Inlägg från: Lena |Visa alla inlägg
  • Lena

Hur ofta byter ni vatten i akvariet?

Men du ska inte rengöra filtret förrän cirkulationen nästan är obefintlig, detta för att bevara bakteriefloran.

Vi byter 50% i veckan i vårat växtakvarium där vi kör med koldioxid och gödning. I växtakvariumet vi kör med jordbotten och utan gödning och koldioxid byter vi inte vatten alls.

Ju större akvarium desto mer sällan kan du byta vatten. Varannan vecka räcker ofta på akvarium som är över 300liter.

• Lena
    FixarFrasse skrev 2009-09-04 12:57:31 följande:
    Hehe, nej man ska inte vänta tills det luktar ospolad toa! Bara lite lätt ofärskt 8 veckor kanske, men då byter jag allt. Egentligen korkat av mig att svara, det finns bara tåliga fiskar i det akvariet som verkar tåla allt utom mixern (nej jag har inte provat det!) Finns säkert massa info på nätet. Men mår firrarna bra och du inte tycker att det är för mycket jobb, tja, varför inte bara fortsätta?
    Det är inte snällt mot fiskarna att vänta så länge och sen byta allt. Med ett bra filter ska inte ett akvarium lukta alls om man sköter det.
  • Lena

akvarierekomendationer:

aldrig mindre än 40liter
    byt 30-50% vatten 2-4ggr/månad
    Ha ett så stort filter som möjligt
    Ha mycket växter
    Ha färre än en centimeter fisk per liter vatten (man räknar på fiskens vuxenstorlek)

• Lena

Filermedia kan man behöva byta men inte filter. Det märker man när man rengör dem.

54 liter är alldeles för litet för två slöjstärtar, de blir stora fiskar som rör sig mycket och smutsar ner. Iaf 150 liter bör de ha.

Det är främst i filtret som bakterierna bor och dem ska man inte störa i onödan.

Det blir så stor omställning för fiskarna när man ändrar vattenvärden vid vattenbyte därför bör man inte byta mer än 50%.

• Lena
    hejentjej skrev 2009-09-05 10:34:09 följande:
    dom är inte så stora, och det är bara 2 slöjstjärtar innan var dem 6 månader i en guldfiskkupa på 15 liter (som zoet sa va jätte bra för dem) så det känns jätte härligt/bra att dom får bo i 54 liter nu, släktingarna sa att det var 100 liter. dom verkar trivas kanon. och har mkt utrymme då det bara är dem 2 men när jag ser andra 54 liters akvarium så ser dettta mkt större ut så det kanske är större jag vet inte,
    Guldfiskkupor borde inga fiskar bo i egentligen...

Jovisst är det bättre med de är fiskar som skitar ner mycket och balansen blir större ju bättre akvariumet är.

www.zoopet.com är en bra sida för information om fiskar och hur det är att ha akvarium.
Svar på tråden Hur ofta byter ni vatten i akvariet?