• Kevlarsjäl87

Snor i näsan...orolig!

Hej!

Jag har en liten bebis på två veckor idag. Och jag tycker det är lite jobbigt för jag oroar mig väldigt mycket, för minsta lilla. Nu för någon dag sedan såg jag att han hade snorkråkor i båda näsborrarna, då blev jag såklart hel nojig att han inte skulle kunna andas riktigt när han sov mm. Han lyckades nysa ut den ena, men det andra sitter fortfarande kvar och den sitter så långt in att man liksom inte själv kan få tag i den. Han äter bra och så men jag är ändå jätte orolig. Det tar på mig som bara den att gå runt och oroa sig hela tiden.
    Han nyser en del med, men det har han gjort sedan han föddes lite varje dag. Är detta normalt på bebisar? Kan dom ha torkat snor i näsan utan att dom är förskylda? Finns de något speciellt man kan göra eller försvinner det av sig själv?

Är väldigt tacksam om ni skulle vilja svara.

• Svar på tråden Snor i näsan...orolig!
  • Skruttis74
    Mars2007 skrev 2009-09-04 14:14:32 följande:
    Dock tycker jag inte att du ska köra med näsfrida.. det finns ju klar information om att inte använda den för mkt då det stör slemhinnorna.
    Jag håller med där, tror du ska vara försiktig med att använda näsfrida när barnet är så litet också. Och jag skulle inte använda koksaltlösningen heller om det inte var absolut kris. Bebben löser det där själv. Så länge han äter som vanligt tycker jag inte du behöver oroa dig. Min lille hade också snoriga perioder när han var riktigt liten men det enda jag hjälpte honom med var att bulla upp under huvudet på honom när han skulle sova så att han inte låg platt. Sen nyser de och får ut kråkorna själva. Det är bara onödigt att pilla där för mycket, finns risk att skada slemhinnor och föra in mer bakterier.
  • Kevlarsjäl87
    Skruttis74 skrev 2009-09-04 14:20:33 följande:
    Jag håller med där, tror du ska vara försiktig med att använda näsfrida när barnet är så litet också. Och jag skulle inte använda koksaltlösningen heller om det inte var absolut kris. Bebben löser det där själv. Så länge han äter som vanligt tycker jag inte du behöver oroa dig. Min lille hade också snoriga perioder när han var riktigt liten men det enda jag hjälpte honom med var att bulla upp under huvudet på honom när han skulle sova så att han inte låg platt. Sen nyser de och får ut kråkorna själva. Det är bara onödigt att pilla där för mycket, finns risk att skada slemhinnor och föra in mer bakterier.
    Okej men bröstmjölk isåfall borde väl vara bättre än koksaltlösning?
    Men det är inget farligt som kan hända om jag låter snorkråkorna sitta kvar då? typ att han inte får någon luft?
  • Kickaan

Bebisar nyser ofta väldigt mycket i början bl.a pga att slemhinnorna inte är vana vid att andas luft, de har ju legat i vatten så länge.. Snorkråkorna i näsan kanske bara är mjölk.. Det har vår kille fortfarande eftersom det ibland rinner ut mjölk ur näsan på honom när han äter och det kommer mycket mjölk.. Var också jätteorolig i början och trodde han var förkyld..

• Kickaan

Tycker du ska låta det vara om det inte verkar väldigt jobbigt för honom..

• Kevlarsjäl87
    Kickaan skrev 2009-09-04 14:25:17 följande:
    Bebisar nyser ofta väldigt mycket i början bl.a pga att slemhinnorna inte är vana vid att andas luft, de har ju legat i vatten så länge.. Snorkråkorna i näsan kanske bara är mjölk.. Det har vår kille fortfarande eftersom det ibland rinner ut mjölk ur näsan på honom när han äter och det kommer mycket mjölk.. Var också jätteorolig i början och trodde han var förkyld..
    hur vet man om det är mjölk då? för dessa snorkråkor är ju gröna.
  • Kickaan

Om de är gröna så låter det ju inte som bröstmjölk. Men tycker du ska prata med bvc om du är väldigt orolig.

• Jakopzon

Lägg bäbisen på mage,då blir dom sur å börjar gnugga näsan mot filten å snoret åker ut =) Funkat på båda mina barn....

• mamma 86

låt det vara om det inte stör barnet. man ska inte vara där o peta i onödan. speciellt inte med "näsfrida" det kan skada slemhinnorna

din bebis kommer inte sluta andas pga av en liten kråka och ja det är vanligt att de nyser mycket när de är så små

• AnitaCasper

vi har en "pump" från apoteket å använder den nästan dagligen! är verkligen SUPER! vet inte riktigt vad den heter då den här hemma går under namnet "kråkblåsaren"......

men på apoteket vet dom säkert, en orange bollliknande gummisak.

