Inlägg från: Solaris |Visa alla inlägg
  • Solaris

Snackis 8 "Inbördes beundran"

Exakt, håller med Stina,stå på dig Fossing!!!!
    Här håller på vi att förbereda inför Alidas födelsedagsfirande, blir litet barnkalas förkompisar som har barn i Alidas ålder idag och imorgon för närmaste släkten. Känns inte jobbigt alls bara kul!
                          {#lang_emotions_sunny}Grattis i efterskott till två nyblivna 3-åringar, Thea & Liam!!!!, hoppas ni haft roliga födelsedagar!!!!{#lang_emotions_sunny}

Alida 060928 & Knut 090321
  • Solaris

Alida tackar så mycket för grattishälsningarna och hälsar att hon haft en bra födelsedag med massa tårta,gotter och en del paket ochså
    Dockskåpet gjorde  succe´och det är så mysigt att höra hur hon leker och pratar för sig själv därinne och möblerar för dockfamiljen.
    Häromnatten kunde hon inte sova utan klagade på ont i örat och varm var hon ochå, men C fick ta det eftersom Knut var gnällig han med.Pust,gissa om vi var trötta igår. Tur att det inte var förskola igår, så hon fick vilat upp sig efter helgen kalasande.

Amber - Vilken underbar bild på "småsnäckorna", dom är ju bara för söta

Ullen- Hoppas ni hittar en kanonbil snart då , härligt att få höra hjärtljuden på lill*n.

Heeso - De är ju för härliga ,gulligt att bebisen fick höra storasyster sjunga, gillar hon att sjunga mycket annars med? Alida går mest hela dagarna här hemma och sjunger, när hon är på det humöret.

TinaLisa - Trevligt med Ullared och släktbesök, tycker ochså det är grejer de behöver mest hela tiden, fick fixat vinteroverall åt Knut när vi var där sist, för den efter Alida komemr va för liten och den andra har"tjejiga" inslag....

Stina - Inte hela tiden men rätt så ofta, då brukar jag säga till ALida: "kan du säga snälla mamma istället?"(om det är något hon vill ha.)

• Solaris

En bamsekram till dig Trollsan, vet inte vad jag ska skriva men det är bra iaf att ni går på familjerådgivning och trivs med terapeuten där. Hoppas verkligen du kommer ur depressionen och får må bättre snart.
    Kan berätta att jag mådde psykiskt dåligt innan jag väntade Alida, men när Alida låg i magen mådde jag bättre än vad gjort på många år faktiskt och ingeting av det har kommit tillbaka nu.

Gravid- Vilket underbart kort på lille Anton, sicken sötnos!

Soda- Ang bilstol så köpte Alidas morföräldrar en Brio zento som sätter in när Alida åker med dem och den är som, LMH, säger väldigt rymlig, synd bara att den fick bottenbetyg i Råd & rön,menvi är ju jättenöjda som sagt, så  jag skulle ochså våga rekommedera den. Själva har vi en Britax freeway i "min"bil och en Acta graco i C:s bil.

Jag efterlyser lite råd & tips om bilstolar jag med. Knut växer så det knakar, så vi får nog vid Jul ta undan babyskyddet och så får han en riktigt bilstol, tanken är att han ska få Alidas och Alida en framåtvänd, har för mig att de egentligen ska vara 4 år när de är framåtvända, men hur är det egentligen? någon som vet?

• Solaris

Vilken snygg vagn,Ullen, röda vagnar är riktigt läckert, både vår singelvagn och syskonvagn & paraplysulky är röda så vi är nog insnöade på det här,  och priset var ju inte fel heller, riktigt fynd ,för nya är det nog nästan det dubbla har jag för mig. Tack för råden ang,bilstol, får nog kolla det med bältet när vi ska köpa ny, har tack och lov några månader på oss,men det känns som Knut kommer växa ur den snabbare än vad Alida gjorde.

gravid & Stina - Kul med utflykt till huvudstaden, åker Oliver med ochså eller är det bara du & Isabella?

