• Sofie

Hur ofta tvättar ni gosedjuren?

- hur ofta bör man tvätta dem när man har en bebis som suger och dreglar på dessa stackars kramdjur? 1 ggn/vecka?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni gosedjuren?
  • Sofie

Nej det är det jag inte gör (tvättar dem så ofta alltså). Men jag vet inte om man bör göra det oftare? Tänker att det borde växa kvalster och allt möjligt annat äckligt i dem?

• Sofie

Om man inte har en torktumlare då? Ska man rosta dem lätt i ugnen då?
    Räcker inte upp en hand själv; jag är tyvärr inte så noggrann som jag önskar att jag skulle vara

• Sofie

Viktor har en liten hund som piper, den gillar han! Skrattar förtjust när den låter! Annars har han nog ingen direkt favorit, utan undersöker det som han får tag i.

• Sofie

Ceci lia: jag körde dem i tvättmaskinen och det gick bra (tvättade dem enligt tvättanvisningarna). Efter tvätten fick de ligga på en torkställning och torka, tog ca ett dygn (körde ett tvättprogram med försiktig centrifugering).
    Jag vet inte hur pass noga man behöver vara hemma, men jag tänker att de (beroende på förvaring m.m.) även blir dammiga. Vi har alla gosedjur i en stor korg, men det kanske skulle vara bättre att förvara dem i en box med lock och ta fram några i taget.
    När vi är på öppna förskolan försöker jag hålla lillen ifrån deras mjukdjur, för jag tror att de - om något - är en riktig spridningskälla av förkylningar, gastroenteriter etc *blää*.

• Sofie

Viktor är inne i den åldern nu när han undersöker allt med munnen (han är 5½ månad), så de blir ju lite ansatta för tillfället. Han brukar ligga på en lekfilt med mjuka skallror, gosedjur, tygböcker m.m. framför sig, och då smakar han på det som ligger närmast

Nappar kokar vi ca 1 ggn/vecka, gillar att ha många så att man inte behöver koka så ofta, för tillfället används 12 nappar (brukar köpa Bambinos 4-pack).

• Sofie

Men Skidan - låt inte mina nojjor drabba dig!!

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni gosedjuren?