• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • L J K
    linn78 skrev 2009-12-01 16:18:33 följande:
    Tänk på att vitlök innehåller mycket kolhydrater (ca 31/100g) om du använder jättemycket. Vitlök är ju egentligen en ajaj sak men som brukar gå bra ändå för det används i så liten mängd.Hela familjen blev magsjuka förra veckan och då var det helt omöjligt att äta enl lchf. Blev bla blåbärs soppa och ris för att lugna magen och sen tyckte jag så synd om mej själv så jag lyckades få med mej ett choklad hem från affären. Det var gott de 2 första bitarna men sen var jag inte sugen längre MEN ÄNDÅ skulle jag trycka i mej resten av chokladet, hur dum är man egentligen? Ska på semester om 1 vecka så då blir det väl lite fusk igen men körde ändå igång igen igår, tyckte det var lika bra. Jag har inte vägt mej på ett tag men jag tror inte jag gått ner mer i kg men byxorna hänger lösa
    Ja så mycket har jag nog inte i men ska kanske ta det lite lugnt iaf då, visste faktiskt inte. (jag är så dålig på sånt här) Men jag är super stolt över mig själv för att jag inte ätit nån bröd pasta eller ris på iaf 3 dagar STORT för mig !
  • Muminski
    anna apelsin skrev 2009-12-01 18:10:10 följande:
    Hej!Jag funderar starkt på att börja med detta Har läst på en del, men det är såå mycket information (känns det som) så jag lär mig inte allt så snabbt som jag önskar Jag har lite frågor till er rutinerade LCHF-fans, om ni har ork och lust att svara 1. Hur ofta äter ni? Hinner ni bli nåt hungriga?2. Är det någon som "fuskar", typ godis/chips på helger osv? I så fall, hur påverkar det resten av veckan vad gäller viktminskning?Tack på förhand!
    Hej, välkommen! I trådstarten finns en länk till en sida som är superbra för nybörjare. Det är ett tillägg i trådstarten så den ligger inte bland de andra länkarna.

    Men jag kan smita från tentan och svara på frågorna, vad gör man inte va?

    I början var jag ganska hungrig, när kolhydraterna försvann ut ur kroppen mådde jag APA rent ut sagt, yrsel, huvudvärk, skakningar hjärtklappningar trötthet och irritation. Sedan blev det bättre, tog ca 3 dagar. Under de första dagarna åt jag något litet var tredje timma bara för att stå ut.

    Efter ca en vecka var jag inte längre hungrig. Åt oftast turkisk yogurt med hallon och linfrön till frukost och kaffe till det. Till lunch gårdagens middag och så middag. Ibland åt jag något till kvällen.

    Så började jag med ägg på frukosten och åt inte den förrän vid 10. Jag äter exempelvis 2 kokta ägg mosade med smör och kryddar md örtsalt. Kaffe till det. Mums. Sedan står jag mig lätt till middagen vid 17-18 tiden.
     Efter middagen äter jag inte mer, för det mesta.

    Jag äter ofta kokta ägg med tonfiskröra, det är otroligt mättande och gott. En burk tonfisk som jag rör ner ett par msk majonnäs i, inga kryddor behövs anser jag. Den omgången räcker till två frukostar med 2 ägg till vardera gång.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • L J K

    Jag äter ofta kokta ägg med tonfiskröra, det är otroligt mättande och gott. En burk tonfisk som jag rör ner ett par msk majonnäs i, inga kryddor behövs anser jag. Den omgången räcker till två frukostar med 2 ägg till vardera gång.

    Det där lät ju hur gott som helst. Nu är det ju min 3dje dag och jag mår fortfarande toppen. Vad hittar ni på om ni blir riktigt sugna på nåt på kvällskvisten? Nu "kan manju inte" ta en frukt elelr en morot, når bra tips? Jag har nu bara tagit vatten och bitit ihop men om det krisar vad gör man då??? hahah

  • MamiAmanda

    Hallå igen!

    Ingen som ville svara på mitt förra? :(

    Jag känner mig lite nojjig att detta är FEL. En tjej i ett annat forum skrev: "När jag började med LCHF för ett år sedan vägde jag 58 kg till mina 1,68 m. Nu ligger jag runt 65 kg...Som jag ser det är inte LCHF en bantningsdiet utan ett sätt att må bra och att äta bra mat." ...och då känner jag spontant, att om det inte är "så gott som säkert" att man går ner i vikt, då vill jag inte vara med! Alltså jag äter gärna mer grönsaker, och frukt, ja har gärna en ätardag, allt som denna diet/kosthållning inte tillåter. MEN om det är så att jag kommer att gå ner i vikt och ändå fortsätta må såpass bra som jag gör nu och slippa svängande blodsocker, då vill jag ju! Men jag vill göra RÄTT, och jag känner bara att jag skulle behöva lite pepp, och lite råd. Och fråga om det är någon här som håller med om att det inte är ett sätt att gå ner? LCHF alltså!

    Sitter med Pauluns bok, men gahhh jag vill ändå fullfölja detta, fasiken vad svårt!! Ledsen. Vikt är viktigt! :) Hoppas ni alla andra mår bra och att det funkar kanon för er!