Skojsan - Duktig tös, Lotta, nästa gång får hon rita på vanligt papper med kritor så ni kan spara

Jag har varit ensam med barnen från igår morse, C är på jobbresa till Tyskland och kommer hem sent ikväll. Tack och lov har båda sovit realtivt bra, men man märker hur"lyxigt" det är att vara två, när t.ex Alida vaknar på natten och behöver toa/törstig etc.
    Knut är inte superintresserad av smakportionerna, men fruktpure´& äpplegröt är väl det som går lite bättre, vällingen funkar bättre & bättre.

Hoppas kunna lämna honom (och även ALida förstås) hos farmor & farfar när vi ska på fest om  några helger, festen är i närheten där svärföräldrarna bor så det kommr vara nära om det skulle krisa.

• Solaris

Gravid- här är en uscha, jobbigt med snuva och förkylningar, låter som ni haft det härligt i huvudstaden.

Heeso- Förstår att du blev lite uppskrämd, skönt iaf att bebben verkade må fint.

Daggis- Härligt att du trivts fint på förlossningen, kanske man träffar på dig om det skulle bli en liten 3:a i framtiden
    En gång i tiden,(läs i gymnasiet) var jag väldigt inne på att läsa vidare till sjuksköterska och senare till barnmorska, gick ju omvårdnad,prkatiserade på BB på NÄL och jobbade som undersköterska, på äldreboende, Sahlgrenska m.fl, innan jag kom på att jag ville läsa till förskollärare.
    Nu händer det  ibland att jag nästan"ångrar" mig att jag inte kämpade på  och fortsatte till ssk, även om jag stormtrivs i förskolevärlden.

Grattis Simon!

• Solaris

Äntligen lite mer tid till att skriva och inte bara läsa Här går livet sin gilla gång. Knut växer och frodas och Alida går på förskolan 3 dagar i veckan,där hon stormtrivs, på hennes avdelning går det totalt 5 15-timmarsbarn,vilket känns skönt för då är dom flera som kommer & går samtidigt.
    Hur går det med smakisar & mat för er andra, gravid, Barbella, Stina & Amber? Vi kör stenhårt med vällingen och det börjar ge lite resultat.

LMH- Jag tänkte på det häromdagen att jag hade en tunn sommarjacka när jag åkte hem från BB när ALida var född
    , inte att tänka på nu.

Amber - Skönt att höra att det inte bara Knut som är lite skeptisk till gröten. Härligt att höra hur de växer och frodas. Förstår att det känns tomt utan kissarna. Hoppas ni får en riktigt mysig biokväll.

• Solaris

Hej allihop!

Har precis lämpat av Alida på förskolan, första dagen idag, natten till igår vart hon så hostig och fick dåligt med sömn så då fick hon stanna hemma, men hon verkade mk.t bättre idag så idag får hon gå. Imorgon ska hon få vara hos sin mormor när jag & Knut åker till stan och roar oss
    Nästa helg ska vi på fest och lämna bort båda barnen hos farmor & farfar. Lite nervöst är det ju eftersom Knut är en riktig"amningsbebis"fortfarande och är måttlgit förtjust i välling,gröt & smakisar, skulle det krisa får jag väl åka hem till dem & amma,för dom bor ganska nära där festen ska hållas.

Amber & Barbella- Låter mysigt med biobesök, är grymt sugen på att se den filmen, har läst alla böckerna och de var ju såå bra och första filmen var ju bra ochså.

TinaLisa - Säger som flera andra, säg som det är att du vill veta både bra & dåligt. Som personal tycker jag  det är jättebra att få veta om det är något jag missat så man kan bli bättre på det.

Skojsan - Tråkigt med bakslag, tror ochså det kanske är en trygghet, har ni pratat med personalen på  förskolan om det, vad säger de?

