Inlägg från: Anonym (vad?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vad?)

Vad var det som just hände!?!?

Alldes nyss när jag satt här vid datorn, blev det alldes svart, jag skakade, "låg" i datorstolen och "vaknade till" när telefonen åkte ner i golvet, vet inte vad som hände, jag kände att jag låg å skakade men det har aldrig hänt förut?

Någon som vart med om detta !?

• Svar på tråden Vad var det som just hände!?!?
  • Anonym (vad?)

Anonym (J) skrev 2009-09-04 10:35:20 följande:

epileptiskt anfall ?
    om det vore epilepsi borde väl detta ha hänt tidigare också ?
    Detta är första gången.
    Jag har svimmat en gång förut men då var det för jag reste mig för fort.
    Anonym skrev 2009-09-04 10:37:44 följande:
    Är du sjuk? Frisk? Gravid? Ätit och druckit bra? Och ring din vårdcentral ist för sjukvårdsupplysningen.
    Inte sjuk, inte gravid, har inte ätit eller druckit än,
  • Anonym (vad?)

Men det känns så fånigt att åka in å kolla upp det, för jag vet inte.. det känns som att det var en dröm, jag vet inte vad som hände, trodde först att jag somnade vid datorbordet för det var så de kändes,

å när jag "vakna till" och satte mig upp igen kändes de först pirrigt i kroppen, sen var det helt vanligt, inte trött eller något utan jätte pigg.

Jag funderar på att ringa min mamma, hon jobbar på akuten, men vad ska jag säga ?
    Jag vet ju lixom inte vad som hände, som tur var sov sonen just då.

Känner mig så orolig att det kanske ska hända igen, å jag ramlar å slår i nånting å sonen är här.

Usch känner mig mer orolig nu när alla tycker de ska kollas upp än innan.
    Så rädd att det ska vara nånting fel.

• Anonym (vad?)
    Anonym skrev 2009-09-04 10:47:51 följande:
    Ok. Har du gjort nått ansträngande eller bara suttit still? Ät och drick lite, blodsockret kan vara lågt. Matt i kroppen? Oavsett, så ring din VC och förklara vad som hänt och vad du gjorde när det hände. Diabetes i familjen?
    Nej vi har inge diabetes i familjen, inte i släkten alls,.
    Jag satt alldes still, hade setat still i säkert en halvtimme innan,
    annars skulle jag trott att det varit att jag rest mig för fort eller liknande.
  • Anonym (vad?)
    Klarisen skrev 2009-09-04 10:53:11 följande:
    men om du inte har ätit och druckit än kan det vara därför! ammar du? då måste du tänka på att äta och dricka regelbundet! men det borde du ju veta epilepsi behöver inte komma när man är barn det kan man få som vuxren men om din mamma jobbar på akuten varför ringer du inte henne då??? du borde kolla blodsockret, blodvärdet finns det diabetes i släkten? är du i riskzonen för det? eller lågt blodtryck?
    Jag har pratat med min mamma nyss och hon trodde att det bara var blodtrycksfall, och tyckte att om det händer igen ska jag kolla upp det.

Sonen är 15 månader så jag ammar inte. Har tyvärr aldrig kunnat.
  • Anonym (vad?)

Jag väljer att lita på min mamma då jag tror hon har rätt.
    Troligvis var det för att jag inte ätit något under dagen/morgonen och jag får se till att äta, både för min skull, och min sons skull.

För vad ska läkarna göra, annat än att säga åt mig att jag behöver äta?

• Anonym (vad?)
    Anonym skrev 2009-09-04 11:43:41 följande:
    Anonym (vad?) skrev 2009-09-04 11:42:30 följande: Kontrollera om det kanske finns någon annan bakomliggande orsak, kanske?
    Tvivlar på att det är det,
    och ifall min mamma kände sig osäker tror jag knappast hon skulle säga att jag kunde vänta å se om det händer igen,
    med tanke på att hon vet att jag har en son att ta hand om.
  • Anonym (vad?)

Ja å gången innan när jag reste mig, sträckte på mig, och inte heller hade ätit någonting, det var blodtrycksfall och det var hmm.. 7-8 år sedan tidigt på morgonen.

