Inlägg från: Kevlarsjäl87 |Visa alla inlägg
  • Kevlarsjäl87

Snor i näsan...orolig!

Hej!

Jag har en liten bebis på två veckor idag. Och jag tycker det är lite jobbigt för jag oroar mig väldigt mycket, för minsta lilla. Nu för någon dag sedan såg jag att han hade snorkråkor i båda näsborrarna, då blev jag såklart hel nojig att han inte skulle kunna andas riktigt när han sov mm. Han lyckades nysa ut den ena, men det andra sitter fortfarande kvar och den sitter så långt in att man liksom inte själv kan få tag i den. Han äter bra och så men jag är ändå jätte orolig. Det tar på mig som bara den att gå runt och oroa sig hela tiden.
    Han nyser en del med, men det har han gjort sedan han föddes lite varje dag. Är detta normalt på bebisar? Kan dom ha torkat snor i näsan utan att dom är förskylda? Finns de något speciellt man kan göra eller försvinner det av sig själv?

Är väldigt tacksam om ni skulle vilja svara.

• Svar på tråden Snor i näsan...orolig!
  • Kevlarsjäl87
    Hallonmun skrev 2009-09-04 13:52:44 följande:
    jo det med, men om du droppar i lite koksaltlösning så lossnar de stor hårda snorbusarna med jag höll på så varje dag nästan i 3 månader på lillan... så det funkar.
    okej, men hur lång tid tar de innan de lossnar om man droppar i det? jag är rädd att om de lossnar att de ska åka längre bak i näsan.
  • Kevlarsjäl87
    Skruttis74 skrev 2009-09-04 14:20:33 följande:
    Jag håller med där, tror du ska vara försiktig med att använda näsfrida när barnet är så litet också. Och jag skulle inte använda koksaltlösningen heller om det inte var absolut kris. Bebben löser det där själv. Så länge han äter som vanligt tycker jag inte du behöver oroa dig. Min lille hade också snoriga perioder när han var riktigt liten men det enda jag hjälpte honom med var att bulla upp under huvudet på honom när han skulle sova så att han inte låg platt. Sen nyser de och får ut kråkorna själva. Det är bara onödigt att pilla där för mycket, finns risk att skada slemhinnor och föra in mer bakterier.
    Okej men bröstmjölk isåfall borde väl vara bättre än koksaltlösning?
    Men det är inget farligt som kan hända om jag låter snorkråkorna sitta kvar då? typ att han inte får någon luft?
  • Kevlarsjäl87
    Kickaan skrev 2009-09-04 14:25:17 följande:
    Bebisar nyser ofta väldigt mycket i början bl.a pga att slemhinnorna inte är vana vid att andas luft, de har ju legat i vatten så länge.. Snorkråkorna i näsan kanske bara är mjölk.. Det har vår kille fortfarande eftersom det ibland rinner ut mjölk ur näsan på honom när han äter och det kommer mycket mjölk.. Var också jätteorolig i början och trodde han var förkyld..
    hur vet man om det är mjölk då? för dessa snorkråkor är ju gröna.
Svar på tråden Snor i näsan...orolig!