Barbella - Vet precis vad du  menar ang, Max nätter. Knut har börjat krångla och vaknar flera ggr/natt och då duger bara bröstet så nu i snart en vecka har jag nog ammat allt från 2-4 ggr/natt,har även testat 5mm, men är livrädd för att ALida ska vakna speciellt när jag är ensam med barnen,
    Dagtid är man helt slut och tyvärr går det ut över Alida
      Inte så roligt för henne med en grining & trött mamma. Som grädde på moset var C  borta på jobbresa från igår till idag och nästa vecka är han borta mån-tors. Hoppas på att syrran har det lugnt i skolan så hon kan komma och sova över. När mamma har varit här och hjälpt till att natta Alida har det inte funkat alls och då älskar Alida sin mormor, men med Gita har det funkat.

• Solaris

Kikar in och tackar för en trevlig dag, TinaLisa och alla ni andra som var där, har verkligen saknat er alla så mycket. Alida slocknade i bilen hem ochdet var supersvårt att få henne att somna ikväll, men det vardet värt,med tanke på att hon verkade haft så kul. Imorgon är det förskola och utvecklingssamtal där, samt läkarkontroll på bvc för Knuts del.
    Trollsan- Skönt att du får snitt och härligt att höra tt du ser fram emot bebisens ankomst.

LMH-Ha det så skoj i London!

• Solaris
    TinaLisa- , Nä somnade gjorde jag i vart fall inte i tisdags ,möjligtvis somnade jag gott på kvällen

Gravid & Daggis -  Axel & Juni har ju för härliga kommentarer på lager.

Skojsan - Låter som trevlig kvällslektyr, tycker (oftast) Jepser Juul har mycket bra att komma med.

Idag har Alida varit hos sin farmor större delen av dagen då jag och Knut var på babysim för sista gången. Mindre kul just nu är att hon emellanåt trotsar så man vet inte vad man ska ta sig till, känner inte igen min goa tös ibland.... Hur är detm ed er andra trotsar era 3-åringar massor nu eller har de kommit över den fasen?
  • Solaris

Hej allihop!

Försöker få ner några  rader medans barnen är lugna.
    Gällande vaccinet är både jag & C helt för och de ska börja vaccinera barn på vår vårdcentral nästa vecka och har de tillräckligt med vaccin så får föräldrar ochså ,så det ska jag hoppa på . Precis som du Amber så är det mycket för minstingens skull man gör det, och som jag fattat det rätt kan sjukdom,en drabba hårt hos i övrigt friska människor.
    Kul att höra från dig, Calibo, kul att du ändå läser och håller koll på oss
    Gällande Knuts nattamningar så har det minskat, han vaknar vid 4 och vill ha bröstet och det är väl ok om det räckte och han somande om,men han vill gå upp då så det är en evig kamp.
    Bra med nappinstoppet, Barbella, det borde vi ochså köra med här, för det är inte alltid han är hungrig.... Ibland har han vaknat och skrikit en kort stund och så ar vi inte varit så snabba med att gå in och ibland har han "lyckats"somna om själv.

• Solaris

Idag fick Alida sin vaccination, gick bättre än jag trodde, tror hon inte fattade förräns efteråt att hon blev stucken. Sedan pratade vi om det lite innan att hon skulle få välja lite godis(vilket hon annars ALDRIG får) så det var lite "stort"
    Hos oss skulle medföljande förälder få om de hade gott om vaccinet, men när vi kom till VC idag så var vaccinet slut för vuxna(alltså de som tillhörde riskgrupperna).
    Hoppas nu bara att våra barn(som blvit vaccinerade nu och de som kommer bli det) slipper otrevliga biverkningar.
    Har redan"förvarnat"Alidas fröknar om att hon kanske blir hemma ifall hon får feber av sprutan.
    Calibo - Hoppas nu bara inte Tim blir sjuk, underbar kommentar!