  • linn78
    L J K skrev 2009-12-01 20:03:57 följande:
    Jag äter ofta kokta ägg med tonfiskröra, det är otroligt mättande och gott. En burk tonfisk som jag rör ner ett par msk majonnäs i, inga kryddor behövs anser jag. Den omgången räcker till två frukostar med 2 ägg till vardera gång.Det där lät ju hur gott som helst. Nu är det ju min 3dje dag och jag mår fortfarande toppen. Vad hittar ni på om ni blir riktigt sugna på nåt på kvällskvisten? Nu "kan manju inte" ta en frukt elelr en morot, når bra tips? Jag har nu bara tagit vatten och bitit ihop men om det krisar vad gör man då??? hahah
    L J K skrev 2009-12-01 19:35:51 följande:
    Ja så mycket har jag nog inte i men ska kanske ta det lite lugnt iaf då, visste faktiskt inte. (jag är så dålig på sånt här) Men jag är super stolt över mig själv för att jag inte ätit nån bröd pasta eller ris på iaf 3 dagar STORT för mig !
    Klart att du ska vara stolt, jag trodde själv inte att jag skulle klara mej utan bröd och pasta men det har gått hur bra som helst...
    Jag mådde bra under första veckan med lchf och sen var det nog under v 2-3 som jag var jätteyr och slö i kroppen. Tredje veckan var värst för så kom sötsugen tillbaka. Men när v 3 var avklarad så mådde jag bättre än innan!
    Blir jag sugen på kvällen så tar jag en kopp te med smör i ({#lang_emotions_surprised}) osaltat, smakar inget, hihi. Och ev lite ost. Läste tips om rökt lax med tex pepparrotsost, jättegott och passar också bra som snacks, fast just nu äter jag det till frukost med ett ägg, jag blev lite trött på bacon ett tag.
  • L J K
    linn78 skrev 2009-12-01 20:29:17 följande:
    Klart att du ska vara stolt, jag trodde själv inte att jag skulle klara mej utan bröd och pasta men det har gått hur bra som helst... Jag mådde bra under första veckan med lchf och sen var det nog under v 2-3 som jag var jätteyr och slö i kroppen. Tredje veckan var värst för så kom sötsugen tillbaka. Men när v 3 var avklarad så mådde jag bättre än innan!Blir jag sugen på kvällen så tar jag en kopp te med smör i () osaltat, smakar inget, hihi. Och ev lite ost. Läste tips om rökt lax med tex pepparrotsost, jättegott och passar också bra som snacks, fast just nu äter jag det till frukost med ett ägg, jag blev lite trött på bacon ett tag.
    Å neeej jag som hade hoppats att det skulle vara dom första dagarna som va "jobbiga" fasen då kommer jag garanterat må piss om ett tag då Men det ska nog gå bra ändå. Hmm te med smör??? Ja vad säger man om det? Kanske får testas iaf då. Har ju en burk tonfisk i skaferiet får väl vräka den om det börjar krypa i kroppen
  • linn78

    Ja, det sägs att tredje veckan är värst och det stämde på mej. Men eftersom jag gick ner i vikt under tiden och det märktes ganska tydligt på mina kläder så jag höll ut Jag försökte dock övertala sambon att köpa choklad ett par gånger men smart som jag var hade jag förvarnat honom om att detta kunde hända och att han inte under några omständigheter fick köpa med sig något gottis hem

  • L J K
    linn78 skrev 2009-12-01 20:38:47 följande:
    Ja, det sägs att tredje veckan är värst och det stämde på mej. Men eftersom jag gick ner i vikt under tiden och det märktes ganska tydligt på mina kläder så jag höll ut Jag försökte dock övertala sambon att köpa choklad ett par gånger men smart som jag var hade jag förvarnat honom om att detta kunde hända och att han inte under några omständigheter fick köpa med sig något gottis hem
    Får nog säga till min man då . Jag tror jag klarar det om det visar nåt enstaka minus jag är lite av den där att visar det inget minus på 1-2 veckor så lägger jag oftast ner tråkigt men sant. Men nu ska jag verkligen försöka hålla ut. Men hur 17 gör man på julen???? Klarar JAG mig utan Jansson? svårt att tro det men....
  • Sagalin
    L J K skrev 2009-12-01 20:41:52 följande:
    Får nog säga till min man då . Jag tror jag klarar det om det visar nåt enstaka minus jag är lite av den där att visar det inget minus på 1-2 veckor så lägger jag oftast ner tråkigt men sant. Men nu ska jag verkligen försöka hålla ut. Men hur 17 gör man på julen???? Klarar JAG mig utan Jansson? svårt att tro det men....
    På julen äter man sig mätt på skinka, köttbullar, lax, egen inlagd sill (kan vara mycket kolisar i den köpta) och goda ostar.
  • linn78

    jag bläddrade i en av lchf kokböckerna och där var faktiskt ett recept på janssons Men jag vet tyvärr inte mer, bläddrade snabbt i affären, men den heter lchf-kokbok för fest bla bla nåt sånt Kanske inte mycket hjälp...

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.