Anonym (Va?!) skrev 2009-09-04 18:01:49 följande:
Anonym (t) skrev 2009-09-04 14:18:24 följande: "Det är ingen slump att det är vanligt att samma barn utnyttjas av flera olika" - öh?! Jag måste bara fråga - hur tänkte du nu?! Skjuter du en del av skulden på utnyttjade barn för att de blivit avskyvärt behandlade på dem själva? Ärligt, hur kan du jämföra vuxna människors obetänksamma handlande med barn vilka står i en beroendesituation? Jag tycker du är helt ute och cyklar med ditt resonemang. Faktiskt tycker jag att det är vidrigt.
Visst låter det vidrigt! Men någon cykeltur är det inte tal om. Det en sexualförbrytare gör med ett barns självkänsla sätter djupa spår. Är traumat obearbetat så kan ett vant öga se det. En stor fördel när man jobbar med ungdomar med problem, men en ren jävla katastrof nästa gång samma barn träffar en sexualförbrytare. I mitt arbete träffar jag och pratar med både offer och förövare, och man blir mörkrädd när man ser hur förövarna väljer sina offer.
Det betyder givetvis inte att det är barnets fel (på FL måste man påpeka självklarheter). Och givetvis, i en bra värld vore det inte så.