• Solaris

Heeso- Det du beskriver, nåt liknande hade jag när jag väntade Alida, men min BM tyckte inte jag skulle oroa mig, fast jag oroade ju upp mig iallafall

Ullen - Inte kul m sammadragningar i "bara" v.22, får hoppas de avtar. Försök  att vila lite mellan varven, vet att det är lätt för mig att säga,,men,men

Gott, Daggis, då är det ju inte alls långt kvar nu då även om det "bara" är uppsatsen nu då.

Här har vi precis gjort lite nya upptäckter; Alida har ganska länge behövt vila middag, men det känns som vi defenitivt måste sluta med det här och nu för hon somnar inte om kvällarna, eller iaf väldigt sent, igår var det runt 21:30 som hon somnade.
    Knut har börjat krypa och nu går det jättesnabbt så man måste ha stenkoll mest hela tiden. Alida var ju inget krypbarn och satt mest stilla och"lekte", men Knut älskar att krypa in i ALidas rum och "leka" där. Detta har bidragit till att han blivit mer intresserad av riktig mat ochså. Burkmaten ratar han, dock funkar fruktpuréerna.Så han äter samma som oss andra, dock utan salt.
    Där är det ochså skillnad för med Alida var jag "präktig" och lagade massor av barnmat själv som hon ratade till förmån för burkarna, men Knut är tvärtemot, vilket är ju kul att han gillar min hemlagade mat

• Solaris

Även om jag var till Ullared tidigt i höstas så hade det vart skoj med en tripp dit ner.

Stina - Då kryper nog Isabella närsomhelst, spännande! Hur går det med smakisar/mat?
    Knut började ochså så, stod och "vägde" på alla fyra innan han kom på hur han kunde ta sig fram. Detta är ju som sagt nytt för mig då ALida satt oftast helt still eller hopapde fram på rumpan, det gjorde hon innan hon vågade gå helt själv utan att hålla någon av oss i handen.

Amber-  Inte en dag för tidigt, kommer abslout hoppa det "tåget" och låta Knut få bli vaccinerad när det finns möjlighet.

Heeso - lite i dom banorna har jag ochså tänkt ang, presenter. Gjorde så på förra ullaredsbesöket att jag köpte alla presenter till de barn vi visste vi skulle på kalas till under hösten, + julklappar till Alida och Knut. Väldigt praktiskt för då slipepr man ut och jaga present i sista stund innan kalaset.

• Solaris
    Gravid - Det kommer går jättebra med läggningen ikväll ska du se, usch jobbigt att Anton vaknar så ofta ,förstår att du är helt slut.

Barbella - Härligt med eget rum och skönt att Max kan sova längre i sträck ochså, hoppas det håller i sig.

Här är det lugnt. Knut sover och har sovit sedan 10-tiden, länge för att vara hon
    Alida sitter och pysslar kort och jag fastnade här.
    Knut sover alltsom oftast rätt bra nattetid ,men han vaknar väääldigt tidigt ,sedan tror jag han störs av mig & C och vi störs av honom. Så ruint jul ska han få eget rum och Alida få ett större på loftet, kommer nog bli bra.
  • Solaris

Skönt att läggningen gick bra, gravid, tycker ochså det är lite trixigt att få ihop det de kvällar man ska göra det helt själv.

Skojsan - Stackars lillan, hoppas hon är på bättringsvägen och att Lotta klarar sig.

TinaLisa - Härlgit med fjällsemester att se fram emot, ja det är himlans skönt när det kan bli lugnt mitt på dagen.

Trollsan- Säger som gravid tiden går ju forts snart kommer er lill* hoppas du får chans att vila mellan varven ochså nu innan.

