helst att det ska rinna av honom så mycket som möjligt. Haha, ja här är kommentar överflödig. Nu har en sann mobbingmotståndare talat!
    Ja, det köper jag. Men det handlar ju knappast om att man ska lära sig vara hårdhudad utan snarare om att man vet sitt värde och är trygg i det. Och hur det nu än är så vet ju de flesta att barn är lättpåverkade och känsliga för vad deras kompisar säger. Ingen vill ju stå ut. Och ingen ska behöva vara hårdhudad, egentligen.
    //Maggis
  • Linda Ligist

Anonym (t) skrev 2009-09-04 13:52:03 följande:

Var har du varit? Det har verkligen varit en ohejdbar lynchmob här inne. Helt otroligt med tanke på ämnet, men de flesta verkar inte inse det ologiska i sitt beteende. Tyvärr tror jag inte att det går att få in vett och sans i diskussionen. Alla har rätt till ett ok bemötande, det gäller både killen som blev ledsen, killen som gjorde honom ledsen och hans mamma. Oavsett vad som egentligen har hänt, vilket faktiskt ingen här inne vet. Alla bara associerar till sina egna erfarenheter om mobbing och drar egna slutsatser. Undrar när det blev omodernt att vara eftertänksam.
    Ja, visst är det märkligt, hela upplägget...

inte konstigt att det är svårt att lösa problemen i skolan när föräldrar helt verkar tappa konceptet så fort ämnet kommer upp.

Sen, med risk för att utlösa ännu en attack; det där med att det är bra att vara lite hårdhudad, det gäller inte bara barn. Motsatsen till att vara hårdhudad för mig är att vara lättkränkt, vilket jag tycker att allt för många människor är. Det roliga är att de lättkränkta tror att alla andra är lättkränkta också. Jag blir lika förvånad varje gång någon förolämpar mig och tror att jag ska ta illa upp.

Till exempel Maddex; du får gärna tycka att jag är en idiot. Det är en åsikt, som du har rätt att ha. Dessutom känner jag inte dig, så vad du tycker om mig som person, och vad som kommer ut när du går på toa, hamnar i samma hög för mig.

Samma sak vill jag att min son ska kunna känna om någon säger att han är dum i huvet när han går i skolan. Det är en åsikt, och att de uttrycker den på ett sånt sätt säger mer om dem än om honom.
  • Anonym (t)

svar på #382:

Ja, det vore bra om folk överlag kunde ha den inställningen att allt har flera sidor och nyanser. Det är likadant med ordet "våldtäkt". Det är som att det får blodet att koka över och varje hjärncell att ta semester hos många. "Man ska ha rätt som tjej att ställa sig och strippa på gatan utan att bli överfallen". Ja, det ska man och våldtäkt är vidrigt och måste motarbetas på alla sätt. Även med den inställningen är det viktigt att förstå att man kan skydda sig och sina barn ifrån att bli utsatta genom att lära dem att stå på sig, inte lita på alla människor, inte bli aspackade och försätta sig i hjälplösa situationer. Om man hamnat i en hjälplös situation är det fortfarande ett brott och vidrigt ifall någon utnyttjar det, men det går att förebygga och undvika att situationen och risken uppstår. Det är ingen slump att det är vanligt att samma barn utnyttjas av flera olika och att samma tjej kan bli våldtagen vid olika tillfällen.

För att skydda sitt barn kan man hjälpa det att bli starkt, säga ifrån, fråga varför och våga säga nej. Det gäller ALLA faror. Hårdhudad är ett ord som får mig att tänka på Dirty Harry, men jag förstår ungefär vad du menar. Man kan lära sitt barn att inte mobba andra, men man kan också lära sitt barn hur det ska hantera orättvisor.

• Linda Ligist

Lite OT, men det bjuder jag på;

Jag har också drillat min lillasysters självkänsla så gott jag har kunnat, så när hon elva år gammal blev kallad för "hora" av en äldre kille på skolan blev hon alldeles häpen och frågade högt; "pussar du verkligen din mamma med den där munnen?", varpå han kaxigt svarar "det är klart jag gör". Detta framkom under ett mycket underhållande kvartsamtal.

• Kaktusen

Jag har inte läst hela tråden men om någon blir ledsen och inte vill bli kallad ett visst namn, även om det är på skoj, så ska man som förälder säga åt sitt barn att sluta säga så. Så TS, förklara för din son att man slutar ifall någon inte tycker att det är roligt.

• Anonym (3)

Linda Ligist skrev 2009-09-04 14:26:08 följande:

Lite OT, men det bjuder jag på;Jag har också drillat min lillasysters självkänsla så gott jag har kunnat, så när hon elva år gammal blev kallad för "hora" av en äldre kille på skolan blev hon alldeles häpen och frågade högt; "pussar du verkligen din mamma med den där munnen?", varpå han kaxigt svarar "det är klart jag gör". Detta framkom under ett mycket underhållande kvartsamtal.
    Good for you och din lillasyster, men alla är tyvärr inte begåvade med en god självkänsla och rapp tunga. Det kan ju inte vara så att alla ska behöva tuffa till sig så att några stöddiga barn ska kunna känna sig fria att hitta på öknamn till alla som inte är lika långa och smala som dem själva.
  • Dessie
    Anonym skrev 2009-09-04 12:16:26 följande:
    Undrar vart TS tagit vägen??
    Hon har kanske gått vilse i trollskogen?!
  • Millan83

nej men usch.. :P vi blir ju oroliga!

Dessie skrev 2009-09-04 14:47:52 följande:
    Hon har kanske gått vilse i trollskogen?!
  • Dessie
    Millan83 skrev 2009-09-04 14:50:18 följande:
    nej men usch.. :P vi blir ju oroliga!
  • Millan83

Men ärligt.. Jag är genuint intresserad av en diskussion med henne, men det är svårt när hon inte är här..

Vore så intressant att höra hennes tankegångar runt mobbning och hur det ser ut i just det här fallet! Har hon pratat med rektorn mera? etc..

Svar på tråden Men hallå. Hur tänker idioterna