• Anonym

Vad var det som just hände!?!?

Är du sjuk?
    Frisk?
    Gravid?
    Ätit och druckit bra?

Och ring din vårdcentral ist för sjukvårdsupplysningen.

• Anonym

Instämmer med andra här - ring sjukvårdsupplysningen eller din vårdcentral! Här är det nog ingen som kan ge dig konkreta svar. Och om detta aldrig hänt tidigare så bör du kolla upp det - åtminstone rådgöra med sjukvårdspersonal.

• Anonym
    Anonym (vad?) skrev 2009-09-04 10:42:00 följande:
    Anonym (J) skrev 2009-09-04 10:35:20 följande: Inte sjuk, inte gravid, har inte ätit eller druckit än,
    Ok.

Har du gjort nått ansträngande eller bara suttit still?

Ät och drick lite, blodsockret kan vara lågt.

Matt i kroppen?

Oavsett, så ring din VC och förklara vad som hänt och vad du gjorde när det hände.

Diabetes i familjen?
  • Anonym

Jag skulle inte spekulera i tänkbara orsaker till vad som hände. Det kan finnas tusen anledningar men det är ju obehagligt att inte veta. Och tänk om det händer igen? Jag tycker att du ska kolla upp det.

• Anonym
    Anonym (vad?) skrev 2009-09-04 11:11:22 följande:
    Jag har pratat med min mamma nyss och hon trodde att det bara var blodtrycksfall, och tyckte att om det händer igen ska jag kolla upp det.Sonen är 15 månader så jag ammar inte. Har tyvärr aldrig kunnat.
    Bara?

Du satt ju stilla och svimmade av. Nästa gång kanske du har sonen i famnen.

Ring vårdcentralen och be att få kolla blodtryck och blodsocker mm.
  • Anonym

Anonym (vad?) skrev 2009-09-04 11:42:30 följande:

Jag väljer att lita på min mamma då jag tror hon har rätt. Troligvis var det för att jag inte ätit något under dagen/morgonen och jag får se till att äta, både för min skull, och min sons skull. För vad ska läkarna göra, annat än att säga åt mig att jag behöver äta?
    Kontrollera om det kanske finns någon annan bakomliggande orsak, kanske?
  • Anonym

Det har hänt innan, då du svimmade på grund av du reste dig. Nu satt du stilla. Nästa gång kanske du kör bil med sonen eller har honom i famnen. Är din mamma läkare? Kan hon verkligen avgöra om det är ofarligt, via telefon?

• Anonym

Anonym (vad?) skrev 2009-09-04 12:01:13 följande:

Ja å gången innan när jag reste mig, sträckte på mig, och inte heller hade ätit någonting, det var blodtrycksfall och det var hmm.. 7-8 år sedan tidigt på morgonen. Och vad spelar de för roll, jag kommer få precis samma svar från 1177 som från min mamma?
    Men varför fråga här då, om du är sås säker?
  • Anonym

Det låter lite som ett epileptiskt anfall. Är det här första gången?

• Anonym

Ska du kontakta vården eller tänker du lyssna på mamma och vänta tills det händer igen?

Du skrev om blödningar i 2-3 veckor, sa du det till din mamma och nämnde du skillnaden från första svimmningen? Nått är fel, man ska inte bara svimma så där, även om man inte ätit eller druckit på en stund.

• Anonym

TS:
    Blodtrycksfall ger INTE skakningar. Kontakta läkare omedelbart för att utesluta epilepsi.

Min bror dog i en bilolycka, orsakad av ett epileptiskanfall som gjorde att han svimmade.

Jag upprepar, blodtrycksfall ger INTE svimning med skakningar.

• Anonym

Anonym (vad?) skrev 2009-09-04 13:07:42 följande:

Visste han om att han hade epilepsi?För man får ju inte ha körkort förän man varit anfallsfri i 2 år.
    Han kanske fick sitt första epileptiska anfall i bilen. Vad vet jag..
  • Anonym
    Anonym (vad?) skrev 2009-09-04 13:07:42 följande:
    Visste han om att han hade epilepsi?För man får ju inte ha körkort förän man varit anfallsfri i 2 år.
    Stämmer, men även med medicinering så kan ett anfall helt plötsligt komma. Man kan vara anfallsfri i många år för att sen få ett vid fel tillfälle som under körning. Men oftast får man en liten förvarning, man känner sig konstig strax innan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-09-04 12:58:06 följande:
    TS: Blodtrycksfall ger INTE skakningar. Kontakta läkare omedelbart för att utesluta epilepsi. Min bror dog i en bilolycka, orsakad av ett epileptiskanfall som gjorde att han svimmade. Jag upprepar, blodtrycksfall ger INTE svimning med skakningar.
    Han fick ett anfall då han körde bil. Han körde av vägen in i ett träd och krampade när en medtrafikant kom fram till bilen. Senare visade det sig att han hade haft ett (troligt) epileptiskt anfall 1 år tidigare,då han var på bio med en kompis. Hans kompis berättade att han hade försökt övertala brorsan att åka till sjukhuset och kolla upp det hela men han tyckte inte det var nån mening; det var ju redan över.

Jag vidhåller att du bör kolla upp varför du fick svimmade och fick skakningar. Skakningarna låter riktigt oroväckande. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
  • Anonym

Hoppas verkligen INTE det händer när sonen är med.
    Han ska ju inte behöva lida för att du ej vill kolla upp detta.Förstår ej VARFÖR!
    mamma i all ära o visst hon jobbar på akuten,MEN,hon kan ha fel.
    Det går o mäta om det var ep-anfall även i efterskott.

• Anonym
    Lindis1974 skrev 2009-09-04 14:30:55 följande:
    jo man svimmar av blodtryckfall.. skakningar vet jag inte. Min nära släkting har väldigt låga blodvärden och svimmar ofta pga blodtryckfall.
    Det är ingen som har påstått att man inte svimmar av blodtrycksfall. För det gör man. Ellar kan göra. Gjorde det själv nästan varje morgon när jag var i tonåren.

Däremot skakar man inte av ett blodtrycksfall. Det är därför TS borde undersöka vad som gjorde att hon tuppade av och skakade. Hade hon bara svimmat hade det kunnat ursäktas med blodtrycksfall, ingen mat, dåliga blodvärden etc. Men det är skakningarna som gör det hela konstigt. Inte att hon svimmade.
  • Anonym

många som har kommenterat här och det är delade åsikter, men varför inte gå in på länken här och se om du känner igen dig? www.epilepsi.se/om.htm

• Anonym
    Anonym skrev 2009-09-04 12:58:06 följande:
    TS:Blodtrycksfall ger INTE skakningar. Kontakta läkare omedelbart för att utesluta epilepsi.Min bror dog i en bilolycka, orsakad av ett epileptiskanfall som gjorde att han svimmade. Jag upprepar, blodtrycksfall ger INTE svimning med skakningar.
    Vad pratar du om?? Blodtrycksfall kan ge både skakningar och svimmningar (och kräkanfall).
  • Anonym
    leia83 skrev 2009-09-05 03:02:47 följande:
    svimningar, yrsel och krækningar kan jag godkænna vid blodtrycksfall men krampanfall?? Nope absolut inte!!
    Krampa och skaka behöver inte vara samma sak. Jag svimmade på T-Centralen efter en bloddonation och jag skakade men jag krampade inte.
Svar på tråden Vad var det som just hände!?!?