Nu har även jag två vaccinerade barn, så  skönt! Nu behöver jag inte vara vettskrämd för att åka till Allum, Nordstan, Torp eller dylikt
    Längtar så till advent och Jul, ska bli underbart att sätta upp alla ljus för som det är nu är man trött redan kl. 17.....
    Annars är här som vanligt full  rulle . Till helgen kommer C:s småbröder  med respektive hit på lite middag, så innan dess ska det städas,handlas etc.....ja,ja gilla läget var det någon måtto här i tråden

• Solaris

För vår del var det givet att barnen skulle vaccineras då Alida hade en lunginflammation i våras och Knut RS-virus. Jag och C ska ta vaccinet när de får in mer här och alla friska vuxna under 40 får. Innan ,när det var 3-årsgräns tänkte vi att det varviktiast att Alida och jag fick, men nu kommer hela familjen bli vaccinerade(förhoppningsvis).
    Visste inte heller att någon dött av själva vaccinationen.
    Nu vill jag absolut inte skrämma upp nån men....
    Tror ochså det kan vara"bra" att vara sjuk ibland, men svininfluensan känns osm något man inte ska"leka" med. Vet en man på Tjörn som avled av influensa och hade inte vaccinerat sig, så det var det som fick hos att bli säkra på vår sak. Sedan kändes Calibos resonemang som hon skre här vettiga ochså.

• Solaris

Kul med julkortspyssel, vi ska beställa kort idag så jag kan pyssla dem i veckan. Har ett foto på barnen när de tittat ut ur lektältet och skrattar båda två, blir nog bra.
    Bra beslut, med vaccinationerna, BArbella, då är ni skyddade  allihop.
    Jag hoppas på att kunna vaccinera mig i veckan och C veckan därefter,(då han ska på jobbresa och inte kan komma iväg och göra det tidigare).

Igår hade vi C:s småbröder och deras respektive på middag här, mycket trevligt. Mindre trevligt var att båda barnen var övertrötta och gnälliga, som grädde på moset fick ALida feber, men tack vare några suppar fick hon sova gott inatt och nu verkar hon mkt.piggare, även efter medicinen gått ur kroppen.

Vad får era barn i julklapp? till Alida blir det en CD-radio så hon kan lyssna på musik(-sagor) på sitt rum, en tröja, ett nattlinne, dvd-film Pettsson och Findus. Sedan vet jag inte om vi ska köpa nåt mer el.om det räcker, hon kommer ju få av mor-farföräldrar, farbröder och moster ochså. Till Knut blir det nog mest kläder(för det behöver han) och 2 leksaker. Känner att vi inte vill pracka på dom massa paket som de sliter upp och inte lär sig uppskatta det dom får och att de lär sig uppskatta jUlen som något mysigt att man umgås och äter gott.

• Solaris

Var är alla?! *eko*,......
    Tyst och lugnt hemma, är själv med barnen då C är poå jobbresa, dock komemr han hem sent ikväll, men läggningsbestyren fick  jag fixa själv. Blir även så på tors-fre då han ska på jobbresa igen och är borta 1 natt. Inget direkt man jublar åt, men ikväll gick det över förväntan, kanske för att båda barnen vart ås trötta och somnade på stört.
    Knut har gått från att dissa allt utom bröstmjölk till att vkelrigne uppskatta mat, kvällens pastasås föll lillkillen på läppen och han gapade stort.
    Idag fick jag äntligen tagit svinissprutan, känns toppenbra men är lite orolig för att jag ska ligga däck imorgon, en kompis till mig fick vara hemma från jobbet dagen efter hon tog sprutan för hon hade "influensakänningar".
    En kompis som jag knappt träffat på ett år kommer hit på besök med sin två barn.

TinaLisa - I det perspektivet så är ju julklappar egentligen bara en liten petitess...hoppas verkligen svärmor blir hjälpt av cellgifterna nu då. Härligt med en tumanhand-kväll, det är verklgen välbehövligt speceillt som småbarnsföräldrar.

Gravid - En helt underbar kommentar från Axel!
     Det kommer vara en garanterat poppis julklapp till Anton, Knut verkligen älskar den traktorn.

Barbella - Har ni kännt av några biverkningar av sprutan?

Svar på tråden Snackis 8 "Inbördes beundran"