• peet

Min son hade samma problem. Han hade trånga näsgångar vilket gjorde honom väldigt täppt. Vi var behövde tömma hans näsa två gånger per dag i nästan fyra månader till han hade växt till sig. BB och BVC rekommenderade näsfrida och koksaltslösning. Jag har fått höra att det är en skröna att näsfridan kan skada slemhinnor, men jag vet inte. Min sons slemhinnor är inte skadade ialla fall. Lycka till!

• JJSSOCH
    AnitaCasper skrev 2009-09-04 21:16:42 följande:
    vi har en "pump" från apoteket å använder den nästan dagligen! är verkligen SUPER! vet inte riktigt vad den heter då den här hemma går under namnet "kråkblåsaren"...... men på apoteket vet dom säkert, en orange bollliknande gummisak.
    Bollspruta =) Finns att köpa lös eller så kan man köpa revaxör med bollspruta i. Tycker de funkar jättebra med sådan.
  • Cecci78
    peet skrev 2009-09-04 21:27:21 följande:
    Min son hade samma problem. Han hade trånga näsgångar vilket gjorde honom väldigt täppt. Vi var behövde tömma hans näsa två gånger per dag i nästan fyra månader till han hade växt till sig. BB och BVC rekommenderade näsfrida och koksaltslösning. Jag har fått höra att det är en skröna att näsfridan kan skada slemhinnor, men jag vet inte. Min sons slemhinnor är inte skadade ialla fall. Lycka till!
    Det finns olika åsikter om det skadar slemhinnorna eller inte. Vi använde också koksalt och sen sög ut med Näsfrida, fungerade jättebra. Det kändes inte bra att låta det vara kvar i näsan, var rädd att hon inte skulle få luft.
  • Stinky
    Kevlarsjäl87 skrev 2009-09-04 13:37:24 följande:
    Hej! Jag har en liten bebis på två veckor idag. Och jag tycker det är lite jobbigt för jag oroar mig väldigt mycket, för minsta lilla. Nu för någon dag sedan såg jag att han hade snorkråkor i båda näsborrarna, då blev jag såklart hel nojig att han inte skulle kunna andas riktigt när han sov mm. Han lyckades nysa ut den ena, men det andra sitter fortfarande kvar och den sitter så långt in att man liksom inte själv kan få tag i den. Han äter bra och så men jag är ändå jätte orolig. Det tar på mig som bara den att gå runt och oroa sig hela tiden. Han nyser en del med, men det har han gjort sedan han föddes lite varje dag. Är detta normalt på bebisar? Kan dom ha torkat snor i näsan utan att dom är förskylda? Finns de något speciellt man kan göra eller försvinner det av sig själv? Är väldigt tacksam om ni skulle vilja svara.
    Hej!

Min kille var också lite snorig när han var så liten. Jag blev rekommenderad att köpa hem koksaltsdroppar från Apoteket (Renässans), samt Nezeril-droppar att ge till natten om han verkade ha jobbigt att andas. Koksaltsdroppar kan man ge i princip hur mkt som helst, då de är totalt ofarliga och rensar näsan. De motsvarar vanliga tårar.

Men jag rekommenderar dig att i fortsättningen vända dig till Vårdguiden eller Sjukvårdsupplysningen i sådana här frågor, inte FL.
  • Saga80
    Kevlarsjäl87 skrev 2009-09-04 13:37:24 följande:
    Hej!Jag har en liten bebis på två veckor idag. Och jag tycker det är lite jobbigt för jag oroar mig väldigt mycket, för minsta lilla. Nu för någon dag sedan såg jag att han hade snorkråkor i båda näsborrarna, då blev jag såklart hel nojig att han inte skulle kunna andas riktigt när han sov mm. Han lyckades nysa ut den ena, men det andra sitter fortfarande kvar och den sitter så långt in att man liksom inte själv kan få tag i den. Han äter bra och så men jag är ändå jätte orolig. Det tar på mig som bara den att gå runt och oroa sig hela tiden.Han nyser en del med, men det har han gjort sedan han föddes lite varje dag. Är detta normalt på bebisar? Kan dom ha torkat snor i näsan utan att dom är förskylda? Finns de något speciellt man kan göra eller försvinner det av sig själv?Är väldigt tacksam om ni skulle vilja svara.
    när han håller på o nyser så kan man hålla för munnen precis innan då kommer det snor så det sjunger om det ha haa
  • Twilight

Du vet att man kan andas genom munnen va? Skulle snorkråkan mot förmodan täppa till näsborren helt, så har han ju faktiskt en till näsborre och en mun att andas genom.

Fast jag vet, det är j*vligt jobbigt i början när man oroar sig för allt!

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
Svar på tråden Snor i näsan...orolig!