Och vad spelar de för roll, jag kommer få precis samma svar från 1177 som från min mamma?

• Anonym (vad?)
    Lindis1974 skrev 2009-09-04 12:04:39 följande:
    Anonym (vad?) skrev 2009-09-04 12:01:13 följande: helt klart ett blodtrycksfall. men du kanske ska kolla blodvärdet. kan ju behöva någon form av tillskott :)
    Jo det kanske jag borde göra,
    tror de kan ha lite med min kopparspiral att göra då jag blödit väldigt mycket, i ca 2-3 veckor i sträck.
  • Anonym (vad?)

Andra gången jag svimmade,
    men första gången jag svimmade med "skakningar"

Första gången jag svimmade vet jag att det var blodtrycksfall dock.

• Anonym (vad?)
    Anonym skrev 2009-09-04 12:58:06 följande:
    TS: Blodtrycksfall ger INTE skakningar. Kontakta läkare omedelbart för att utesluta epilepsi. Min bror dog i en bilolycka, orsakad av ett epileptiskanfall som gjorde att han svimmade. Jag upprepar, blodtrycksfall ger INTE svimning med skakningar.
    Visste han om att han hade epilepsi?
    För man får ju inte ha körkort förän man varit anfallsfri i 2 år.
  • Anonym (vad?)
    Anonym skrev 2009-09-04 14:47:34 följande:
    Det är ingen som har påstått att man inte svimmar av blodtrycksfall. För det gör man. Ellar kan göra. Gjorde det själv nästan varje morgon när jag var i tonåren. Däremot skakar man inte av ett blodtrycksfall. Det är därför TS borde undersöka vad som gjorde att hon tuppade av och skakade. Hade hon bara svimmat hade det kunnat ursäktas med blodtrycksfall, ingen mat, dåliga blodvärden etc. Men det är skakningarna som gör det hela konstigt. Inte att hon svimmade.
    Man kan visst krampa av blodtrycksfall.
  • Anonym (vad?)
    Marinero skrev 2009-09-04 21:55:07 följande:
    TS: min första tanke va epilepsi, då jag själv haft det. Men sen började jag fundera på, hur kände du dig efteråt när du "vaknade"? Jag kände mig alltid väldigt matt. Så jag vette 17. Tycker iaf att du ska kontakta en läkare. Dom kan ge den säkraste diagnosen.
    När jag vaknade kände jag mig jätte pigg, väldigt förvirrad, men inte trött, matt, slut, yr, hungrig eller något. Utan jag mådde jätte bra, hade lite ont i armen då armen legat mot bordet dock.
  • Anonym (vad?)

"Stora epileptiska anfall
    Vid stora epileptiska anfall (toniskt-kloniska anfall, grand mal), blir personen plötsligt medvetslös, faller omkull och får kramper (muskelryckningar). Anfallet varar i regel tre till fem minuter. Andningen är till en början försvårad, vilket gör att ansiktsfärgen kan bli blå. Det tar sedan någon timme upp till ett dygn innan vederbörande är helt återställd, ofta efter sömn. Skador kan uppkomma i samband med fallet."

Vore jag epileptisk så skulle detta vara anfallet, då detta är enda med kramper, å mitt "anfall" varade inte i 3-5 minuter, varade knappt i en minut.
    Och hade inga problem att andas eller tog upp till ett dygn, eller efter en sömn att bli "normal" utan mådde jätte bra direkt efter.

• Anonym (vad?)

Anonym (@) skrev 2009-09-05 10:37:18 följande:

Hej! Har bara läst Ts och skummat lite bland svaren. Det KAN vara epielpsi. Det är värt att kolla upp. ALLA får inte anfall där dom trillar ihop och blir medvetslösa. Det finns många olika sorters anfall man kan få. Därför borde du kolla upp det.
    Jag vet vilka olika "kända" sortes anfall det finns, jag har läst om det i skolan o en länk som någon skickade här.
    Händer detta igen kommer jag kolla upp det, men jag tvivlar på att det kommer hända igen.
  • Anonym (vad?)

Sådär nu har jag bokat en tid så ska till husläkarcentrum imorgon, har inte svimmat något mer, men kännt mig yr till och från. Så nu ska det kollas upp!

Svar på tråden Vad var det som just hände!?!?