• Kevlarsjäl87

Snor i näsan...orolig!

Hej!

Jag har en liten bebis på två veckor idag. Och jag tycker det är lite jobbigt för jag oroar mig väldigt mycket, för minsta lilla. Nu för någon dag sedan såg jag att han hade snorkråkor i båda näsborrarna, då blev jag såklart hel nojig att han inte skulle kunna andas riktigt när han sov mm. Han lyckades nysa ut den ena, men det andra sitter fortfarande kvar och den sitter så långt in att man liksom inte själv kan få tag i den. Han äter bra och så men jag är ändå jätte orolig. Det tar på mig som bara den att gå runt och oroa sig hela tiden.
    Han nyser en del med, men det har han gjort sedan han föddes lite varje dag. Är detta normalt på bebisar? Kan dom ha torkat snor i näsan utan att dom är förskylda? Finns de något speciellt man kan göra eller försvinner det av sig själv?

Är väldigt tacksam om ni skulle vilja svara.

• Svar på tråden Snor i näsan...orolig!
  • Hallonmun

det är normal med snor i små näsor. Köp koksaltlösning och en näsfrida så kan du hjälpa till att hålla rent i näsan

• Hallonmun
    Kevlarsjäl87 skrev 2009-09-04 13:47:56 följande:
    men har man inte en näsfrida när det är löst snor? eller rinnande?
    jo det med, men om du droppar i lite koksaltlösning så lossnar de stor hårda snorbusarna med jag höll på så varje dag nästan i 3 månader på lillan... så det funkar.
  • Kevlarsjäl87
    Hallonmun skrev 2009-09-04 13:52:44 följande:
    jo det med, men om du droppar i lite koksaltlösning så lossnar de stor hårda snorbusarna med jag höll på så varje dag nästan i 3 månader på lillan... så det funkar.
    okej, men hur lång tid tar de innan de lossnar om man droppar i det? jag är rädd att om de lossnar att de ska åka längre bak i näsan.
  • gintonic77

Tops och pincett (dock väldigt försiktigt) fick man allt ta till ibland *fniss*
    Tror inte bebisen lider hälften så mycket av snoret som vi föräldrar..hihi

• Alexi

Jag tror de nyser mycket i början för att kanske få ut fostervatten och sånt och det är inget konstigt, det gjorde min dotter också.

Du kan ju också peta försiktigt med en tops för att få ut kråkorna. Annars är det bara att testa lite med koksalt (är inte farligt alls) och försöka suga ut efter typ tio minuter.

Man är tokorolig för allt i början, jag mådde jättedåligt av det, men det blir bättre, det är nog mest hormonerna som gör all oro plus att man efter ett tag börjar lita på sig själv och bebisen.

• Hallonmun
    Kevlarsjäl87 skrev 2009-09-04 14:08:00 följande:
    okej, men hur lång tid tar de innan de lossnar om man droppar i det? jag är rädd att om de lossnar att de ska åka längre bak i näsan.
    jag drooppade innan jag bytte blöja och sög efter blöjan var på.
  • Mars2007

Dock tycker jag inte att du ska köra med näsfrida.. det finns ju klar information om att inte använda den för mkt då det stör slemhinnorna.

• Marma

bästa är några droppar bröstmjölk i varje näsborre om du ammar så löses allt snor upp.

Svar på tråden Snor i näsan...orolig!